چطور خانواده‌ای شاد داشته باشیم؟ /اصول تربیت اسلامی فرزند از نگاه کارشناسان

موضوع اصول تربیت اسلامی فرزند یکی از محورهای مورد بحث این روزها به ویژه در میان خانواده‌های معتقد است، به همین منظور هم‌اندیشی با حضور کارشناسان این حوزه در خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، موضوع اصول تربیت اسلامی فرزند یکی از محورهای مورد بحث این روزها به ویژه در میان خانواده‌های معتقد است، به همین منظور هم‌اندیشی با حضور کارشناسان این حوزه در خبرگزاری ایسکانیوز برگزار شد. مهمانان این نشست زهرا صادقی کارشناس علوم ارتباطی و مادر ۹ فرزند، سیدحسین حسینی مشاور خانواده و فاطمه زارعی بلاگر بودند که در ادامه مشروح این نشست را می‌خوانید.

بیشتر بخوانید

چراهای والدین که فرزندان را خسته می کند!

در ابتدا زهرا صادقی کارشناس علوم ارتباطی درخصوص لزوم فرزندآوری گفت: من هم جزو همان قشری هستم که شدیدا در معرض تفکر دو فرزند کافی است، قرار داشتم و اگر کسی بچه بیشتری می‌آورد برچسب بی‌فرهنگی می‌خورد اما بعد از ازدواج علاقه‌مند به داشتن فرزند بیشتر بودم. من دوره‌های تربیت اسلامی را گذراندم و به این نتیجه رسیدم که چرا به ما می‌گویند دو بچه کافی است؟ مگر پدر بزرگ‌های ما که بچه بیشتر داشتند، زندگی بدی داشتند؟  فرزندان سالم حاصل تربیت همان خانواده‌ها هستند و نسلی که امروز کشور را اداره می‌کند از همان خانواده‌ها آمده است. من حرف رهبر را به عنوان متفکری بزرگ قبول دارم و سعی کردم از فرمایشات ایشان استفاده کنم و خانواده‌ای با نشاط، بزرگ و سالم داشته باشم و فکر می‌کنم که خیلی از مسائل تربیتی ناخودآگاه در خانواده‌های بزرگ برطرف می‌شود و تعدد فرزند برکات مادی و معنوی دارد.

خواستگارهای تک فرزند خود را رد می‌کردم

 زارعی در همین رابطه ادامه داد: در واقع بچه‌ها مسئولیت پذیری را در جمع یاد می‌گیرند. سازگار شدن با چالش‌ها در این خانواده‌ها بهتر است. من خواستگارهای تک فرزند خود را رد می‌کردم و یکی از ملاک‌هایم این بود که همسرم در خانواده پرجمعیت بزرگ شده باشد زیرا این دست افراد موفق تر هستند. من دختری بودم که در دوران مجردی خانه نبودم و در اردوهای جهادی بودم بعد از ازدواج هم این الطاف الهی بود که همسرم همراهم بود. من فکر می‌کنم برای مادر خوب بودن باید حال خودت را خوب نگه داری و اگر لازم است آقایون کمک کنند باید همراه باشند.

صادقی در پاسخ به این سوال که چگونه می‌توان فرزندی متناسب با اصول اسلامی تربیت کرد، گفت: تو خود را تربیت کن بچه‌ها تربیت می‌شوند. من در زندگی امانت داری و صداقت را رعایت می‌کنم و سعی دارم به شیوه درست زندگی کنم و این تربیت اسلامی است. همه تصور می‌کنند که نگهداری از ۹ فرزند سخت است اما بچه‌ها به من کمک می‌کنند. پسر بزرگم ۱۷ ساله است و برای استقلال کامل تلاش می‌کند. در واقع نوع ترتبیت‌ها طوری شده که به نوجوان ۱۲ ساله می‌گوییم کودک؛ از لحاظ تربیتی داشتن ۹ فرزند سخت نیست اما خب درکل بچه‌داری سخت است.  فرزندان من باید برخی مهارت‌های اجتماعی را بیاموزند و بچه‌ها در خانواده‌های چند فرزندی زودتر این مفاهیم را می‌آموزند.

صادقی درخصوص خستگی در تربیت فرزند بیان کرد: خسته شده‌ام اما نگفتم چرا ۹ فرزند دارم، زیرا می‌دانم این سختی‌ها گذرا است و می‌دانم که اگر این سختی را نمی‌کشیدم سختی دیگری به زندگی من می‌آمد؛ به واسطه این سختی خدا سختی‌های دیگر را از زندگی من رفع کرده است. سعی می‌کنم که مدیرت کنم و بچه‌ها هم کمک می‌کنند.

وقتی را به خود اختصاص دهید

او افزود: من به عنوان یک انسان به وقتی برای خودم نیاز دارم و با این تفکر که باید همه وقت را برای بچه‌ها بگذارم مخالفم و باید این فرصت را برای خودم ایجاد کنم؛ گاهی کتاب می‌خوانم و زمانی که برای فضای مجازی و صفحه‌ام می‌گذارم زمان استراحت و زمانی است که به خودم اختصاص داده‌ام. بخشی از این زمان را هم به رشد فردی اختصاص می‌دهم. سعی من این است که وقتی بچه‌ها به من احتیاج دارند  کنار آن‌ها باشم و زمانی هم برای خودم داشته باشم.

زارعی اضافه کرد: من سعی می‌کنم بین کارهایم به تولید محتوای آموزشی برای فضای مجازی بپردازم البته اگر با دخترم به اندازه کافی بازی نکنم عذاب وجدان می‌گیرم، همسرم همراهی می‌کند. مادرها نباید به خودشان سخت بگیرند و حال خوب خود را در اولویت قرار دهند.

صادقی عنوان کرد: همسرم به دلیل شغلش درگیر است و زمان حضور او در منزل زیاد نیست اما با مدیریتی که دارد، همراهی می‌کند. گاهی وقتها ما مادرها بیشتر به حمایت همسرمان نیاز داریم. همدلی خستگی زن را از بین می‌برد.

او از نگاه متعجب مردم به خانواده پرجمعیتشان توضیح داد: ما همه با هم به رستوران و سفر می‌رویم و مردم تعجب می‌کنند و بچه‌ها گاهی ناراحت می‌شوند اما به این نگاه‌ها عادت کرده‌ایم. با مردم شوخی می‌کنیم و سعی داریم رفتار صمیمانه‌ای داشته باشیم و همین خود یک فرهنگسازی است که می‌توان با ۱۱ نفر سفر و تفریح رفت.

لزوم آموزش مهارت اقتصادی به نوجوانان

صادقی اظهار داشت: من و همسرم سعی کردیم به بچه مهارت یاد بدهیم. پسر ۱۷ ساله من رباتیک و الکترونیک کار کرده و پسر ۱۴ ساله من هم فعالیتی انجام می‌دهد که درآمد داشته باشد. دخترم شمع‌سازی دست بندسازی را یادگرفته و توانست چیزی که ساخته را بفروشد. بچه‌های ما بیش از علم که آن هم لازم است به کسب مهارت نیاز دارند. اگر بچه‌ها را با مهارت تربیت کنیم در آینده بیکار نخواهند بود. سعی می‌کنیم به بچه‌ها مهارت اقتصادی بیاموزیم تا آماده ورود به فضای کار باشند و کارآفرینی را بیاموزند.

حسینی در ادامه درخصوص راه‌های داشتن فضای پرنشاط در خانواده گفت: من در خانواده پرجمیعیتی بزرگ شدم و هجمه و جو بدی در جامعه بود که خجالت می‌کشیدم که بگویم فرزند ششم خانواده هستم. برخوردها بد بود اما امروز خدار ا شکر می‌کنم زیرا همه باهم شاد بودیم. در تربیت دینی باید دغدغه این را داشت که فرزندانمان باقیات و صالحاتمان باشند. فضای خانواده باید شاد و پر از خنده باشد. مادرهای امروز سختی و چالش بسیاری دارند و سوالشان این است که چطور بچه‌ها از منجلاب فضای امروز که در معرض محتواهای نامناسب هستند، نجات دهیم؟ سه مرحله دینی برای این وجود دارد اولین مرحله این است که مربی خود، اخلاق انسانی داشته باشد.

او ادامه داد: مادر هنوز با فرزند قهر و لج بازی دارد و نمی‌تواند خشم خود را کنترل کند و نباید انتظار داشت که در این شرایط فرزند به سمت و سوی ما بیاید. اولین قدم برای تربیت دینی این است که آدم با اخلاقی باشیم که بچه‌ها جذبمان شوند و نشانه اخلاق این است که بچه شما را خیرخواه خود بداند و رابطه صمیمی باشد.  یکی از راه‌های ابراز محبت بازی کردن است. پیامبر ما امام حسین را روی شانه می‌نشاند و در باغ می‌چرخاند.

سنین یک تا ۷ سال اجازه دهید فردیت بچه شکل گیرد

حسینی توضیح داد: پدر و مادر مجالی برای محبت پیدا نمی‌کنند؛ محبت سه نوع، فیزیکی، کلامی و تشویق کردن کودک است و دیگری رفتار والدین است . بعد از اخلاق باید روی اعتقادات کودک کار کنند. تربیت ماشین حساب نیست مسائل دیگر مثل محیط و دوستان هم تاثیر دارد اما والدین باید وظیفه خود را درست انجام دهند. در سنین یک تا ۷ سال اجازه دهید فردیت بچه شکل گیرد و سرکوبش نکنید. اگر به بچه سه ساله تشر زدید این کودک در آینده چالش گذیر خواهد شد  و اعتماد به نفس نخواهد داشت. در این سنین کودک را آزاد بگذارید و هنر والدین در تسهیل‌گری است. در خانواده‌های کم جمعیت کلا بچه را آزاد می‌گذارند و کودک قانون‌گریز می‌شود و چهارچوبی را برای خود نمی‌پذیرد.

صادقی در این باره ادامه داد: محبت اولین قدم تربیت است و اگر هرچیزی را با محبت بیاموزید کودک می‌پذیرد اگرنه شاید به اجبار کاری را کند اما تربیت نشده است و در مواقع آنچه درون او است را نشان می‌دهد. در خانه محیط امن برای کودک ایجاد کنیم. من تا یک سنی سعی می‌کنم کودک را با نشانه‌های خدا آشنا کنم. بخشی از تربیت دست ما است اما تربیت توفیقی است که باید از خدا طلب کرد و قرار نیست شما باید ها و نبایدهایی را پیش بگیرید و نتیجه بگیرید.

اصل تدریج در تربیت را جدی بگیرید

حسینی اضافه کرد: اصل تدریج بسیار مهم است.کامل‌گرایی را کنار بگذارید. اجازه دهید اصل و لزوم انجام حجاب و نماز  برای او شکل بگیرد و بعد به او آموزش دهید. کامل‌گرایی به تربیت دینی فرزند آسیب می‌زند. سهم مردم از ایمان متفاوت است با هم مدارا کنید و سخت گیری بیجا نکنید. برای داشتن فرزند مستقل در کودکی اول دست و پای او را نبندید که حس نکند دنیا جای امنی نیست. برای داشتن فرزند قوی در کودکی اول به کودک مجال زندگی بدهید و دست و پای او را نبندید.

صادقی در پاسخ به این سوال که چطور برای مستقل شدن بچه‌ها باید برنامه‌ریزی کرد، گفت: متاسفانه امروز مادر کافی به مادری می‌گویند که بیش از اندازه به بچه محبت دارند و همه کارهای او را خودشان انجام می‌دهند اما باید به بچه‌ها به تناسب سن مسئولیت و فرصت آزمون و خطا داد. در خانواده‌ای که والدین مدام دنبال بچه‌ها هستند عدم استقلال و وابستگی به والدین به وجود می‌آید که در سنین بالاتر بیشتر می‌شود فرصت تجربه زندگی به بچه دادن مهم است. زندگی را باید تجربه کرد تا یاد گرفت. من سعی کردم زمینه رشد را برای بچه‌ها فراهم کنم. در این شرایط حس همدلی و همکاری بین بچه‌ها ایجاد می‌شود و این اتفاق در خانواده چند فرزندی راحت‌تر می‌افتد.

انتهای پیام /

کد خبر: 1130814

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =