عفو ۱۲ هزار زندانی در سال جاری/ قوه قضاییه در واردات خودرو دخل و تصرف نمی‌کند

سخنگوی قوه قضائیه گفت: در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که از این تعداد ۷ هزار نفر از تخفیف مجازات و بیش از ۴ هزار نفر مشمول عفو شدند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ذبیح الله خدائیان سخنگوی قوه قضائیه صبح سه شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۰ در دوازدهمین نشست خبری ضمن تبریک اعیاد شعبانیه و روز پاسدار، گفت: خدمات پاسداران در تمامی حوزه‌ها مشهود است و سپاه پاسداران در خط مقدم عرصه‌های مختلف بوده است.

بیشتر بخوانید:

آخرین وضعیت شکایت بیماران پروانه‌ای از آمریکا/ صدور کیفرخواست مادر بابک خرمدین

وی افزود: اخیر بازدیدی از مراکز نگهداری جانبازان داشتم، کمبودهای رفاهی متعددی را دیدم و از بنیاد شهید می‌خواهم که توجه بیشتری به این عزیزان داشته باشند.

خدائیان در ادامه و با اشاره به شهادت تعدادی از مردم پاکستان گفت: در این حادثه تروریستی ۵۰ نفر شهید شدند اما هیچ حساسیتی در این کشورها ایجاد نشد و شبکه‌های بیگانه به آن نپرداختند و این نشان می‌دهد که دم از حقوق بشر زدن، جنبه سیاسی دارد.

۱۲ هزار زندانی در سال جاری مشمول عفو شدند

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت اعطای مرخصی، عفو و تخفیف مجازات زندانیان، اظهار داشت: به موجب قوانین و مقررات در ایام مختلفی پیشنهادهای عفو مجازات داده می‌شود، در سال ۱۴۰۰، قریب به ۱۲ هزار و ۲۴۰ نفر مشمول عفو و تخفیف مجازات قرار گرفتند که از این تعداد ۷ هزار نفر از تخفیف مجازات و بیش از ۴ هزار نفر مشمول عفو شدند.

وی افزود: در حال حاضر ۳۲ هزار نفر زندانی مرخصی هستند که این موضوع در حال بررسی است.

سخنگوی دستگاه قضا در پاسخ به این سوال که برخی منتقدان می‌گویند در جاده چالوس آزادسازی سواحل مشهود نبوده پاسخ شما به این انتقادات چیست گفت: در حریم رودخانه کرج، ۱۹ دستگاه اجرایی مستحدثات داشتند که ۱۵ دستگاه رفع تصرف کردند و ۴ دستگاه هنوز رفع تصرف نکردند و به آنها اخطار داده شده است. تعدادی از مستحدثات متعلق به مردم است که باید تعیین تکلیف شود.

خدائیان ادامه داد: انتظار می‌رود که کسانی که به حریم رودخانه تجاوز کردند، خودشان اعلام کنند چرا که در این صورت می‌توان از مصالح ساختمانی مورد استفاده، بهره برد اما در غیر این صورت با حکم قضائی رفع تصرف انجام می‌شود. کسانی که اصرار به تصرف دارند، با حکم قضائی مواجه می‌شوند.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص آخرین وضعیت پرونده‌های گروهک‌های الحوازیه و تندر گفت: این دو پرونده در جریان رسیدگی است و هنوز به اتمام نرسیده است. تمام قوانین و مقررات مربوطه در رابطه با این پرونده‌ها رعایت می‌شود.

کسری ۹ هزار میلیاردی بودجه دستگاه قضا

خدائیان در خصوص کمبود بودجه و اعتبارات دستگاه قضا گفت: در قانون برنامه ششم توسعه مقرر شد که هر سال ۲.۲ از بودجه کل در اختیار قوه قضائیه باشد. در طول این مدتی که از برنامه ششم می‌گذرد هیچ سالی نبوده که حد نصابی که در قانون تعیین شده در اختیار دستگاه قضا قرار گیرد. در بودجه ۱۴۰۱ اعتقاد ما در دستگاه قضا این است که از میزان تعیین شده در برنامه کمتر است و حدود ۹ هزار میلیارد کسری داریم که به مجلس منتقل شده است و انتظار داریم نسبت به اجرای آن تکلیف شود.

خدائیان در خصوص میزان اراضی آزاد شده از تصرفات گفت: موضوع مبارزه با زمین خواری در دستور قوه قضائیه است و جنبه مقطعی ندارد و در این دوره دولت همکاری لازم را با قوه قضائیه دارد و خوشبین هستیم که این مبارزه به نتایج مفیدی برسد. در سال ۱۴۰۰، ۴۸ هزار پرونده مربوط به زمین داشتیم که ۲۹ هزار و ۵۰۰ پرونده منتهی به صدور حکم شده و ۲۷ هزار هکتار از اراضی دولتی رفع تصرف شده که ارزش تقریبی این اراضی ۷۹ هزار میلیارد تومان است. ۱۹ هزار و ۵۰۰ فقره حکم قلع وقمع بنا هم داشتیم.

وی افزود: در رابطه با بحث حدنگاری باید گفت که حفاظت از اراضی دولتی از اهمیت خاصی برخوردار است و در این رابطه اقدامات خوبی انجام شده است.

تفهیم اتهام برخی از اعضای هیأت مدیره بورس

ذبیح الله خدائیان در نشست خبری خود با خبرنگاران در پاسخ به سوال خبرنگار مهر مبنی بر اینکه بارها از سوی رئیس قوه قضائیه و شخص شما شاهد تأکیداتی از جمله ایمن بودن بازار بورس و بحث تحقیق و تفحص از این بازار بودیم، با توجه به تشکیل پرونده برای برخی مسئولان سابق بورس در سازمان بازرسی آیا پرونده کیفری هم برای این افراد تشکیل شده است؟ در این رابطه چند نفر متهم هستند و آیا احضار یا بازداشتی هم صورت گرفته است؟ گفت: سازمان بازرسی از زمانی که بازار سرمایه مشکلاتی را داشت به این موضوع پرداخته و ضمن اینکه به مسئولان مربوطه در موعد خودش هشدارهایی دادیم، پرونده‌هایی هم در مورد اعضای هیأت مدیره سازمان بورس تشکیل شد.

وی افزود: این پرونده‌ها بعضاً به شورای عالی بورس ارجاع شد، همچنین پرونده‌ی کیفری در بازرسی تشکیل شده و اعضای هیأت مدیره تفهم اتهام شدند.

خدائیان تصریح کرد: در مورد برخی از مسئولان هم پرونده‌هایی به دستگاه قضا ارجاع شده که منتهی به صدور حکم بدوی شده است.

وی افزود، سعی بر این بوده که از خسارات وارده به مردم پیشگیری شود، همچنین در رابطه با کسانی که وارد بازار سرمایه شده و به یکباره باعث رشد شاخص و سپس باعث افت آن شدند، تحقیقاتی در دست بررسی است که نتایج آن در آینده به استحضار مردم می‌رسد.

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بزرگترین پرونده تغییر کاربری اراضی در نزدیکی دادگستری قم گفت: تغییر کاربری اراضی جرم هست و متأسفانه جرمی است که آمار آن در کشور کم نیست بخصوص اینکه نقل و انتقال بسیاری از اراضی با سند عادی انجام می‌شود و همین مسئله اثراتی در قطعه بندی و فروش زمین دارد. اگر این مسئله تغییر کاربری در نزدیکی دادگستری قم احراز شود قابل رسیدگی است. در رابطه با تغییر کاربری باید این نکته را مورد توجه قرار دهیم که باید به موقع ورود شود. در خصوص این موضوع هنوز پرونده‌ای در دادگستری قم نداریم و چنانچه همکاران در دادگستری قم خبر تغییر کاربری به آنها رسیده باشد باید به آن ورود کنند.

خدائیان در خصوص نظارت‌های دستگاه قضا بر تخلفات فضای مجازی گفت: بحث فضای مجازی امروزه در کنار فضای حقیقی است یعنی مردم در فضای مجازی زندگی می‌کنند و کار و کاسبی دارند و همانطوری که فضای حقیقی نیاز به نظارت دارد و جرمی‌رخ دهد قابل پیگیری است، اگر این جرایم در فضای مجازی هم رخ دهد باید پیگیری شود.

وی افزود: پرونده‌های متعددی در رابطه با کلاهبرداری و افترا تشکیل شده است. در ماه‌های اخیر پرونده‌های زیادی در رابطه با کلاهبرداری از طریق رمز ارزها تشکیل شده است، بنابراین بحث برخورد با این جرایم در دستور کار قوه قضائیه است و از دست اندرکاران می خواخیم این فضا را مدیریت کنند و البته مدیریت به معنای محدودیت نیست و اگر در فضای مجازی خشونت و هتک حرمتی آموزش داده می‌شود امکان شناسایی فراهم شود.

قوه قضائیه در واردات خودرو دخل و تصرف نمی‌کند

سخنگوی قوه قضائیه در خصوص بررسی تخلفات رئیس جمهور سابق در بازار سرمایه گفت گزارشاتی از سوی نمایندگان مطرح شده اما احضاری صورت نگرفته است. پس از ارجاع هر پرونده نیاز به تحقیقاتی وجود دارد که باید روند خود را طی کند.

وی در رابطه با واردات خودرو در سال آینده گفت: مصوبه‌ای در این رابطه در مجلس مطرح شده که هنوز نهایی نشده است. هر گونه سیاست گذاری در این رابطه بر عهده دولت است و قوه قضائیه نمی‌تواند در این موضوع دخل و تصرفی کند.

سخنگوی قوه قضائیه سپس درباره اقدامات دستگاه قضا برای حمایت از تولید داخل گفت: قوه قضائیه درباره حمایت از تولید و سرمایه‌گذاری مشروع اقدامات بسیار مؤثری داشته است. دستورالعمل حمایت از سرمایه‌گذاری مشروع و حمایت از تولید در قوه به تصویب شد و در اجرای آن ستاد حمایت از اقتصاد مقاومتی در ستاد قوه قضائیه با حضور مسئولین عالی قضائی تشکیل می‌شود و جلسات مرتبی هم دارد و دبیرخانه آن در دادستانی کل کشور فعال است. در استان‌ها هم ستادهای استانی حمایت از اقتصادی مقاومتی تشکیل می‌شود و این ستادها همکاری تنگاتنگی با فعالان اقتصادی و کارآفرینان دارند.

وی ادامه داد: بیش از ۲ هزار واحد تولیدی در سراسر کشور با کمک همکاران ما در دستگاه قضائی فعال شده‌اند و اقداماتی از قبیل ارائه مشاوره حقوقی به کارآفرینان و تولیدکنندگان و همچنین پیگیری لازم برای جلوگیری از ورشکستگی واحدهای تولیدی، در دستور کار هستند.

خدائیان در ادامه پاسخ خود اظهار کرد: بحث مبارزه با قاچاق کالا و ارز از سیاست‌های در دستور کار قوه قضائیه است اما بحث مبارزه با قاچاق، وظیفه فقط دستگاه قضائی نیست و دولت محترم در این زمینه وظیفه مهمی را به عهده دارد و ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز با مسئولیت رئیس جمهور تشکیل می‌شود که دستگاه‌های مختلفی در آن عضو هستند و هر کدام در راستای مبارزه با کالا و بر اساس منویات مقام معظم رهبری وظایفی دارند که آن را انجام می‌دهند تا از قاچاق کالا پیشگیری شود.

خدائیان ادامه داد: در بحث مبارزه با قاچاق کالا اگر دستگاه‌های دولتی مرتکب قاچاق شوند، دستگاه قضائی با آنها برخورد خواهد کرد. تا کنون هم پرونده‌های متعددی در رابطه با قاچاق کالا و راز در مراجع قضائی تشکیل شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1132716

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =