آغاز بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه /  سقف تسهیلات فاینانس طرح‌های دولتی و غیردولتی برای ۱۴۰۱ تعیین شد

جلسه علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، جلسه علنی امروز (سه شنبه ۳ اسفند) مجلس شورای اسلامی به ریاست محمد باقر قالیباف آغاز شد.

طبق اعلام هیات رئیسه مجلس ، ادامه بررسی منابع درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ در دستور کار نمایندگان قرار دارد.

نمایندگان مجلس روز گذشته مصوب کردند بخشی از هزینه جاری شرکت های دولتی، بانک ها و موسسات انتفاعی وابسته به دولت که سودده هستند و یا زیان انباشته ندارند به خزانه داری کل کشور واریز شود.

همچنین با تصویب دو بند از تبصره دو لایحه بودجه ۱۴۰۱، ساز و کار «اهلیت‌سنجی افراد برای واگذاری سهام شرکت‌های دولتی» را تعیین کردند.

 مجلس سقف تسهیلات «فاینانس» طرح‌های دولتی و غیردولتی را برای ۱۴۰۱ تعیین کرد

نمایندگان مجلس شورای اسلامی، سقف تسهیلات تامین مالی خارجی «فاینانس» را برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال ۱۴۰۱ تعیین کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در نشست علنی نوبت صبح امروز مجلس و در ادامه بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه ۱۴۰۱ کل کشور، سقف سهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) را برای طرح‌های دولتی و غیردولتی در سال آینده تعیین کردند.

بر اساس این مصوبه و مطابق بند الف تبصره ۳ ماده واحده لایحه بودجه «با رعایت بند (الف) ماده (۴) قانون برنامه پنجساله  ششم توسعه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران مصوب ۱۴/۱۲/۱۳۹۵، در سال ۱۴۰۱ سقف تسهیلات تأمین مالی خارجی (فاینانس) برای طرح‌های دولتی و غیردولتی معادل ریـالی سی میلیارد (۳۰.۰۰۰.۰۰۰.۰۰۰) یورو  تعیین می‌شود».

 موافقت مجلس با دریافت پنج میلیارد دلار وام از روسیه در سال 1401

نمایندگان مجلس با تصویب بندی از لایحه بودجه سال آینده، با دریافت پنج میلیارد دلار وام از روسیه در سال 1401 موافقت کردند.

وکلای مردم در خانه ملت در ادامه بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه 1401 کل کشور، در نشست علنی پیش از ظهر امروز،  با تصویب بند (ب) تبصره (3) ماده واحده لایحه، سقف وام دریافتی از روسیه در سال آینده را تعیین کردند.

بر اساس بند (ب) تبصره (3) ماده واحده لایحه بودجه «اجرای تبصره (38) قانون اصلاح قانون بودجه سال 1395 کل‌ کشور مصوب 3/6/1395 در سال 1401 تمدید می‌شود».

در تبصره (38) قانون اصلاح بودجه سال 1395 آمده است: «به دولت اجازه داده می‌شود با رعایت سقف مقرر در تبصره (3) قانون بودجه سال 1395 کل کشور تا مبلغ پنج میلیارد (5.000.000.000) دلار وام از دولت روسیه برای طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای با شرایطی زیر اخذ کند:

1- وام دریافتی صرفا برای طرح‌های سرمایه ای امور زیربنایی و تولیدی پیوست شماره (1) قانون بودجه کل کشور با اولویت انرژی‌های نو، هسته‌ای، نیرو، راه آهن، بزرگراه‌ها، سدها، شبکه‌های آبیاری و طرح‌های انتقال آب اختصاص می‌یابد.

2- طرح های موضوع بند (1) با پیشنهاد سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد.

3- نحوه اعمال حساب وام دریافتی، تعیین مدت بازپرداخت و میزان سهم ساخت داخلی و سایر شرایط آن به پیشنهاد مشترک وزارت امور اقتصادی و دارایی، بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و سازمان برنامه و بودجه کشور به تصویب هیأت وزیران می‌رسد».

 موافقت مجلس با واگذاری املاک سازمان زندان‌ها تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان

نمایندگان مجلس شورای اسلامی با فروش و واگذاری املاک سازمان زندان‌ها تا سقف ۲ هزار میلیارد تومان در سال آینده موافقت کردند.

نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی صبح امروز و در ادامه بررسی بخش‌های درآمدی لایحه بودجه 1401 کل کشور، با الحاق یک بند به تبصره (2) ماده واحده لایحه بودجه مبنی بر اعطای اختیار به سازمان زندان‌ها برای تجهیز و افزایش امنیت زندان‌ها موافقت کردند.

بر اساس این بند الحاقی، «سازمان زندان‌ها مجاز است تا سقف 20 هزار میلیارد ریال در سال 1401 و در قالب اختیارات مشابه جز (1) بند (پ) ماده (113) قانون برنامه ششم توسعه و ماده (5) آیین‌نامه اجرایی آن از محل فروش یا واگذاری اراضی و املاک (درآمد کسب کند)».

موسی غضنفرآبادی رئیس کمیسیون قضایی و حقوقی مجلس در توضیح این پیشنهاد الحاقی گفت: برای افزایش امنیت زندان‌ها و تکمیل طرح‌های توسعه‌ای داخل مراکز زندان‌ها و یا مباحث مرتبط با بهداشت و درمان، باید مبلغی را مشخص کنیم که بر اساس قانون برنامه ششم توسعه و از محل فروش یا واگذاری املاک بتوانیم هزینه کنیم.

وی خاطرنشان کرد: بر اساس این بند از قانون برنامه ششم، «فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به روش مذاکره و توافق به شهرداری‌ها و دیگر سازمان‌های عمومی غیردولتی و سایر نهادهای عمومی بدون الزام به رعایت مقررات و قوانین مربوط به مزایده به صورت نقد حداقل به قیمت کارشناسی یا فروش زندان‌های داخل شهرها و اموال مازاد بر نیاز به اشخاص حقیقی و حقوقی با رعایت کلیه قوانین و مقررات مربوط وجوه حاصل از فروش هر کدام از زندان‌های مذکور که به تدریج و براساس توافق بهعمل آمده به حساب ویژه نزد خزانه‌داری کل واریز می‌گردد به عنوان درآمد اختصاصی سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی کشور تلقی می‌گردد و در چهارچوب بودجه سنواتی صرف احداث زندان‌های جایگزین در همان استان می‌گردد.  در صورت وجود مازاد درآمد حاصل از بند فوق، اعتبار مذکور صرف تکمیل، تعمیرات اساسی و تجهیزات دیگر زندان‌های همان استان می‌شود».

این پیشنهاد الحاقی با 106 رأی موافق، 83 رأی مخالف و 18 رأی ممتنع از مجموع 232 نماینده حاضر در صحن به تصویب رسید

در ادامه، نمایندگان با تمام بخش‌های درآمدی تبصره (2) ماده واحده لایحه با 166 رأی موافق، 15 رأی مخالف، 19 رأی ممتنع از مجموع 239 نماینده حاضر در صحن موافقت کردند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1130790

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =