آموزش مجازی برای استادان عربستانی چالش‌برانگیز است/ بی‌تجربگی استادان در آموزش مجازی تا پیش از پاندمی

نتایج یک پژوهش در عربستان نشان می‌دهد که آموزش مجازی برای استادان عربستانی چالش‌برانگیز است. به این معنا که استادان تا پیش از پاندمی تجربه چندانی در آموزش مجازی نداشته‌اند و به همین دلیل، نیازمند راهنمایی کادر فنی و یادگیری بیشتر در این زمینه هستند.  

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پاندمی کووید ۱۹، سبب ایجاد تغییرات زیادی در جهان به وجود آورده است. از آن جمله می‌توان به تعطیلی  کلاس‌های حضوری مدارس و دانشگاه‌ها و ادامه یافتن آموزش‌ها به صورت مجازی و آنلاین اشاره کرد. اغلب اعضای هیئت علمی در جهان، تا پیش از این تجربه آموزش مجازی را نداشتند. به همین دلیل، آموزش آنلاین نوعی چالش برای اعضای هیئت علمی دانشگاه‌ها به حساب می‌آمد.

پژوهشگران عربستانی با انجام پژوهشی و بررسی نظرات اعضای هیئت علمی در مورد آموزش مجازی، نقاط مثبت و منفی این نوع آموزش را در عربستان بررسی کرده‌اند.

مدیران آموزشی عربستان معتقدند که هرچند آموزش مجازی، می‌تواند سیستم آموزشی را در شرایط بحرانی مانند پاندمی نجات دهد؛ اما تنها راه حلی موقت است. ترجیح این مدیران این است که پس از عادی شدن شرایط، تدریس حضوری دوباره از سر گرفته شود.     

نتایج این پژوهش در عربستان نشان می‌دهد که آموزش مجازی همیشه با چالش‌های فنی مواجه است، این چالش‌ها برای دانشجویان که بومی فضای دیجیتال هستند، مشکلی ایجاد نمی‌کنند؛ اما اعضای هیئت علمی تنها با راهنمایی‌های کادر فنی و یادگیری بیشتر می‌توانند از عهده این چالش‌ها بربیایند.

این چالش‌ها، سبب شکل‌گیری نگاهی منفی در اعضای هیئت علمی نسبت به آموزش مجازی شده است. کارشناسان معتقدند اگر کیفیت آموزش‌های مجازی با پیشتیبانی فنی قوی‌تر، برگزاری منظم کلاس و تعامل مناسب استاد و دانشجو ارتقا پیدا کند، نظر منفی استادان به آموزش مجازی تا حد زیادی تغییر خواهد کرد.

تعداد دانشجویانی که آموزش مجازی را ترجیح می‌دهند، روز به روز در حال افزایش است و دانشگاهها باید امکان استفاده از فناوری در داخل و خارج از کلاس را برای دانشجویان فراهم کنند.

این پژوهشگران توصیه می‌کنند که بهترین نوع آموزش، یادگیری ترکیبی یعنی استفاده از آموزش‌های حضوری و آنلاین به صورت توامان است. به طوری که حدود ۲۰ درصد از هر دوره آموزشی به صورت آنلاین برگزار شود. این شیوه هم به استادان و دانشجویان احساس راحتی بیشتری می‌دهد و هم در شرایط بحرانی، آماده مجازی شدن را ایجاد می‌کند.

گفتنی است، این پژوهش توسط بالا سوامی چاتا (Bala Swamy Chatta)، مدرس دپارتمان انگلیسی دانشگاه شاهزاده سطام بن عبدالعزیز عربستان انجام شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1128855

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =