ماراتن بین نمایندگان مجلس، در دخالت عزل و نصب‌ها

بدون شک تفکیک قوا و عدم دخالت نمایندگان در مسایل اجرایی، عزل و نصب‌ها و تمرکز تمامی مدیران بر حوزه تخصصی خود می‌تواند بخشی از ضعف‌های سیستم اداری استان را جبران کند و صنایع استراتژیک مرکزی را نیز در فراسوی کشمکش‌های سیاسی رونق دهد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، مرکزی استانی محروم از نظر شاخص‌های توسعه‌ای و در عین حال غنی و سرشار از ظرفیت‌ها  خدادادی، طبیعی، صنعتی و انسانی است؛ آنچه قرار است در این گزارش مختصرا به آن پرداخته شود تحلیلی است در خصوص تاثیر دخالت نمایندگان این دیار در امور اجرایی به خصوص انتصابات دولتی تا بررسی کنیم که ورود نمایندگان در سال‌های گذشته در امور اجرایی چقدر توانسته به پیشرفت یا تنزل استان در حوزه‌های مختلف دامن بزند.

بدون شک تفکیک قوا و عدم دخالت نمایندگان در مسایل اجرایی و عزل و نصب‌ها و تمرکز تمامی مدیران بر حوزه تخصصی خود می‌تواند بخشی از ضعف‌های سیستم اداری این استان را جبران کند و صنایع استراتژیک مرکزی را نیز در فراسوی کشمکش‌های سیاسی رونق دهد.

آنچه عیان است، «اینکه ما نماینده مردم هستیم و مردم امور اجرایی را از ما مطالبه می‌کنند»؛ «ما فقط نظر مشورتی در خصوص انتصابات می‌دهیم»؛ «ما از حوزه وظیفه نظارتی به این موارد اجرایی ورود می‌کنیم»؛ «ما روی مسایل حوزه انتخابیه اشراف بیشتری داریم» و عبارات و توجیهاتی مانند آن، در این سال‌ها بسیار تجربه شده و نتیجه‌ای هم جز توقف ، عدم ثبات اداری و صنعتی برای استان بهمراه نداشته است.

امروز در فضای سیاسی استان مرکزی که عدم اتفاق نظر بین تعدادی از نمایندگان کاملا مشهود است و در کوران دوران انتقال قدرت و تغییر مدیران هستیم، زمزمه‌هایی از نامه‌نگاری‌ها و توصیه‌گری‌های اعضای مجمع نمایندگان استان شنیده می‌شود که تا این لحظه توسط هیچ کدام از نمایندگان تایید یا تکذیب نشده است.

 چنانچه ورود نمایندگان در مسایل اجرایی به خصوص انتصابات، آزاد باشد؛ کافی است یک نماینده در یک استان بخواهد وارد چنین بازی بشود؛ با جو سیاسی موجود ناخودآگاه سایر نمایندگان هم تحت تاثیر فشار مردم در حوزه انتخابیه خودشان یا به خاطر مصالحی مجبور می‌شوند در انتصابات دخل و تصرف کنند و به مسئولان اجرایی فشار بیاورند؛ این مسئله در خصوص ادارات و نهادهای بزرگ‌تر که اصطلاحا رای بیشتری دارند(!) پررنگ‌تر می‌شود، مثل آموزش و پرورش، یا ورزش و جوانان .

گمانه‌زنی از محافل خبری اینطور در ذهن متبادر می‌کند که شکاف سیاسی بین اعضای مجمع نمایندگان استان و دخالت این شکاف در امور انتصابی اخلال در روند انتصاباتی را در پیش داشته و تغییر سه مدیرکل و دو فرماندار را به تاخیر انداخته است.

وقتی به صورت کلان مواضع و تحرکات سیاسی نمایندگان را بررسی می‌کنیم، نمی‌توانیم ادعا کنیم هیچ رابطه‌ای بین مواضع انتقادی یا حمایتی برخی از نمایندگان در ادوار گذشته با انتظارات آن نماینده از آن وزیر نبوده است؛ برای مثال وقتی یکی از نمایندگان نسبت به مدیر کل آموزش و پرورش استانش نقد دارد و نظرش به شخص دیگری برای این مسئولیت نزدیک‌تر است، بعد از عدم اجابت درخواستش، در اولین نطقش در مجلس با طرح یک موضوع ثالث به وزیر انتقاد می‌کند؛ یا به روش‌های دیگری انتقادش را که احتمالا با هدف فشار آوردن به وزیر است مطرح می‌کند که با این مدل هم به سیستمی مثل آموزش و پرورش لطمه می‌زند و این نهاد فرهنگی را دچار سیاسی‌بازی می‌کند و هم باعث می‌شود شایسته‌سالاری تحت‌الشعاع قرار بگیرد.

وقتی نماینده که وظیفه و کارکردش در قانون تعریف شده وارد حوزه اجرایی و عزل و نصب شود، مدیر اجرایی انگیزه‌ای برای اجرای سیاست‌های وزارتخانه یا سازمان بالادستی ندارد به‌جای پیگیری مسایل کلان حوزه تخصصی باید دنبال جلب رضایت نماینده باشد و این باعث بی‌انگیزگی نیروهای توانمند خواهد شد.

حجت الاسلام امیدرضا مبارک‌آبادی نماینده شورای نگهبان در استان مرکزی در گفت و گو با ایسکانیوز مرکزی موضع این نهاد نظارتی بر رفتار و اعمال نمایندگان را منطبق با سیاست‌های کلی و کشوری این شورا دانست و حاضر به ارائه توضیحات بیشتر در اینخصوص نشد.

همچنین مدتی پیش مدیرکل انتخابات شورای نگهبان در این خصوص با صراحت بیان کرد: با توجه به سوگند نمایندگان برای صیانت و حفاظت از قانون اساسی اگر نماینده‌ای بخواهد سهم‌خواهی کند و در عزل و نصب‌ها دخالت کند خلاف استقلال قوا و موضوع اصل ۵۷ قانون اساسی بوده و حتی التزام عملی او به قانون اساسی نیز مورد سوال است.

در پایان امیدواریم نمایندگان در راستای توصیه مهم رهبر انقلاب مبنی بر عدم دخالت نمایندگان در مسایل اجرایی به خصوص انتخاب مدیران، به صورت شفاف اعلام کنند که هیچ گزینه‌ای را به دولت تحمیل نخواهند کرد و از هر گزینه‌ای که دولت انتخاب کند حمایت می‌کنند و به قانون تفکیک قوا احترام بگذارند.

خبرنگار ایسکانیوز مرکزی

انتهای پیام/

کد خبر: 1129747

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =