تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای/ چین و ایران هم درگیر جنگ خواهند شد؟

یک استاد دانشگاه درباره پیامدهای جنگ روسیه و اوکراین بر مذاکرات هسته‌ای و احتمال ورود ایران و چین به جنگ‌های بعدی گفت.

علی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تاثیر جنگ روسیه و اوکراین بر ادامه روند مذاکرات هسته‌ای اظهار کرد: این مناقشه به صورت مستقیم بر  مذاکرات  اثر نخواهد گذاشت بلکه تاثیرات آن تدریجی خواهد بود. 

وی ادامه داد: آمریکا و کشورهای اروپایی به عنوان قدرت‌های غرب  از نظر سیاسی آگاه هستند که نباید مسائل و موضوعات مختلف را با یکدیگر ارتباط دهند. در نتیجه برخورد آنها با روسیه در جلسات مذاکرات هسته‌ای تلافی‌جویانه نخواهد بود.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پاسخ به این پرسش که آیا تحریم‌های آمریکا و  اروپا بر علیه روسیه بر حضور و نقش این کشور در مذاکرات تاثیرگذار است یا خیر، گفت: به طور قطع تحریم رئیس جمهور و وزیر امور خارجه روسیه و سایر تحریم‌های اقتصادی در روند مذاکرات اثرگذر خواهد بود؛ اما این تاثیرات به صورت غیرمستقیم است. به عنوان مثال طولانی شدن فاصله جلسات یا به حاشیه راندن موضوعات جلسات.

وی با تاکید بر اینکه جایگاه روسیه بعد از جنگ اوکراین در معادلات جهانی تغییر کرده است، گفت: روسیه در مذاکرات هسته‌ای یا سایر موضوعات جهانی به دنبال مبارزه با زیاده خواهی آمریکا به ویژه در شرق است. 

شجاعی در پاسخ به این پرسش که در مذاکرات هسته‌ای چین و روسیه از جانب ایران با آمریکا مذاکره می‌کردند، حال با وقوع جنگ و تحریم روسیه سرانجام این مذاکرات چه می‌شود، گفت: در حال حاضر موضع آمریکا در برابر روسیه تدافعی و روسیه در برابر آمریکا تهاجمی است و به طور قطع بر نقش واسطه‌گری روسیه اثر می‌گذارد.

وی ادامه داد: در حال حاضر روسیه نگران گسترش ناتو در شرق و ایران نگران تحرکات آمریکا و رژیم غاصب صهیونیست در حوزه خلیج فارس و چین نیز درگیر شیطنت آمریکا در تایوان بر علیه این کشور هستند. در نتیجه این سه منطقه بسیار ملتهب و مستعد بروز درگیری نظامی است در نتیجه غرب برای جلوگیری از ایجاد مناقشه قصد دامن زدن به جنگ بین روسیه و اوکراین را ندارد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: غرب و آمریکا با توجه به بحران‌های متعدد در جهان، قصد دارد  حداقل پرونده مذاکرات هسته‌ای یا همان برجام را برای حتی مدت کوتاه سرانجام ببخشند تا به سایر مسائل روز جهان بپردازند. 

شجاعی با بیان اینکه روسیه و ایران هم پیمان استراتژیک در غرب آسیا و دریای مدیترانه هستند، گفت: این دو کشور در بحران سوریه و مبارزه با داعش نقش تاثیر گذاری داشتند و پس از آن بود که روسیه در مذاکرت هسته‌ای از ایران حمایت کرد.

این کارشناس علوم سیاسی با بیان اینکه از حدود سال 2001 به بعد مشکلات بین روسیه و آمریکا آغاز شد، گفت: بروز این مشکلات باعث نزدیکی روسیه و ایران و روسیه و چین شد که  این همسویی سیاسی در مذاکرات هسته‌ای نمود بیشتری به خود گرفت.

علت تمایل روسیه برای همکاری با ایران چیست

شجاعی با اشاره به ساختار دو قطبی در نظام بین‌الملل در جهان بیان کرد: جهان بعد از پایان جنگ جهانی دوم به بلوک غرب به رهبری آمریکا که حامی اندیشه‌های لیبرال و  دموکراتیک بود و بلوک شرق به رهبری اتحاد جماهیر شوروی که برآمده از اندیشه‌های مارکیستی و کمونیستی بود، تقسیم شد.

این استاد دانشگاه اضافه کرد: سال‌ها در عرصه روابط بین‌الملل این قانون وجود داشت که کشورها باید ذیل و زیر مجموعه بلوک شرق یا غرب فعالیت کنند. در نتیجه هیچ کشور حق اعلام استقلال از این دو بلوک را نداشت.

وی مشکلات اقتصادی را عامل نزدیکی سیاسی ایران و روسیه دانست و گفت: روسیه در گذشته به علت تفکرات کمونیستی درگیر مشکلات اقتصادی و عدم توانایی در گسترش ارتباط با سایر کشورها بود.

شجاعی در پایان مطرح کرد: روسیه با تغییر در اندیشه‌های سیاسی خود و به عنوان عضوی قدرتمند در شورای امنیت، روابط خود را با ایران گسترش داد تا بتواند خود را با کمک ایران به عنوان قدرت اول در شرق حفظ کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131294

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =