روسیه دنبال احیای برجام است / 2 حزب اصلی آمریکا خواهان برجام پلاس هستند

ابوالفتح معتقد است، روس‌ها اصمینان دارند که چه با برجام و چه بدون برجام ایران به متحد آمریکا تبدیل نخواهد شد و از همین رو مخالفتی با احیای برجام ندارند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، مذاکرات وین در حالی پیگیری می‌شود که برخی تحلیلگران معتقدند مواضع طرفین تعدیل شده و انتظارات حداکثری خود را کاهش داده‌اند. اما به اعتقاد امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- کلیت ایالات متحده به دنبال این است که هم برجام پلاس با ایران داشته باشد و هم برجام 2 و 3. معنای این حرف این است که آمریکا هم تمایل دارد در متن برجام تغییراتی –به ویژه در جداول زمانبندی و متن‌های مربوط به غروب- ایجاد کند و هم موضوعات موشکی و منطقه‌ای را به آن اضافه کند. هر چند که به گفته وی، در بین دو جریان سیاسی حاکم بر آمریکا تفاوت دیدگاه در این خصوص وجود دارد.

به گفته این کارشناس مسائل بین الملل، جریان سیاسی محافظه‌کار جمهوری خواهانه معتقد است که تمام مشکلات باید در یک بسته قرار بگیرد و ایران و آمریکا یک بار برای همیشه همه مشکلاتشان را حل کنند؛ این در واقع همان طرح 13 ماده‌ای است که توسط مایک پمپئو پس از خروج آمریکا از برجام ارائه شد که همه موضوعات موشوکی، منطقه‌ای، دموکراسی، حقوق بشر و ... را در برمی‌گرفت. ابوالفتح در ادامه افزود: اما جریان دموکرات محور معتقد است که مشکلات مذکور را باید به صورت فاز به فاز حل کرد. بر این اساس، در اولین گام باید موضوع هسته‌ای حل و سپس به موضوعات حساس دیگر که احتمالا موشکی است پرداخته شود.

وی خاطر نشان کرد که به طور کلی آمریکایی‌ها به دنبال این هستند که برجام را به سایر موضوعات ذکر شده تعمیم دهند. ایشان با اشاره به اینکه این امر مورد پذیرش جمهوری اسلامی نیست، اظهار کرد: جو بایدن در سال 2016 –پیش از آنکه رییس جمهور شود- مقاله‌ای در «سی ان ان» تحت عنوان نقشه راه منتشر کرد مبنی بر اینکه آمریکا باید به برجام بازگردد و سپس گفتگویی با ایران در مورد موضوعات منطقه‌ای و موشکی داشته باشد. بنابراین دولت بایدن هم به دنبال رسیدن به یک توافق جامع بر سر موضوعات مذکور است؛ اما تاکتیک او با ترامپ تفاوت دارد.

موضع روسیه در قبال توافق هسته‌ای آخرین سوال مصاحبه بود. ابوالفته در پاسخ به سوالی مبنی بر ممانعت از نزدیک شدن ایران و آمریکا، گفت: روسیه نیز به دنبال توافق بر سر برجام است؛ زیرا برجام صرفا یک موضوع سیاسی و اقتصادی نیست و یک موضوع عدم اشاعه هم محسوب می‌شود. به گفته وی، تمام کشورهای عضو دائم شورای امنیت که همگی به عنوان دارندگان سلاح‌های اتمی به رسمیت شناخته می‌شوند، اتفاق نظر دارند که باشگاه اتمی از این بزرگتر نشود؛ یعنی اعضای آن خود همان پنج کشور و کره شمالی، هند، پاکستان و اسرائیل باقی بماند. لذا روسیه و چین نیز تمایل ندارند که کشور دیگری به این جمع اضافه شود. وی افزود: از منظر روسیه برجام تضمین کننده صلح آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران است و این اطمینان را به مسکو می‌دهد که در همسایگی خود و در قلب خاورمیانه کشوری دارای سلاح اتمی ظهور نکند. بر همین اساس می‌توان گفت که روس‌ها با آمریکا و اروپا در این بخش اتفاق نظر دارند.

ابوالفتح در ادامه اظهار کرد: اما اگر این توافق بدان معنا باشد که ایران وارد بلوک غرب شود و همان مناسبات قبل از انقلاب را با آمریکا از سر بگیرد، منافع اقتصادی روسیه به خطر بیافتد و ایران بتواند در بازار انرژی اروپا با روسیه رقابت کند، قطعا چنین چیزی مورد پسند روسیه نیست. لذا در پاسخ به این سوال باید دید که از چه منظری می‌خواهیم به این موضوع نگاه کنیم؛ از منظر امنیتی و عدم اشاعه و یا سیاسی و اقتصادی.

این کارشناس سیاست خارجی تاکید کرد که جمهوری اسلامی ایران نشان داده که به طور ذاتی امکان ادغام در بلوک آمریکا و تبدیل شدن به متحد آن را ندارد. از این جهت روس‌ها مطمئن هستند که چه با برجام و چه بدون برجام ایران به متحد آمریکا تبدیل نخواهد شد. وی در انتها خاطر نشان کرد که با این تحلیل موافق نیست که روس‌ها مخالف احیای برجام هستند و به اصطلاح چوب لای چرخ آن می‌گذارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1129722

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =