رویداد کرسی‌های آزاد اندیشی، نوعی فرهنگ‌سازی است/ محفلی برای گفتمان سالم با افزایش روحیه تاب‌آوری

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی کرمانشاه با بیان اینکه کرسی‌های آزاد اندیشی یک فرهنگ است، گفت: کرسی‌های آزاد اندیشی محلی برای مناظره و ایجاد گفتمان سالم با هدف افزایش روحیه تاب‌آوری و تحمل نظرات مخالف است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، موضوعات و دغدغه‌ها در کرسی‌های آزاد اندیشی بدون هیچ حاشیه‌ای مطرح می‌شود. البته موضوعات چالش برانگیز متعدد مطرح شده و تاکنون در محورهای متعدد رویداد برگزار شده که در هر محور موضوعات مختلف مدنظر قرار گرفته است. موضوعات اجتماعی همچون حضور زنان در ورزشگاه، حق دخالت و نظارت دولت بر پوشش شهروندان و تاثیر برجام برمعیشت مردم  و ... از موضوعات مورد استقبال دانشجویان است.

در واقع کرسی‌های آزاد اندیشی راه ارتباطی‌ بین قشر دانشجو و مسئولان کشور و در عین حال آگاه‌سازی مستقیم و بدون واسطه مسئولان‌ نسبت به معضلات و مشکلات اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی و سیاسی مردم از زبان قشر تحصیل کرده و جوان جامعه که به نوعی نمایندگان عام مردم را دارند. دانشجویان در کرسی‌ها، علاوه‌بر بالارفتن‌ ظرفیت‌ خود برای شنیدن‌ نظرات مخالف، نحوه تبادل نظر به دور از هر گونه تعصب و بر پایه استدلال‌ را فراگرفته و منطق را سرلوحه کار خود قرار می‌دهند.

سید مهدی صفوی، معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه در گفت‌وگو با خبرنگارایسکانیوز درباره روند برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی گفت: با توجه به منویات و تاکیدات مقام معظم رهبری برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی و پیشرو بودن دانشگاه آزاد اسلامی در برگزاری این کرسی‌ها  مورد تجلیل رهبری  قرار گرفت  و دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه اقدام به برگزاری این دوره از رقابت‌ها کرده است که در این دور شاهد حضور پرشور دانشجویان در قالب ۷۰ تیم هستیم.

وی درباره محورهای برگزاری این کرسی‌ها افزود: سال‌ها در بیانات رهبر معظم انقلاب کرسی‌های آزاد اندیشی نمایان است و تاکیدات و پیگیری‌های فراوان معظم‌له همیشه قابل مشاهده بوده است و دانشگاه آزاد اسلامی تلاش کرده با برگزاری این محافل گامی در این راه بردارد که با توجه به اهمیت برگزاری این رویداد، رقابت‌ها در چهار محور سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی  بر اساس اولویت‌های روز مشخص و به نیازها و علایق دانشجویان در آن توجه شده است.

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه درباره اهمیت این کرسی‌ها و لزوم تقدیر و حمایت از تیم‌های برگزیده، تاکید کرد: بحث آزاد اندیشی از جمله عوامل رکود و پویایی یک تمدن را نشان می‌دهد، مقام معظم رهبری بارها تاکید کردند که بدون معنای انتقادی سالم، بدون گفت وگوی آزاد و بدون آزادی بیان، تولید علم و اندیشه و در نتیجه تمدن ناممکن یا مشکل است.

فروردین ۱۴۰۱ از کرسی‌های برتر تقدیر می‌شود

معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرمانشاه ادامه داد: اگر بخواهیم به‌دنبال تمدن نوین اسلامی حرکت کنیم چاره‌ای جز آزاد اندیشی و گفت‌وگوی آزاد نداریم، بنابراین تمام برنامه‌های فرهنگی دانشگاه همچون حمایت از انجمن‌های علمی، نشریات دانشجویی، کانون‌های فرهنگی و تشکل‌های اسلامی باید در خدمت توسعه کرسی‌های آزاد اندیشی قرار گیرد؛ از فروردین ۱۴۰۱ از کرسی‌های برتر و افراد فعال در برگزاری آن، به نحو شایسته‌ای تقدیر می‌شود.

صفوی درباره زمان و نحوه برگزاری مرحله کشوری این رقابت‌ها ادامه داد: سومین دوره رقابت‌ها در مرحله استانی در حال اتمام است و مرحله کشوری پس از ماه مبارک رمضان و به صورت حضوری برگزار می‌شود.

وی ضمن اشاره به میزان اثربخشی این کرسی‌ها بر تقویت روحیه مطالبه‌گری، انتقادپذیری و تعاملی دانشجویان افزود: برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی زمینه اعتماد به نفس را در دانشجویان تقویت کرده و موجب می‌شود تا تاب‌آوری و تحمل نظر دیگران را در مسائل مختلف داشته باشند و شور و نشاط مناسب در میان آنها ایجاد شود و در نهایت به پیشرفت و تعالی منجر می‌شود.

صفوی در پایان تصریح‌ کرد: کرسی‌های آزاد اندیشی یک فرهنگ است، فرهنگی که به طرف مقابل اجازه می‌دهد تا بدون هتک حرمت، عقاید خود را آزادانه بیان کند و به گفتمان‌سازی عقلانیت و منطق که از اهداف برگزاری کرسی‌های آزاد اندیشی کمک کند. درضمن اگر این کرسی‌ها به شیوه کاملا صحیح و آرمانی برگزار شوند در روحیه مطالبه‌گری انتقادپذیری و تعاملی دانشجویان تاثیر بسزا دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133177

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =