۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها به پژوهش اختصاص یابد

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری گفت: ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش اختصاص پیدا کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدعلی زلفی‌گل در پنجاه و پنجمین اجلاس معاونان پژوهش و فناوری دانشگاه‌ها و روسای پژوهشگاه‌های سراسر کشور که صبح امروز در دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد گفت: طبیعی است در قرن ۲۱ تافته جدا بافته از دنیا نباشیم و به افق های فناوری علم در عرصه جهانی توجه کنیم و برای مدیریت علم، پژوهش و نوآوری برنامه داشته باشیم. باید هدف ما در عرصه علمی پژوهشی، فناوری و نوآوری مشخص باشد.‌ برنامه‌ها و اسناد بالادستی اهداف را در این زمینه مشخص می‌کند که از جمله آن می‌توان به بیانیه گام دوم، نقشه جامع علمی، نقشه فرهنگی اشاره کرد. باید برنامه‌هایی که در اسناد بالادستی برای وزارت علوم پیش‌بینی‌شده است را محقق کنیم.

وی ادامه داد: در دولت سیزدهم باید از تجربیات گذشته آموزش عالی استفاده کنیم و با پشتوانه آن گام‌هایی برای توسعه علمی و فناوری کشور برداریم و در راستای‌ ارتقای شاخص‌ها بکوشیم. این توسعه نیازمند حمایت‌های مادی و معنوی بسترهای سخت افزاری و نرم‌افزاری است. خوشبختانه از منابع انسانی سرشار برخورداریم. منابع انسانی باید علاقمند بوده و حضور و بروز داشته باشند. از طرفی منابع مادی فراوان است و اما در زمینه اعتبارات مالی در مضیقه قرار داریم. باید ارتباطی بین منابع مالی و نیروهای متخصص برقرار کنیم. در نظام ایده‌ها و نیازها می‌خواهیم ارتباط منطقی ایجاد کنیم. 

وزیر علوم گفت: نظام ملی نوآوری در کشور در حال تکامل است. در راستای به بلوغ رساندن این نظام می‌کوشیم و در تلاشیم اکوسیستم فناوری و نوآوری را جامع ببینیم. در این نظام بین پژوهش، فناوری، نوآوری و آموزش باید ارتباطی منطقی وجود داشته باشد.

وی‌ افزود: باید باور داشته باشیم برای ایجاد اشتغال باید شرکت‌های دانش‌بنیان را گسترش داد. ایجاد شغل برای افراد با سواد پایین در مقایسه با افرادی که تحصیلات عالی دارند ساده‌تر است. به فردی که برای ۱۰ نفر دکتری شغل تعریف کند، یک پایه شغلی ارتقا در نظر گرفته می‌شود.

زلفی‌گل بیان کرد:  نوع نگاه ما در مدیریت آموزش عالی باید جامع الاطراف باشد. در نظام ملی نوآوری باید آموزش پژوهش محور، آموزش مهارت محور را در دستور کار قرار دهیم. در نامه ای به شورای عالی انقلاب فرهنگی خواسته‌ایم سند ملی نوآوری را وزارت علوم پیگیری کند و مطالعات تطبیقی و فراملی در این زمینه انجام دهد.

وی خاطرنشان کرد: ۳۰ درصد از تولیدات علمی از طریق مشارکت‌های بین‌المللی انجام شده است. در این راستا باید قوانین و مقررات در راستای تقویت دیپلماسی علمی باشد.‌

وزیر علوم اضافه کرد: تحکم برای دانشمندان و استادان جواب نمی‌دهد اگر می‌خواهیم از پتانسیل این افراد استفاده کنیم باید از ترغیب و تشویق استفاده کرد. آیین‌نامه گرنت وحی منزل نیستند و معاونان پژوهشی می‌توانند آن را تغییر دهند. معاونان پژوهشی باید ضریب مقالاتی که به صورت گروهی انجام می‌شود را افزایش دهند و پیشنهادات خود را در شورای پژوهشی دانشگاه مصوب کنند و به هیئت امنا ارائه دهند.

وی افزود: در سیستم علمی نباید حسادت کرد، مدیران باید دیگران را تشویق کنند. مدیران عرصه علمی باید سخاوتمند باشند و با دید بازتری به مسائل بنگرند. باید به مرجعیت علمی دست یابیم و افرادی که در عرصه علمی بین‌المللی فعالیت می‌کنند را ترغیب کنیم.

زلفی‌گل تصریح کرد: باید برنامه ریزی های لازم برای توزیع متوازن استعدادهای دانشجویان در رشته‌های علوم انسانی صورت گیرد. فردی که در دوره دانش‌آموزی مدال المپیاد جهانی در رشته ریاضی می‌آورد در صورت فراهم کردن شرایط به دانشمندان افتخار آفرین تبدیل می‌شود. برای ترویج رشته‌های مختلف باید هماهنگی لازم با صدا و سیما صورت گیرد تا این افراد پتانسیل های رشته‌های علوم پایه را معرفی کنند.

وی افزود: معاونان پژوهشی باید تلاش کنند سهم خود را از بودجه پژوهشی دانشگاه‌ها بگیرند. ماهیت دانشگاه‌ها متفاوت است اما ۱۵ درصد از بودجه دانشگاه‌ها باید به پژوهش و ۳ درصد بودجه به مباحث فرهنگی اختصاص یابد. معاونان باید بودجه پژوهشی را مستقل کنند؛ به‌طوری که خود معاونان پژوهشب تصمیم بگیرند بودجه در کجا صرف شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =