چشم‌انداز توافق وین در سایه تعلل آمریکا همچنان مبهم

حساسیت‌های حاکم بر میز مذاکرات وین این روزها در بالاترین سطح خود قرار دارد و آینده گفت‌وگوها رابطه مستقیم همچنان به تصمیم سیاسی آمریکایی‌ها وابسته است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، آیت‌الله رئیسی رئیس در اجلاسیه رسمی خبرگان رهبری و در تشریح راهبرد دولت در میدان مذاکرات 1+4 بر حفظ اصول و چهارچوب تعیین شده از سوی مقام معظم رهبری در مذاکرات وین تأکید کرد و گفت: دولت در گام اول خنثی‌سازی تحریم‌ها را با جدیت پیگیری کرد و در گام دوم در مذاکراتی کاملاً عزتمندانه به‌دنبال رفع تحریم‌هاست. دولت در مذاکرات وین از خطوط قرمز اعلام شده عقب‌نشینی نکرده و نخواهد کرد.

تأکید رئیس دولت بر حفظ مواضع به حق جمهوری اسلامی در میز مذاکرات در حالی است که حساسیت‌های حاکم بر میز مذاکرات وین این روزها در بالاترین سطح خود قرار دارد. کشور روسیه به عنوان یکی از مهره‌های مؤثر در مذاکرات خواهان اطمینان بخشی واشنگتن برای مصون ماندن روابط تجاری تهران و مسکو در چهارچوب توافقات برجام شده است. تحریم‌های سخت غرب علیه روسیه پس از حمله به اوکراین به تحلیل کارشناسان سیاسی و بین‌المللی می‌تواند پاشنه آشیل اجرای توافقات احتمالی وین باشد. 

سرگئی لاوروف، وزیر خارجه روسیه با توجه به تحریم‌های اقتصادی علیه کشورش خواستار تضمین کتبی شده و بیان کرده است: روند فعلی آغاز شده توسط آمریکا نباید به هیچ وجه به حق ما برای تجارت، همکاری اقتصادی و سرمایه‌گذاری و همکاری نظامی-فنی آزاد و کامل با ایران آسیبی وارد کند. 

روس‌ها پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام مهمترین شریک راهبردی ایران بوده‌اند و این روزها تضمین برای اجرای تعهدات آمریکا مهمترین خواسته دو کشور است با این حال این درخواست ممکن است بر روند مذاکرات وین تأثیر دوچندانی داشته باشد که به اعتقاد کارشناسان باید هرچه سریعتر با گفت‌وگوهای دیپلماتیک حل و فصل شود. سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه درباره چنین درخواست‌هایی در اثنای مذاکرات ایران با 1+4 می‌گوید: منتظر هستیم از مجاری دیپلماتیک روسیه جزئیات چنین درخواست‌هایی در میز مذاکرات وین را بشنویم. گفت‌وگوهای وین در مسیر خودش در حال پیگیری است. همکاری‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران نباید محدود و یا تحت تأثیر هیچ گونه تحریمی قرار بگیرد از جمله همکاری‌های صلح آمیز ایران با روسیه و چین و یا کشورهای دیگر.

مسئله‌ای که حسین امیر عبداللهیان رئیس دستگاه دیپلماسی کشور نیز در گفت‌وگوی تلفنی با سرگئی لاوروف همتای روس خود  بر آن تأکید کرده و می‌گوید: با جدیت برای رسیدن به توافقی خوب و قوی در وین تلاش می‌کنیم. تاکنون پیشرفت‌های خوبی به دست آمده اما با وجود پیشرفت‌های حاصله، برخی از مسائل هنوز در وین حل و فصل نشده که نیازمند تصمیم سیاسی طرف غربی است. امیرعبداللهیان به ضرورت رفع تحریم‌ها هم اشاره کرده و می‌گوید: رسیدن به توافق در وین می‌تواند زمینه همکاری‌های متنوع جمهوری اسلامی ایران با سایر کشورها و از جمله شرکای خود را گسترش دهد. ما هم با جنگ و هم با اعمال تحریم مخالف هستیم و روشن است که همکاری‌های جمهوری اسلامی ایران با هیچ‌کشوری از جمله روسیه نباید متاثر از فضای تحریم باشد.

مواضع این روزهای کشورهای حاضر در مذاکرات وین موضوع پیام علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی شد و وی با توجه به تحولات جاری در وین نوشت: چشم‌انداز توافق در مذاکرات وین به دلیل تأخیر واشنگتن در اتخاذ تصمیم سیاسی همچنان مبهم است. دسترسی سریع به توافق قوی نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌هاست. او دسترسی سریع به توافق قوی را نیازمند ارائه ابتکارهای جدید از سوی همه طرف‌ها دانست.

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در واکنش به درخواست تضمین روسیه از آمریکا هم نوشت: کنش‌های مثبت و منفی کشورهای حاضر در مذاکرات وین با هدف تأمین منافع انجام می‌شود و قابل درک است. به اعتقاد شمخانی تنها عامل مؤثر بر تعامل ایران با 1+4 تأمین منافع مردم ایران است و ارزیابی مؤلفه‌های جدید مؤثر بر مذاکرات و اتخاذ ابتکارات مذاکراتی برای سرعت دادن به حصول نتیجه در دستور کار شورای عالی امنیت ملی است.

پر واضح است که سیاست جمهوری اسلامی ایران حل مناقشات از طریق گفت‌وگو است. اما مواضع اتخاذ شده از سوی نمایندگان کشورها در وین این روزها چندان رضایت بخش به نظر نمی‌رسد. ابراهیم عزیزی در همین زمینه به خبرنگار سیاسی ایسکانیوز گفت: جمهوری اسلامی ایران معتقد است مسائل بین المللی روسیه باید از طریق گفت‌وگو و مذاکره حل و فصل شود. ایران کشاندن موضوعات فی‌مابین کشورهای روسیه، آمریکا و چین به مسائل و موضوعاتی که میان ایران و 4+1 است را سزاوار نمی‌داند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی با تصریح اینکه مسیر گفت‌وگو برای کشورهای متخاصم باز است، گفت: جمهوری اسلامی ایران در میز مذاکرات بر اساس منافع ملی عمل می‌کند و مجلس شورای اسلامی و شورای عالی امنیت ملی چهارچوب مذاکرات را به طور مشخص به تیم مذاکره کننده حاضر در وین ابلاغ کرده‌اند تا طبق آن عمل کنند. ارتباط دادن موضوعات وین به مسائلی که امروز در سطح منطقه و بین‌الملل شاهدش هستیم، محلی از اعراب ندارد و این دو مسئله باید از یکدیگر متمایز شوند.

نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: وزارت امور خارجه فعالانه این موضوع را پیگیری می‌کند تا این دو مسئله از یکدیگر جدا دیده شود. ایران از هر اقدامی که مسیر را به سمت صلح، ثبات و امنیت منطقه‌ای ببرد استقبال می‌کند و راه حل‌های مسالمت‌آمیز و همزیستی مبتنی بر عقلانیت را به تمام کشورها توصیه می‌کند.

نماینده مردم شیراز در مجلس شورای اسلامی یادآور شد: جمهوری اسلامی ایران سال‌هاست به واسطه نگاه‌های خصمانه و رفتارهای غلط نظام سلطه آسیب دیده است و درک جدی از این نوع رفتارهای کشورهای باصطلاح متمدن دارد که با نام حقوق بشر جنایت‌های بشری انجام می‌دهند و با نام مبارزه با تروریست، بی‌رحمانه‌ترین اقدامات را علیه مردم بی‌گناه کشورها دارند. بنابراین توصیه ایران حل مناقشات از طریق مذاکره و پرهیز از اقدامات همراه با خصومت است.

عزیزی درباره احتمال رسیدن به توافق در مذاکرات وین تا پایان سال اظهار کرد: جمهوری اسلامی تعجیل در مذاکرات و هر اقدامی که ضرب آهنگش با اهداف نامشخص ضرب‌الأجلی بر مذاکرات تحمیل کند نمی‌پسندد. لذا معتقدم تعجیل و تأخیر در مذاکرات هر دو امری مذموم است و تصمیم هوشمندانه تنها راه رسیدن به انتفاع در وین است. توصیه مجلس شورای اسلامی این است که در زمین ضرب‌الأجل‌ها بازی نکنیم و تأخیر بی مورد را هم سزاوار نمی‌دانیم، تصمیم شجاعانه و هوشمندانه مبتنی بر منافع ملی بهترین راهکار است که تیم مذاکره کننده باید در وین دنبال کنند.

مواضع جمهوری اسلامی ایران در دور هشتم مذاکرات وین به طور شفاف لغو کامل تحریم‌ها، اخذ تضمین و راستی آزمایی است که از ابتدای مذاکرات به طرف‌های غربی اعلام شده و نتیجه بخش کردن گفت‌وگوها صرفاً مرهون تصمیم سیاسی آمریکا و غرب در همین زمینه است. موضوعی که سخنان مایک پنس معاون رئیس جمهور پیشین آمریکا در گفت‌وگو با روزنامه صهیونیستی هیوم مهر تأیید بر حقانیت آن زده است. پنس در این گفت‌وگو ابراز اطمینان می‌کند جمهوری خواهان در انتخابات آینده کنگره پیروز خواهند بود و دولت آینده آمریکا دوباره از برجام خارج می‌شود.

کد خبر: 1132815

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =