نظریه‌ها و ایده‌های دانشگاهیان در جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی مطرح شود

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: تنها نباید به برگزاری جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی بسنده کرد، بلکه باید نظریه‌ها، ایده‌ها و اندیشه‌های دانشگاهیان نیز در زمینه انقلاب اسلامی مطرح شود.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در آیین تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی که ۲۲ بهمن ماه به صورت مجازی برگزار شد اظهار کرد: زمانی که در زمینه تبیین بحثی مطرح می شود، تمامی مباحث به سمت تبیین کنش‌ها اتفاقاتی که در حال رخ دادن است، کشیده می‌شود. اما واقعیت آن است که در صحنه دانشگاهی باید با تبیین مسائل بینشی و گرایشی، به طور جدی مباحثی را در نظر بگیریم.

وی ادامه داد: برگزاری مراسم تقدیر از برگزیدگان سومین جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی در ۲۲ بهمن ماه است فرصتی است که دانشگاهی از خودش بپرسد که در طول ۴۰ سال گذشته در زمینه تبیین مسائل بینشی و گرایشی متاثر از رفتار مردم چه کرده‌ است؟

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: دانشگاهیان واقعا به انقلاب اسلامی بدهکار هستند، نه تنها در جهاد تبیین و مسائل علمی و بینشی کار عمیقی که منجر به نظریه ختم شود نداشتیم؛ بلکه نگاه مقابلی در این زمینه در دانشگاه‌ها حاکم بود.

وی بیان کرد: اسلامی کردن علوم انسانی از جمله مواردی بود که بیشترین بازتاب منفی در جامعه دانشگاهی را نسبت به انقلاب فرهنگی و عملکرد ستاد و برنامه ها را به جا گذاشت.

وی افزود: اساسا نقش دانشگاه در غرب توسعه است و در انقلاب اسلامی نیز نقش دانشگاه در انقلاب اسلامی باید اساسا نقطه تلاقی باشد که مردم به اتکای امام راحل (ره) برای هویت و پیشرفت خلق کرده‌اند. نظریه هویت و پیشرفت که در مقابل نظریه مدرنازیسیون غربی مطرح می‌شود، تنها یک نظریه است و دانشگاهیان باید در این زمینه کاری عمیق انجام می‌دادند.

طهرانچی خاطرنشان کرد: بحث کتاب سال انقلاب اسلامی، پایان‌نامه‌ها رساله‌ها در دانشگاه آزاد اسلامی جدی گرفته شده است.

وی افزود: رفتن پرچم شیر و خورشید و جایگزین شدن پرچم الله و الله و اکبر نشان‌ دهنده هویت و پیشرفت است و بدان معناست که مردم می‌خواهند سبک جدیدی را در محور خدا داشته باشند. به نظر من دانشگاهیان در این عرصه به انقلاب اسلامی بدهکار هستند و جوانان حق دارند ما را مواخذه کنند که آن طور که باید و شاید انقلاب اسلامی نسبت به تبیین انقلاب اسلامی در عرصه دانشگاه اتفاقات خوبی را رقم نزده‌ایم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ممکن است رساله ای با نگاه تبیین و نظریه پردازی در زمینه انقلاب اسلامی ارائه شود، اما متاسفانه توجه چندانی به آن نمی‌شود و بسیاری آن را علم در نظر نمی‌گیرند. باید توجه داشت تحقیق و تبیین از اول تاریخ تا کنون وجود داشته و مقام معظم رهبری نیز بر این موضوع تاکید کرده‌اند. حرکتی که در مرکز فرهنگی دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی پیگیری می‌شود، بسیار ارزشمند است. این حرکت مبتنی بر سامانه پایش پیش رفت و پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها به این جریان اضافه شد.

وی افزود: باید در متن آموزش عالی به دنبال تهییج جامعه و بدنه علوم انسانی، تبیین انقلاب اسلامی و نظریه هویت و پیشرفت باشیم. باید مسئله پیش روی دانشگاهیان استفاده از پیشینه ،نگاه و خودباوری تمدنی باشد و در این مسیر باید از تجربیات انقلاب اسلامی استفاده کرد. متاسفانه هنوز از این تجربیات در محیط نظری تبیین دقیق، درست و کاملی نداشته‌ایم، در این زمینه باید یک جهاد نظری با تکیه بر کرسی‌های نظریه پردازی داشته باشیم.

طهرانچی خاطرنشان کرد: دانشگاهیان باید با وظایف خود در این زمینه به خوبی آشنا شوند. تنها نباید به برگزاری جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی بسنده کرد، بلکه باید نظریه‌ها، ایده‌ها و اندیشه‌ها نیز در زمینه انقلاب اسلامی مطرح شود. ضرورت دارد فراتر از یک کتاب و در ابعاد مختلف به انقلاب اسلامی نگریسته شود.

مبحث نظریات به جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی سال آینده اضافه می‌شود

در ادامه این مراسم فرزاد جهان‌بین معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: اقدام بزرگی که در زمینه جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی صورت گرفته که به همت رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در قالب سامانه پژوهشیار انجام شده اقدام بزرگی است.

وی افزود: قطعا این اقدام بزرگ می‌تواند گره گشایی در تمامی عرصه ها به خصوص جهاد تبیین باشد و رساله‌ها و پایان‌نامه ‌ها را در قالب برنامه‌های علمی به سمت تببین و حل مسائل پیش ببرد.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: مبحث نظریات به جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی سال آینده  اضافه می‌شود، در این راستا مذاکراتی با معاون فرهنگی وزارت علوم خواهیم داشت تا انشاالله بتوانیم این اقدام را به عنوان یک کار مشترک بین وزارت علوم و دانشگاه آزاد اسلامی پیش ببریم.

وی بیان کرد: امیدوارم به زودی بتوانیم برنامه انقلاب اسلامی را در سامانه پژوهشیار بارگذاری کرده و رساله‌ها پایان‌نامه ها را به صورت هدفمند به سمت اولویت‌ها پیش ببریم.

در ادامه این مراسم از برگزیدگان جشنواره کتاب سال انقلاب اسلامی تقدیر شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129420

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =