تاکید رئیس قوه قضاییه در کمک به رونق تولید داخلی و شکوفایی اقتصاد ملی

رئیس قوه قضاییه در نخستین برنامه از سفر بدون تشریفات خود به استان هرمزگان، از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا به کشور بازدید به عمل آورد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای رئیس قوه قضاییه در نخستین برنامه از سفر بدون تشریفات خود به استان هرمزگان، از مجتمع بندری شهید رجایی بندرعباس به عنوان یکی از مهمترین کریدورهای ترانزیتی بین‌المللی و از قطب‌های واردات کالا به کشور بازدید به عمل آورد.

رئیس قوه قضاییه در ابتدا از طریق دریا به مشاهده وضعیت بنادر و گمرکات استان هرمزگان پرداخت و در جریان فرآیند عبور و مرور و پهلوگیری کشتی‌های باری در این بنادر و گمرکات و همچنین سازوکارهای نظارتی و کنترلی موجود در آنها قرار گرفت.

در جریان این بازدید دریایی، گزارشی از اقدامات صورت گرفته به منظور رصد و نظارت بر کشتی‌هایی که در لنگرگاه و اسکله‌های بنادر استان هرمزگان بویژه بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرند، به رئیس قوه قضاییه ارائه شد.

رئیس قوه قضاییه در جریان بازدید از بندر شهید رجایی، از نزدیک در جریان فرآیند امور در بزرگترین بندر تجاری و گمرک کشور و همچنین سازوکارهای مبارزه با قاچاق کالا در بنادر و گمرکات استان هرمزگان قرار گرفت.

مسئوولان اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان در جریان این بازدید، گزارشی از آخرین وضعیت فعالیت‌های عملیاتی بنادر استان و همچنین بندر شهید رجایی و اقدامات صورت گرفته در راستای جلوگیری از قاچاق کالا در این بنادر را به رئیس قوه قضاییه ارائه کردند.

قهرمانی رئیس کل دادگستری استان هرمزگان نیز گزارشی از اقدامات قضایی ویژه به منظور رصد و نظارت بر کشتی‌هایی که در لنگرگاه و اسکله‌های بنادر استان بویژه بندر شهید رجایی پهلو می‌گیرند، ارائه کرد و بر اهتمام دادگستری و دادستانی مرکز استان نسبت به تعیین تکلیف اقلام وارداتی و همچنین اطمینان از سلامت و صحت کالاها و محموله‌های وارداتی تاکید کرد.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در جریان بازدید از بنادر و گمرکات استان هرمزگان و بندر شهید رجایی پس از کسب اطلاع از میزان واردات کالا به این بنادر و درصد کشف کالاهای قاچاق، بر تشدید نظارت و کنترل‌ها تاکید کرد و با یادآوری صورت گرفتن سالیانه میلیاردی قاچاق ارز و کالا و خسارات و آسیب‌هایی که از این ناحیه به اقتصاد کشور و تولید ملی وارد می‌شود، بر ضرورت همکاری همه‌جانبه بین‌دستگاهی برای مقابله سیستمی با قاچاق سازمان‌یافته تصریح کرد.

دستور برای جلوگیری از معطلی کشتی‌ها

رئیس قوه قضاییه با بیان اینکه ادارات «گمرک» و «بنادر و دریانوردی» استان هرمزگان در ماه‌های گذشته اقدامات خوبی در راستای تشدید نظارت‌ها برای مقابله با قاچاق و همچنین تسریع در ترخیص کالاها داشته‌اند، سوالاتی را از مسئولین مربوطه درخصوص علت معطلی چند ماهه برخی کشتی‌های حامل کالا در لنگرگاه‌ها مطرح کرد و بیان داشت: اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده 4 الی 5 ماه در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضاً از نیازهای ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست و دستگاه‌هایی نظیر «وزارت صمت»، «گمرک» و «بانک مرکزی» باید در این زمینه با یکدیگر هماهنگی و تشریک مساعی بیشتری داشته باشند.

در جریان این بازدید، مسئولین مربوطه در مجتمع بندری شهید رجایی، جریمه تأخیر کشتی‌های متوقف شده در لنگرگاه این مجتمع بندری را روزانه 25 هزار دلار اعلام کردند که رئیس قوه قضاییه بر اتخاذ تدابیر ویژه نظارتی و اجرایی برای جلوگیری از معطلی کشتی‌های حامل کالاهای ثبت سفارش شده و تخلیه و ترخیص سریع محموله‌های آنها تاکید کرد.

4000 تن کچ فاسد در انبارهای گمرک از سال 98

رئیس قوه قضاییه در ادامه بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی در یکی از انبارهای این مجتمع بندری که 4 هزار تن گچ فاسد شده از سال 98 در آن نگهداری می‌شود، حضور یافت و از مسئولین مربوطه در ادارات «بنادر و دریانوردی»، «گمرک» و «اموال تملیکی» استان هرمزگان درباره چرایی وقوع این اتفاق سوالاتی را مطرح کرد و اعلام کرد که تا پایان بازدیدش اسناد و مدارک هر یک از بخش‌های بنادر، گمرک و اموال تملیکی در خصوص این محموله و اقداماتی که روی آنها صورت گرفته است، ارائه شود.

توسعه و گسترش گمرکات هوشمند، راه‌اندازی و توسعه سامانه‌های الکترونیکی، رفع مشکلات سامانه‌های موجود، افزایش انگیزه مبارزه با قاچاق در بین مسئولان و مردم، همگرایی و همکاری بین‌دستگاهی در جهت تکمیل فرآیند مبارزه با قاچاق کالا و ارز از دیگر تاکیدات رئیس قوه قضاییه در راستای مقابله پرثمرتر و ملموس‌تر با پدیده قاچاق کالا بود.

حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین بر عزم جزم دستگاه قضایی برای پیگیری و پیاده‌سازی راهکارهای عملیاتی امر خطیر مقابله با قاچاق کالا بنا بر وظایف ذاتی عدلیه در صیانت از حقوق عامه، تاکید کرد.

رئیس عدلیه بر تعیین تکلیف ابهامات روشن شده در بنادر در جریان همین بازدید تاکید کرد و بر همین مبنا از مسئوولین حاضر مکررا خواست که با استعلام و بررسی فوری پاسخ سوالات و ابهامات را در جریان بازدید میدانی ارائه کنند.

بازدید مستقیم از کانتینرهای کالای متروکه

در همین حال، حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای همچنین در جریان بازدید خود از مجتمع بندری شهید رجایی، به سراغ چند کانتینر کالاهای متروکه در یکی از انبارهای این مجتمع بندری رفت و سوالاتی در خصوص زمان ورود، علت عدم ترخیص، زمان دقیق اعلام متروکه بودن این کالاها به گمرک و سازمان اموال تملیکی، تعلق کالاها به بخش خصوصی یا دولتی و همچنین چرایی خالی بودن نیمی از ظرفیت برخی کانتینرها، مطرح کرد و تاکید داشت: چنانچه به صاحب کالای فاسد شده دسترسی وجود دارد، ضروری است او را بازخواست کرد و اگر قصور وی مشخص شد باید هزینه امحاء کالای فاسد شده از را او ستانده شود.    

رئیس قوه قضاییه با بررسی وضعیت موجود در برخی انبارهای مجتمع بندری شهید رجایی که حاوی کالاهای متروکه و فاسد شده هستند، این رویه را که با صرف هزینه‌های هنگفت، کالایی وارد کشور شود و به سبب ناهماهنگی‌ها یا تخلفات و جرائم رخ داده، ترخیص آن کالا محقق نشود و موجبات فساد و متروکه شدن آن فراهم آید و سپس هزینه‌ای برای امحا، صرف شود، غیرمنطقی و نامعقول دانست و بر اتخاذ تدابیر و راهکارهای ویژه برای جلوگیری از شکل‌گیری چنین رویه‌های زیانباری تاکید کرد.

خسارت معطلی کشتی‌ها در بندر پذیرفتنی نیست

رئیس قوه قضاییه گفت: خسارت ناشی از معطلی نامتعارف کشتی‌ها در بندر به بیت‌المال پذیرفتنی نیست. اینکه یک کشتی حامل کالای ثبت سفارش شده مدتی در لنگرگاه معطل بماند و محموله آن که بعضاً از نیازهای ضروری کشور و مردم است، تخلیه و ترخیص نشود، قابل قبول نیست.

او بیان کرد: از هرگونه اهمال و تأخیر در شناسایی و اعلام کالاهای در معرض فساد به جد پرهیز کنند تا از وارد آمدن خسارت به بیت‌المال جلوگیری به عمل آید. چنانچه به صاحب کالای فاسد شده دسترسی وجود دارد، ضروری است او را بازخواست کرده و اگر قصور وی مشخص شد باید هزینه امحاء کالای فاسد شده را از او ستاند.

در جریان این بازدید، سید عبدالمجید اجتهادی مدیرعامل سازمان اموال تملیکی، علی مویدی رئیس ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز و مجتبی قهرمانی رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز حضور داشتند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه برنامه‌های سفر بدون تشریفات خود به استان هرمزگان، در جمع قضات و کارکنان قضایی این استان حاضر شد و طی سخنانی با اشاره به روزهای پایانی ماه پرفضیلت رجب و در پیش بودن ماه پرخیر و برکت شعبان، از زحمات و مجاهدت‌های مخلصانه قضات و کارکنان دستگاه قضایی در استان هرمزگان در ارائه خدمت به مردم قدردانی کرد و اظهار داشت: همه ما باید نهایت تلاش خود را مصروف داریم که برای دستگاه قضایی و عدلیه، مایه آبرو و اعتبار باشیم و از هر آنچه که به مخدوش کردن وجهه امر قضا و عدالت در کشور و اذهان مردم می‌انجامد، دوری و احتراز کنیم.

رئیس عدلیه با بیان اینکه خداوند به ما این توفیق را داده است که در دستگاه قضا مقابل مفاسد، منکرات و زشتی‌ها بایستیم، گفت: کمک به تحکیم بنیان خانواده، بهبود وضعیت معیشتی مردم، گره‌گشایی از مشکلات اقتصادی آنها، فراهم‌سازی زمینه‌های اشتغال و همچنین ایجاد وحدت و امید در میان مردم باید در صدر اولویت‌های دستگاه قضایی باشد.

رئیس دستگاه قضا با اشاره به ضرورت کمک و مساعدت همه بخش‌ها و اقشار در کشور در جهت رونق تولید داخلی و شکوفایی اقتصاد ملی، تصریح کرد: ایجاد امنیت سرمایه‌گذاری، کمک به احیای ظرفیت‌های تولیدی و اشتغال و همچنین مسدود کردن بسترها و گلوگاه‌های فسادزا از جمله مهم‌ترین وظایف و مسئولیت‌های دستگاه قضایی در پیشبرد امر خطیر رونق تولید داخلی و شکوفایی اقتصاد ملی است و ما در قوه قضائیه برای عمل به این تکالیف و مسئولیت‌ها عزمی راسخ داریم.

رئیس قوه قضائیه با قدردانی از اقدامات مجدانه و معطوف به هدف مسئولان دادگستری کل استان هرمزگان در دوره قبلی و دوره اخیر در بهبود شاخص‌های اعتلای قضایی، تصریح کرد: دادگستری کل استان هرمزگان و بخش‌های زیرمجموعه آن در ساماندهی وضعیت بنادر و گمرکات و اموال تملیکی استان توفیقات قابل توجهی را به دست آوردند و در این امور با کاستن از فرایندهای دادرسی و تعیین‌تکلیف سریع و دقیق کالاها و اموال عمومی و خصوصی، رضایتمندی مردم را فراهم آوردند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای با اشاره به ضرورت احصاء مسائل و مشکلات مختلف موجود در استان هرمزگان در حوزه‌های گوناگون، گفت: مسئولان استان هرمزگان در بخش‌های مختلف اعم از اجرایی و قضایی و همچنین متولیان نهادها و دستگاه‌های عمومی استان می‌توانند با تشکیل کارگروهی نسبت به احصاء، اولویت‌بندی و رفع توأم با زمان‌بندی مشکلات و مسائل استان خود، گام‌های ملموس و عملیاتی بردارند.

رئیس عدلیه با اشاره به پیشنهادات خود ناظر بر تشکیل کارگروه‌های استانی متشکل از مسئولان بخش‌های مختلف در جریان سفرهای استانی پیشین خود، گفت: در هر استانی که به پیشنهاد ما ناظر بر تشکیل کارگروه‌هایی متشکل از مسئولان بخش‌های اجرایی، قضایی و دستگاه‌های عمومی، جامه عمل پوشانده شد، طبق گزارشات واصله توفیقات زیادی از حیث تشریک مشاعی ایجاد شده در استان برای غلبه بر مسائل و مشکلات، به دست آمده است.  

رئیس قوه قضائیه با اشاره به حربه مستکبران و سلطه‌گران در کاربرد جنگ تلفیقی و همه‌جانبه علیه مردم و نظام ما، گفت: نظام ما و مردم ما تمام قد  برابر سلطه‌گران و مستکبران ایستاده‌اند و دشمنان نیز در مخیله خود نمی‌گنجاندند که علی‌رغم همه توطئه‌ها و تحریم‌های ظالمانه و به زعم خودشان فلج‌کننده، نظام و مردم ما همچنان مقاوم و ایستاده باشند.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین محسنی‌اژه‌ای در ادامه با اشاره به سفر سال 98 رئیس وقت قوه قضائیه به استان هرمزگان، خطاب به رئیس کل دادگستری این استان دستور داد نحوه اجرایی و عملیاتی شدن مصوبات آن سفر را مورد بررسی دقیق و موشکافانه قرار دهد و چنانچه در اجرای مصوبات سفر مزبور، عقب‌افتادگی و تأخیر وجود دارد، موارد را به سرعت برای ترتیب اثر دادن اطلاع دهد.

رئیس قوه قضائیه در پایان با اشاره به سبقه 4 دهه‌ای خود در مناصب و مسئولیت‌های مختلف قضایی، خاطرنشان کرد: از جزئیات تمامی مسائل و سختی‌های فعالیت و اشتغال در بخش‌های مختلف قوه قضائیه اعم از قضاوت و امور اداری، آگاهی و شناخت کامل دارم و نهایت تلاش و همت خود را برای کاستن از مسائل و مشکلات همکاران قضایی به کار می‌گیرم.

رئیس کل دادگستری استان هرمزگان: لغو تشریفات مرسوم سفرهای رئیس قوه قضائیه سبب شد  کوچک‌ترین خللی در خدمت‌رسانی مراکز و مراجع قضایی هرمزگان به مردم ایجاد نشود

«مجتبی قهرمانی»، رئیس کل دادگستری هرمزگان، نیز طی سخنانی در این جلسه با بیان اینکه سفر بدون تشریفات رئیس قوه قضائیه به استان هرمزگان، اقدامی شایسته و در تراز نظام جمهوری اسلامی ایران است، گفت: لغو تشریفات مرسوم در این سفر سبب شد نیاز چندانی به فراهم کردن مقدمات برای حضور رئیس قوه قضائیه در استان هرمزگان وجود نداشته باشد و از همین روی، حتی تا روز گذشته کوچک‌ترین خللی در خدمت‌رسانی مراکز و مراجع قضایی هرمزگان به مردم ایجاد نشد.

قهرمانی با اشاره به اجرای طرح صدور گواهی انحصار وراثت به صورت الکترونیک از سوی دادگستری استان هرمزگان، اظهار کرد: در طرح صدور گواهی انحصار وراثت به صورت الکترونیک، دیگر نیازی به مراجعه حضوری فرد به دادگاه یا شعبه حل اختلاف نیست و این فرآیند در کمتر از یک‌ ساعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به عزم جدی دادگستری هرمزگان برای مقابله با تخلفات در حوزه تغییر کاربری اراضی، عنوان کرد: طی هفته‌های گذشته بیش از ۴۰ هزار هکتار اراضی جزیره قشم در چند مرحله آزاد شده و در اختیار مردم قرار گرفتند.

قهرمانی با بیان اینکه با پیگیری‌های دادگستری هرمزگان، گمرک بندرعباس حدود ۴ هزار کانتینر را تعیین تکلیف و به اموال تملیکی اعلام کرده است، از فروش سه برابری اموال تملیکی در سال جاری نسبت به سال گذشته در استان هرمزگان خبر داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1131990

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =