ماجرای توقف مذاکرات هسته‌ای/ چرا مذاکرات به سرانجام نرسید؟

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی درباره روند مذاکرات گفت: مسئولان کشورهای غربی و آمریکا بارها طی مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند که مذاکرات تقریبا به نتیجه رسیده است؛ اما بنا به دلایلی وقفه‌ای در امضای این توافقنامه ایجاد شده است.

علی شجاعی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز،  با اشاره به وقفه‌ای ایجاد شده در روند مذاکرات هسته‌ای و امضای توافق‌نامه جدید اظهار کرد: مسئولان کشورهای غربی و آمریکا بارها طی مصاحبه‌هایی اعلام کرده‌اند که مذاکرات تقریبا به نتیجه رسیده است؛ اما بنا به دلایلی وقفه‌ای در امضای این توافقنامه ایجاد شده است.

وی با بیان اینکه برای تحلیل کردن روند و نتیجه مذاکرات هسته‌ای باید شرایط کنونی جهان را نیز در نظر گرفت، گفت: اتفاقات سیاسی و بین‌المللی بین کشورها بر معادلات جهانی تاثیر گذار است. بنابراین نمی‌توان بدون در نظر گرفتن آنها تحلیل منصفانه‌ و کارشناسانه‌ای داشت.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاداسلامی با اشاره به نزاع سیاسی و نظامی بین روسیه و اوکراین عنوان کرد: در حال حاضر طرفین اروپایی، آمریکا و روسیه اذعان دارند که این جنگ بر مذاکرات هسته‌ای تاثیر ندارد؛ اما در ساختار نظام بین‌الملل موضوعات به این سادگی قابل تحلیل و فیصله دادن نیست.

وی با تاکید بر اینکه روسیه نگران است که در توافق جدید هسته‌ای یا برجام  به دلیل تحریم‌ها سهمی از این معاهده نداشته باشد، گفت: در حال حاضر به دلیل حمله روسیه به اوکراین حدود 5 هزار تحریم علیه این کشور وضع شده که در تاریخ بی سابقه است. در نتیجه امکان دارد روسیه هیچ امتیازی از این مذاکرات به دست نیاورد.

به گفته شجاعی؛ روسیه به دلیل قرابتی که در موضوعات استراتژیک و مذاکرات با ایران دارد، نگران است که سهمی در تبادلات اقتصادی ایران بعد از رفع تحریم‌ها نداشته باشد. 

این کارشناس سیاسی اضافه کرد: روسیه به خوبی متوجه شده است که آمریکا و کشورهای اروپایی قصد دارند پرونده هسته‌ای ایران را هر چه سریعتر به سرانجام برساند. در نتیجه می‌خواهد در خصوص این توافق از آمریکا امتیاز بگیرد. 

عملیات روانی آمریکا در مذاکرات هسته‌ای

وی زیاده خواهی آمریکا را عامل دیگری برای ایجاد وقفه در مذاکرات هسته‌ای بر شمرد و گفت: این کشور تلاش دارد تا با تعیین و اعلام تاریخ‌های خاص برای رسیدن به نتیجه، ایران را برای پذیرفتن شروط مد نظر خود، تحت فشار قرار دهد.

شجاعی با اشاره به اینکه آمریکا تلاش دارد با ایجاد جنگ روانی ایران را مجبور به توافق هسته‌ای کوتاه مدت یا غیر اصولی کند، گفت: آمریکا با ابزار رسانه‌ای قوی خود تلاش دارد تا اوکراین را باتلاق روسیه و از سوی دیگر ایران را هم‌پیمان این کشور در این بحران نشان دهد. 

این استاد دانشگاه ادامه داد: در نتیجه آمریکا عملیات روانی همه جانبه علیه یک کشور یا یک موضوع خاص را به عنوان شیوه جدید برای حفظ عنوان کدخدایی در جهان انتخاب کرده است. 

ردپای صهیونیست در مذاکرات هسته‌ای

وی با بیان اینکه رژیم غاصب صهیونیست و آل سعود برای حاصل نشدن توافق هسته‌ای تلاش می‌کند، گفت: طرفین برجام بارها اعلام کردند که این دو کشور نقشی در مذاکرات ندارند؛ اما لابی‌های صهیونیست به ویژه در آمریکا فشار بسیاری بر تیم‌های مذاکره کننده وارد می‌کنند. 

شجاعی در پایان با ذکر مثالی خاطرنشان کرد: بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیست روز گذشته در مصاحبه‌ای با هدف جنگ روانی گفته است که ایران با توافق هسته‌ای به موشک‌های قاره پیما دست خواهد یافت و آمریکا را هدف حمله نظامی و موشکی قرار می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1133523

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =