یاسمین مقبلی فرمانده فضاپیمای اسپیس‌ایکس شد

ناسا اعلام کرد که یاسمین مقبلی، فضانورد ۳۸ ساله ایرانی- آمریکایی برای یک ماموریت مشترک با آژانس فضایی اروپا فضاپیمای اسپیس‌ایکس را فرماندهی خواهد کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری باشگاه خبرنگاران دانشجویی(ایسکانیوز)؛ آژانس فضایی آمریکا و اروپا دو فضانورد را در ماموریت Crew-7 شرکت اسپیس‌ایکس برای سفر به ایستگاه بین‌المللی انتخاب کردند که یکی از آنها یاسمین مقبلی، فضانورد ایرانی تبار است و فرماندهی این فضاپیما را برعهده خواهد داشت.

ناسا می‌گوید که این ماموریت به ایستگاه فضایی بین‌المللی در سال ۲۰۲۳ یا پس از آن انجام خواهد شد و اولین عملیات فضایی یاسمین مقبلی خواهد بود. آندریاس موگنسن، فضانورد دانمارکی، خلبانی است که مقبلی را همراهی خواهد کرد. در صورتی که این ماموریت مطابق برنامه پیش برود، مقبلی اولین فضانورد ایرانی‌تبار است که به صورت حرفه‌ای به فضا می‌رود. پیش از این انوشه انصاری با هزینه شخصی و به صورت توریستی به فضا رفته است.

راکت فالکون ۹ قرار است از مرکز فضایی کندی در ایالت فلوریدا به ایستگاه فضایی بین‌المللی پرتاب شود. در اطلاعیه ناسا آمده است که این ایستگاه یک بستر آزمایشی حیاتی برای درک و غلبه بر چالش‌های پروازهای فضایی طولانی‌مدت و گسترش فرصت‌های تجاری در مدار پایین زمین است. از آنجا که شرکت‌های تجاری برای ارائه خدمات فضایی در مدار پایین زمین تمرکز می‌کنند، ناسا مختار است روی ساخت فضاپیماها و موشک‌ها برای ماموریت‌های فضایی عمیق به ماه و مریخ تمرکز کند.

یاسمین مقبلی در سال ۲۰۱۷، همراه ۱۸ هزار نفر دیگر در آزمون ناسا شرکت کرد و یکی از ۱۲ نفری بود که برای عضویت در گروه ۲۲ فضانوردان ناسا انتخاب شد. مقبلی تاکنون چهار نشان هوایی، یک مدال ستایش و سه مدال موفقیت در نیروی دریایی را دریافت کرده است و از او با ‌عنوان نخستین زن ایرانی‌تبار فضانورد یاد می‌کنند.

یاسمین مقبلی کیست؟

یاسمین مقبلی در تیرماه  ۱۳۶۲ در آلمان به دنیا آمد. پدر و مادرش که دانشجوی معماری بودند، سال ۱۳۵۷ از ایران به آلمان مهاجرت کرده بودند. او پس از آن به همراه خانواده‌اش به آمریکا رفت.

یاسمین مقبلی فرمانده فضاپیمای اسپیس‌ایکس شد

او مدرک تحصیلی‌اش را در کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته هوافضا از دانشگاه MIT گرفت. تحصیلات تکمیلی‌اش را نیز در رشته خلبانی مدرسه عالی نیروی دریایی آمریکا با درجه ممتاز به پایان رساند. این فضانورد و خلبان در سال ۲۰۰۵ با درجه ستوان دومی به تفنگداران دریایی آمریکا پیوست و بیش از ۲ هزار ساعت پرواز و ۱۵۰ ماموریت با ۲۵ نوع هواپیما را در سابقه کاری‌اش دارد.

او از دوران دبستانش عشق به فضانوردی پیدا کرد؛ چنانکه یکی از مشق‌های انشاء و خلاصه کتابی که او در دوره دبستان نوشت درباره والنتینا ترشکووا، فضانورد زن شوروی سابق و اولین زنی که به فضا رفت، بود. او از سال‌های نوجوانی می‌خواست فضانورد شود و در ۱۵ سالگی در دوره‌ای آموزشی در اردوگاه فضایی پیشرفته شرکت کرد.

در سال ۲۰۱۷ دوره آموزشی و آزمایشی خود در ناسا را آغاز کرد و در سال ۲۰۲۰ به همراه ۱۲ فضانورد دیگر جزو اولین گروه از فارغ‌التحصیلان برنامه آرتمیس ناسا بود. هدف اصلی برنامه آرتمیس سفر دوباره انسان به ماه و فرود بر قطب جنوب ماه است.

او هم اکنون به همراه همسرش در تگزاس زندگی می‌کند و مادر دو کودک دوقلو هم هست. تبار ایرانی برایش جایگاه مهمی دارد و با وجودی که تاکنون به ایران نیامده، نوروز را جشن می‌گیرد، فارسی صحبت می‌کند و خود را ایرانی می‌داند.

کد خبر: 1134606

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =