رشد اقتصادی کشور نیازمند علم دانش‌بنیان است

دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه کشور نیازمند رشد اقتصادی است، گفت: اگر فناوری بر پایه دانش بنیان باشد، بیشترین نرخ رشد را به خود اختصاص می‌دهد.

سعید کرمی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با اشاره به شعار سال 1401 یعنی «تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» اظهار کرد: در حال حاضر اقتصاد کشور در حال تغییر ماهیت به سمت تولیدات دانش بنیانی است. بنابراین شاهد رونق کسب و کارهای مبتنی بر دانش‌های نوظهور هستیم. 

وی با اشاره به اینکه تولید کلید واژه شعارهای سال یک دهه گذشته بوده است، گفت: رهبر معظم رهبری در سال 87 نیز به نوآوری و شکوفایی اشاره کرده‌اند که نشان می‌دهد از سال‌ها پیش که دانش بنیان محوریت نداشت، ایشان از سال‌ها قبل متوجه تغییرات بنیادی در علم بودند.

دبیر واحد آموزش اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان با بیان اینکه فناوری بر پایه دانش بنیان  بیشترین نرخ رشد را به خود اختصاص می‌دهد، گفت: در حال حاضر کشور نیازمند رشد اقتصادی است. در نتیجه رهبر انقلاب به درستی شعار سال را در راستای تحول در علم انتخاب کرده‌اند.

سهم خواهی دانش بنیان از بازارهای تولید

وی با تاکید بر فراهم کردن ابزارهای نوین برای تولید علم و دانش عنوان کرد: این دانش برای به دست آوردن بیشترین سهم از بازارهای  اقتصادی کشور باید زیرساخت‌هایی را در اختیار داشته باشد.

کرمی ادامه داد: اقتصاد دانش بنیان به این معناست که روش تولید بر اساس زنجیره ارزش افزوده محسوس یا غیر محسوس باشد. همچنین اصول اولیه این علم اقتصادی بر نیروی انسانی خلاق و متخصص استوار شده است. در حال حاضر نیز کشور دارای پتانسیل نیروی جوان و متخصص در زمینه‌های فناوری بوده که می توانند به سادگی شعار سال را تحقق ببخشند.

این فعال دانشجویی با تاکید بر اینکه اقتصاد دانش بنیان به این معناست که تولید و توزیع دانش و اطلاعات به درستی انجام شود، تصریح کرد: سرمایه گذاری بر دانش و صنایع دانش پایه و نقش علم و فناوری در این اقتصاد اهمیت ویژه دارد.

وی علم را پدیده درون‌زا دانست و گفت: اقتصاد دانش بنیان باعث کاهش وابستگی اقتصادی کشور به سایر کشورها می‌شود. موضوعی که اقتصاد مقاومتی را نیز در پی خواهد داشت. بنابراین اگر چرخه این علم در کشور به چرخه بیوفتد یا استعداد جوانان برای کشف دانش‌های نو ظهور ایجاد شود، این سرمایه عظیم اقتصادی و علمی سال‌ها برای کشور باقی خواهد ماند.

کرمی با اشاره به اینکه در حال حاضر کارآفرینی مبتنی بر دانش بنیان بسیار سود آوری اقتصادی در پی دارد، گفت: فارغ التحصیلان دانشگاهی بخش عظیمی از کارآفرینان را به خود اختصاص می‌دهند، در نتیجه با گسترش اقتصاد بر پایه دانش، شاهد اشتغال زایی و کاهش آمار بیکاری آنها نیز در آینده خواهیم بود.

عضو شورای مرکزی اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان در پایان خاطر نشان کرد: صاحبان فکر و اندیشه و نوآوران علمی و طراحان کسب و کارهای دانش بنیان سرمایه‌های اصلی این نوع اقتصاد محسوب می‌شوند. آنها با راه اندازی شرکت‌های دانش بنیان سهم قابل توجهی در رشد و توسعه صنایع و فناوری‌های برتر را برعهده دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1134442

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =