وقتی ۳هزار خودرو ۳میلیون متقاضی دارد خودروساز کیفیت را افزایش نمی‌دهد

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: زمانیکه تولیدکنندگان حدود ۳ هزار خودرو برای فروش دارند؛ اما ۳ میلیون متقاضیان ثبت نام می‌کنند، شرکت‌های خودروسازی حماقت نمی‌کنند که قیمت را کاهش بدهند یا کیفیت را بهبود ببخشند.

عباس طلوعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به کیفیت خودروهای تولید شده در کشور اظهار کرد: در حال حاضر کیفیت این خودروها به قدری پایین است که هیچ فردی در دنیا حاضر نیست که آن را سوار شود یا دولتی آن را خریداری و وارد کشورش کند.

وی با بیان اینکه خودورهای ساخت ایران، خودروهای مرگ هستند، گفت: اگر آمار مرگ و میر جاده‌ای را بررسی کنیم، مشخص است که بیشتر این تلفات جانی به علت بی‌ کیفیتی خودروهاست.

 عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات ادامه داد: زمانیکه تولیدکنندگان حدود ۳ هزار خودرو برای فروش دارند؛ اما ۳ میلیون متقاضیان ثبت نام می‌کنند، شرکت‌های خودروسازی حماقت نمی‌کنند که قیمت را کاهش بدهند یا کیفیت را بهبود ببخشند.

وی با بیان اینکه در حال حاضر خودروهای بی‌کیفیت تبدیل به کالاهای سرمایه‌ای شده‌اند، گفت: متاسفانه فرهنگ نادرست سرمایه گذاری مردم نیز باعث ترغیب خودروسازان به بی توجهی در کیفیت محصولات می‌شود.

طلوعی با اشاره به اینکه خودروسازان باید رقیب برای خود داشته باشند، گفت: مسئولان باید اجازه بدهند رقبای جدیدی وارد این صنعت شوند تا انحصار موجود شکسته شود.

این کارشناس صنعتی ادامه داد: ایجاد بازار رقابتی تنها با واردات خودرو از خارج ایجاد نمی‌شود و می‌توان به شرکت‌های تولید کننده داخلی نیز اجازه فعالیت در این بازار داده شود.

وی با تاکید بر اینکه در حال حاضر شرکت‌های خودروسازی کوچک هم توانایی ساخت خودرو را دارند و هم از لحاظ  قانونی هیچ منعی برای فعالیت آنها وجود ندارد، گفت: تولید کنندگان کوچک دانش فنی وانگیزه بیشتری نسبت به شرکت‌های تولیدی صاحب نام دارند. در نتیجه برای تولید محصول با کیفیت تلاش بیشتری می‌کنند.

طلوعی اضافه کرد: اگر رقابت در صنعت خوردوسازی ایجاد شود، هم قیمت‌ها کاهش می‌یابد و هم نوآوری و کیفیت بالا می‌رود.

استاداردهای خودروهای ایرانی حداقلی است

این استاد دانشگاه درباره استانداردهای کیفیت خودرو بیان کرد: برخی استانداردها حداقل‌ را نشان می‌دهند مانند ترمز یا چرخ که کیفیت خودروهای ایرانی در همین سطح است و این  خودروها فاقد استانداردهای حداکثری مانند آپشن‌های برقی یا ضریب امنیت بالا هستند. به عنوان مثال کیسه هوا (ایربگ) برخی از خودروها در زمان تصادف باز نمی‌شود و مسئولان با بی‌مسئولیتی تمام بیان می‌کنند که باید ضربه از جاهای خاصی به خودرو وارد شود. 

وی اضافه کرد: برخی فاکتورهای کیفیت مانند میزان مصرف سوخت و میزان سوخت‌رسانی یا شتاب بالا بسیار خوب است که در خودروها وجود داشته باشد؛ اما در مقایسه با ضریب ایمنی از اهمیت کمتری برخوردار است. 

به گفته طلوعی، خودروسازان باید ایمنی راننده و سایر سرنشینان را تامین کنند. بنابراین برای بالا بردن ایمنی باید در گام ابتدایی سطح کیفیت خودروها از نظر ایربرگ، سیستم سوخت رسانی که با وارد شدن ضربه آتش نگیرد، کمربند ایمنی و فرمان مناسب، افزایش یابد. 

نظارت بر سطح کیفی خودروها فاجعه بار است

این مدرس دانشگاه با اشاره به سیستم نظارتی بر کیفیت خودروها عنوان کرد: سیستم نظارتی در کل حوزه‌ها به شدت ضعیف بوده؛ اما در صنعت خودروسازی فاجعه است. چرا که این ماموران ناظر با بخش‌ها یا تولیدکنندگان رابطه برقرار کرده و وظایف خود را به درستی انجام نمی‌دهند. 

وی اضافه کرد: زد و بندهای اقتصادی یا سیاسی در کنار تقاضای بالای بازار باعث شده کیفیت محصولات، اولویت تولید کنندگان نباشد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1128219

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =