دبیر ستاد حقوق بشر با بیان این که «تاخیرهایی متاسفانه در زمینه پرونده شهید سلیمانی بود» خاطرنشان کرد: امروز برای دستگاه قضا این اولویت یک ما است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، کاظم غریب‌آبادی در بخشی از یک گفت‌وگو با بیان این‌که «در پرونده شهید سلیمانی دستگاه قضایی دیگر کار خودش را به اتمام رسانده است» افزود: البته پیگیری پرونده ترور شهید سلیمانی ابعاد مختلف دارد یعنی باید هم در عراق این پرونده مورد رسیدگی کیفری قرار بگیرد هم اتباع کشورهای دیگری به جز آمریکا درگیر هستند که باید اطلاعات راجع به آن افراد و مظنونین تکمیل بشود و اگر شد در محاکم آن کشورها و یا باز در محاکم ما و عراق محاکمه بشوند چون الان تمرکز بر اتباع آمریکایی هست و هم امکان پیگیری در محاکم بین‌المللی مثل دیوان بین‌المللی دادگستری است از طریق کنوانسیون ۱۹۷۳.

بیشتر بخوانید

خاطره جالب حاج‌قاسم از شهید یوسف‌الهی + فیلم

وی ادامه داد: تاخیرهایی متاسفانه در این زمینه در زمینه پرونده شهید سلیمانی بود ولی الان خدمت شما عرض می‌کنم که حداقل برای دستگاه قضا این اولویت یک ما است که هم در محکمه خودمان این کار محاکمه را سریع شروع کنیم بدون اغماض و هر کسی که دخیل بوده و در هر سطحی که دخیل بوده این رسیدگی خواهد شد و همچنین در عراق و محاکم دیگر. آن چیزی که مربوط به دستگاه قضایی است الان ما آن کمیته مشترک تحقیق بین ایران و عراق شکل گرفته و کارهایش هم تمام شده و جلسه برگزار شده و درواقع چندین بیانیه هم صادر شده اسنادی هم بین دو طرف رد و بدل شده و الان دیگر آن آخرین اسنادی که کمتر از حدود یک ماه قبل بود، هیات ما در عراق بود بیش از ۱۰۰۰ صفحه سند ما مجددا از عراقی‌ها گرفتیم. اینها مشغول ترجمه است و باید به مدارک پشتیبان کیفرخواست اضافه بشود. به محض اینکه این مدارک و ان شالله کار ترجمه‌اش تمام بشود این کیفرخواست ما آماده است و از دادسرا به دادگستری تهران برای رسیدگی می‌رود. همزمان با دولت و از طریق وزارت خارجه هم کار می‌کنیم که آنها هم ان شاءالله تسریع بکنند در فرآیند رسیدگی از طریق معاونت حقوقی ریاست جمهوری هم داریم پیگیری می‌کنیم که آن بحث استفاده از ابزارها و فرصت‌های بین‌المللی هم داشته باشیم.

دبیر ستاد حقوق بشر در مورد احتمال وقفه در روند پرونده شهادت شهید سلیمانی نیز با بیان این که «تاخیرهایی متاسفانه در زمینه پرونده شهید سلیمانی بود» خاطرنشان کرد:  ولی الان خدمت شما عرض می‌کنم که حداقل برای دستگاه قضا این اولویت یک ما است که هم در محکمه خودمان این کار محاکمه را سریع شروع کنیم بدون اغماض و هر کسی که دخیل بوده و در هر سطحی که دخیل بوده این رسیدگی خواهد شد و همچنین در عراق و محاکم دیگر. حالا پرونده‌های دیگر تروریستی را ما داریم. الان منافقین که یک موضوع بسیار مهم است. این به نظر من باید در دستور کار قرار بگیرد نه‌تنها در محاکم ما بلکه در محاکم کشورهای دیگر. مثل سوریه و عراق که آنها آنجا جنایت کردند و حتی در کشورهای اروپایی. این را هم خدمتتان بگویم که متاسفانه کشورهای اروپایی و دستگاه‌ قضایی‌شان هم ضرورتا در بحث رسیدگی به چنین پرونده‌هایی همکاری نمی‌کنند و یک رهیافت سیاسی اتخاذ می‌کنند اما همین هم نباید مانع از این بشود که ما پرونده‌هایی را نزد محاکم قضایی آنها مطرح نکنیم. باید این دوگانگی و رهیافت دوگانه‌شان را باید به رخشان بکشیم که درواقع چگونه است که شما ادعای مبارزه با تروریسم و تروریست‌ها را دارید ولی دارید از اینها میزبانی می‌کنید؟ باید یک شدتی و در واقع سرعتی به اقدامات خودمان علیه پرونده‌های تروریستی بدهیم.

وی گفت: ما تشویق می‌کنیم کسانی که قربانیان تحریم هستند و قربانیان تروریسم هستند. ایرانیانی که در خارج از کشور مورد اجحاف قرار گرفتند و حقشان توسط کشورهای دیگر نقض شده است. ایرانیانی که به صورت بیگناه دستگیر شده‌اند و در زندان افتاده‌اند، اینها در مجامع بین المللی شکایت کنند

وی یادآور شد: ما الان یک طرح جامع را در نظام قضایی تهیه کردیم. اولین جلسه‌اش را با مسئولان قضایی ذی‌ربط در تهران داشتیم. من برداشتم این است که انشالله ما بتوانیم تا فروردین و اردیبهشت در رسیدگی نه‌تنها به پرونده‌های تروریستی بلکه حتی در حوزه تحریم کار را پیش ببریم. خب تحریم هم ما می‌توانیم مورد رسیدگی قضایی قرار بدهیم هم در داخل و هم در خارج از کشور هم مکانیزم‌های بین‌المللی که برخی مواردش استفاده شده است نزد آی‌سی‌جی. اینها را انشالله بتوانیم که ابعاد قضایی‌اش را پررنگ‌تر بکنیم. ضمن اینکه تمام مسئولیت باز به‌عهده ستاد حقوق بشر و در نظام قضایی نیست. هر دستگاهی و دولت و وزارت خارجه درواقع وظایف خودشان را دارند ولی داریم یک هم‌افزایی ایجاد می‌کنیم که بتوانیم این ظرفیت‌ها را هرچند دیر شده اما فعالش بکنیم.

غریب‌آبادی درباره ارتباط پرونده‌های اینچنینی با موضوع مذاکراتی که حالا در سطح سیاسی دارد انجام می‌شود به این معنا که مثلا فشارهای سیاسی در مورد حقوق این‌ها وارد بشود گفت: به هیچ وجه یعنی کسی این اختیار را ندارد و حتی این دستور را ندارد که بخواهد درواقع تعهدی بدهد که چنین پرونده‌هایی را ما رسیدگی نکنیم به صراحت آن چیزی که در واقع همه مسئولین ذی‌ربط ما در هر جایی دوجانبه چندجانبه گفتند، انتقال و اعتراض جدی به رویکردهای درواقع تروریسم‌محور کشورهای اروپایی هست و اینکه دارند از این گروهک‌ها حمایت می‌کنند و اینکه مسئولند و باید پاسخگو باشند. در همین سفری که من حدود دو هفته قبل به ژنو داشتم در بخش عالی‌رتبه اجلاس شورای حقوق بشر صحبت کردم بخشی از سخنرانی‌ام را در واقع به بحث گروهک‌های تروریستی و جنایت‌هایی که در حق ملت ایران کردند، اختصاص دادم و حتی طوماری که ۱۲ هزار نفر از مردم و همچنین بخشی از خانواده‌های قربانیان منافقین امضا کرده بودند، به کمیسر عالی حقوق بشر دادم. در واقع ۱۲ هزار نفر شکایت کردند به کمیسر عالی حقوق بشر علیه گروهک تروریستی منافقین و اعضای آن به خاطر جنایتی که در حق مردم ایران انجام دادند. این در دستور کار جدی  است.

منبع: ایسنا
انتهای پیام

کد خبر: 1134160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =