ایران تن به توافق کوتاه‌مدت می‌دهد؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی گفت: ایران از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شده است در نتیجه تیم مذاکرات نباید توافق کوتاه مدت 6 ماهه را بپذیرد و باید توافقنامه دائمی باشد.

عمران علیزاده در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به مذاکرات هسته‌ای در وین اظهار کرد: تقریبا پرونده هسته‌ای ایران حل شده و به روزهای پایانی خود رسیده است.

وی ادامه داد: در حال حاضر ایران نیازی چندانی به احیای برجام یا به سرانجام رساندن مذاکرات هسته‌ای ندارد بلکه آمریکا و کشورهای غربی خواستار مذاکره هستند چرا که می‌خواهند به بحران‌های نوظهور مانند مناقشه بین روسیه و اوکراین یا چین و تایوان بپردازند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه آمریکا برای به نتیجه رساندن مذاکرات هسته‌ای عجله دارد، گفت: در آینده‌ای نه چندان دور با تعیین تحریم‌های این کشور علیه روسیه، تحریم‌های هسته‌ای ایران به حاشیه خواهد رفت یا به قوت گذشته باقی نخواهد ماند. در نتیجه آمریکا با اصرار بر توافق هسته‌ای تلاش دارد قبح یا اثر بخشی تحریم‌ها به ویژه تحریم‌های اقتصادی را حفظ کند. 

وی با اشاره به وقوع جنگ در شرق اروپا بیان کرد: این درگیری نظامی بین روسیه و اوکراین که دو کشور صادر کننده نفت و گاز هستند، باعث شده تا قیمت منابع انرژی افزایش یابد. در نتیجه اروپا و آمریکا به نفت ایران احتیاج دارند و می خواهند  با رفع تحریم‌های نفت، این انرژی فسیلی را خریداری کنند.

علیزادده تصریح کرد: اکنون قدرت آمریکا در سطحی نیست که بخواهد در مذاکرات شاخ و شانه برای ایران بکشد و برخی اشخاص یا نهادهایی مانند سپاه را تحریم کند و در نهایت مجبور است که شروط ایران را بپذیرد.

توافق کوتاه مدت به صلاح کشور نیست

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه کشورهای غربی به خوبی آگاه هستند که باید منافع ایران در مذاکرات را تامین کنند، گفت: در حال حاضر ایران از موضع قدرت در مذاکرات حاضر شده است در نتیجه تیم مذاکرات نباید توافق کوتاه مدت 6 ماهه را بپذیرد و باید بر دائمی بودن این توافقات اصرار داشته باشد.

وی با اشاره به اینکه عملکرد تیم مذاکر کننده فعلی نسبت به تیم‌های دولت‌های گذشته مناسب‌تر است، گفت: این تیم نسبت به تیمی که معاهده برجام را امضا کردند، مستقل‌تر فعالیت داشته است.

علیزاده با بیان اینکه آمریکا دیگر قدرت اول دنیا نیست، گفت: کشورهای قدرتمند اروپایی مانند فرانسه و آلمان نیز از دخالت‌های آمریکا در امور سایر کشورها یا حتی گسترش نفوذ این کشور در اروپا خشنود نیستند.

این استاد دانشگاه با اشاره به اینکه عملکرد تیم مذاکر کننده فعلی نسبت به تیم‌های دولت‌های گذشته مناسب‌تر است، گفت: این تیم نسبت به تیمی که معاهده برجام را امضا کردند، مستقل‌تر فعالیت داشته است.

وی با اشاره به اینکه تیم مذاکره کننده باید جلوی زیاده خواهی آمریکا در پرونده هسته‌ای را بگیرد، گفت: در حال حاضر این کشور در شرایط اقتصادی و سیاسی مناسبی قرار ندارد و شهروندان آن یا سایر کشورها بسیار ناراضی هستند، در نتیجه بهترین فرصت برای ایران به وجود آمده که از این افول نهایت استفاده را انجام دهد. 

علیزاده اضافه کرد : اگر توافق صورت نگیرد، ایران به خوبی می‌تواند سطح غنی سازی را به بالای 60 درصد برساند. این موضوع برگ برنده‌ای دیگر برای کشور مان در مذاکرات است.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی در پایان با تاکید بر اینکه ایران برای لغو تحریم‌ها تضمین می‌خواهد، گفت: آمریکا باید تعهد بدهد به بهانه تصمیمات جدید مجلس سنا یا کنگره این توافقات از بین نخواهد رفت و این کشور به تعهدات خود متعهد خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132138

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =