اجرایی نشدن پروتکل‌های ستاد ملی کرونا در خوابگاه‌ها/ دانشگاه‌ها به صورت پلکانی بازگشایی شود

۲۲ شورای صنفی دانشگاه کشور در نامه‌ای خطاب به وزیر علوم و بهداشت با تاکید بر وجود تناقض بین پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های اجرایی برخی از دانشگاه‌ها، خواهان بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت پلکانی شدند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، ۲۲ شورای صنفی دانشگاه کشور در نامه‌ای خطاب به محمدعلی زلفی گل وزیر علوم، تحقیقات و فناوری  و بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خواهان لغو ناگهانی بازگشایی دانشگاه‌ها و الزام به حضوری شدن تمامی مقاطع تحصیلی شدند.

در ابتدای این نامه آمده است: با توجه به اطالعیه اخیر ستاد کرونا و ابلاغیه وزارت علوم تحقیقات و فناوری در ۹ فروردین ۱۴۰۱ مبنی بر الزام به ازسرگیری آموزش حضوری تمامی دانشگاه‌ها در مقاطع کارشناسی و تحصیلات تکمیلی از چهاردهم فروردین ماه مراتب اعتراض خود را به سمع و نظر جنابعالی میرسانیم. عدم توجه به زمانبندی مناسب و بودجه دانشگاه‌ها؛ الزام دانشگاه‌ها به بازگشایی  بدون در نظر داشتن امکانات و برنامه‌ریزی‌های دانشگاه‌ها که مستلزم زمان و بودجه است، عواقب بسیاری را برای دانشجویان به‌ویژه دانشجویان غیربومی دارد. دانشجویان شرایط یکسانی بادانش آموزان ندارند بنابراین نمی‌توان مواجهه یکسانی با آنها داشت.

در ادامه این نامه آمده است: اعلام ناگهانی و دفعی موجب تشویش خاطر دانشجویان و خانوادههای آنها می‌شود. اگرچه نفس رفتن به‌سوی حیات واقعی و حضور در دانشگاه‌ها پسندیده و خواسته تمامی دانشجویان است، اما نحوه بازگشایی مستلزم برنامه‌ریزی دقیق و اطلاع‌رسانی به‌موقع و جامع است، به‌نحوی‌که به کسی صدمه ذهنی یا روانی وارد نشود. همچنین پرواضح است که بودجه در نظر گرفته شده برای دانشگاه‌ها اصلا کفایت لازم برای اداره امور دانشجویی از قبیل تغذیه و بهداشت و اسکان را ندارد و دراین بین بیش از همه آسیب‌ها متوجه دانشجویان غیربومی است. ما به‌عنوان نمایندگان دانشجویان کشور خواستار این هستیم که این تصمیم ناگهانی و الزام به حضوری شدن در تمامی مقاطع در میانه ترم جاری لغو شود و به‌صورت اختیاری درآید تا در عوض هر دانشگاه بتواند مقاطع مختلف را پله به پله به‌سوی حضوری شدن حرکت دهد و نهایتاً این الزام سراسری به سال تحصیلی جدید موکول شود؛ بدین صورت می‌شود برای دانشجویانی که امکان شرکت در کلاسهای حضوری را ندارند به موازات آن کلاس‌های مجازی نیز ادامه یابد.

در ادامه این نامه با تاکید بر مشکلات و عواقبی که چنین تصمیم بازگشایی دانشگاه‌ها در میانه ترم و در زمان تعطیلات گریبان گیر دانشجویان دوره‌های روزانه، نوبت دوم، بومی و غیربومی دانشگاه‌ها شده آمده است: اطلاعیه‌های متناقض در طول ترم جاری و به هم خوردن برنامه‌ریزی تحصیلی دانشجویان: بسیاری از دانشجویان با توجه به اطلاعیه‌های اول ترم مبنی بر مجازی بودن ترم جاری برنامه های انتخاب واحد و درسی خود را چیدهاند که طبق اطلاعیه‌های اخیر حضوری شدن دانشگاه‌ها با مشکلات عدیدهای روبرو خواهند شد.

در ادامه این نامه با تاکید بر امکانات درمانی خوابگاه‌ها و نحوه نگهداری از مبتلایان احتمالی کرونا آمده است: در خصوص امکانات و تمهیدات در نظر گرفته شده برای نگهداری از مبتلایان احتمالی کرونا تاکنون شفافیتی از سوی بسیاری از دانشگاه‌ها صورت نگرفته است. بسیاری از دانشگاه‌ها در حال بازگشایی خوابگاه‌ها با صد درصد ظرفیت خود هستند که این مسئله باعث باال رفتن آمار ابتلا به کرونا در بین دانشجویان ساکن خوابگاه و کاهش راندمان تحصیلی حجم زیادی از دانشجویان خواهد شد. همچنین باید در نظر گرفت درصورتی که خوابگاه‌ها با صد درصد ظرفیت بازگشایی نشوند آمار زیادی از دانشجویان بدون محل اسکان خواهند ماند که این مسئله خود نشان از شتابزدگی در اعلام حضوری شدن تمامی دانشگاه‌ها و فراهم نبودن امکانات لازم برای اجرایی شدن این تصمیم پس از دو سال غیرحضوری بودن کلاس‌ها دارد. 

در این نامه تناقضات پروتکل‌های اعلام شده از سوی ستاد ملی کرونا و پروتکل‌های اجرایی برخی از دانشگاه‌ها آمده است: ستاد مقابله با کرونا شرط حضور در خوابگاه‌ها را دریافت سه دوز واکسن اعلام کرده است که برخی از دانشگاه‌ها تزریق دو دوز واکسن را برای ثبت‌نام خوابگاه کافی اعلام کرده‌اند. همچنین برخی از دانشجویان مهلت دریافت دوز سومشان نرسیده است که این مسئله ناهماهنگی اطلاعیه‌ها و اخبار رسیده به دانشجویان و تصمیمات ناگهانی دانشگاه‌ها را میرساند. برخی از دانشگاه‌ها ظرفیت بیشتری نسبت به حداکثر ظرفیت اسکان اعلام شده طبق پروتکل‌های بهداشتی برای هر اتاق اعلام کرده‌اند؛ افزایش تعداد دانشجویان در هر واحد خوابگاه و استفاده همگی آنان از سرویس‌های بهداشتی مشترک موجب انتقال سریعتر کرونا از دانشجویان ناقل به سایرین می‌شود. 

در این نامه شوراهای صنفی با تاکیدبر یافتن محل اسکان مناسب برای دانشجویان نوبت دوم آمده است: با توجه به بازهی زمانیای که اجباری شدن حضور دانشجویان اعلام شد، فراهم کردن محل اسکان برای دانشجویان نوبت دوم زمانبر بوده و با وضعیت فعلی که در نیمه ترم تحصیلی قرار داریم و بیشتر این مراکز ظرفیتشان تکمیل شده تأمین محل اسکان برای تمامی دانشجویان نوبت دوم حتی غیرممکن نیز خواهد بود و این دانشجویان در سردرگمی به سر می‌برند. 

در این نامه با اشاره بر تحمیل هزینه‌های درمان بیماری کرونا آمده است: با توجه به این مسئله که دانشجویان بلافاصله بعد از تعطیلات عید نوروز و بدون اطمینان از عدم ابتلا به کرونا به واسطه اجبار دردادن تست PCR با احتمال در ناقل کرونا بودن سر کالسهای درس حاضرشده و با تردد دانشجویان ناقل خوابگاهی در محیط خوابگاه، تعداد زیادی از دانشجویان به کرونا مبتلا شده و متحمل هزینه‌های درمانی مربوط به کرونا می‌شوند. 

شوراهای صنفی با اشاره به افت تحصیلی دانشجویان آمده است: با در نظر گرفتن این مسئله که در آموزش مجازی امکان ضبط جلسات درسی وجود دارد، در صورت ابتلای دانشجویان به کرونا با وضعیت فعلی و فراهم نبودن امکانات لازم در خوابگاه‌ها که آمار ابتلای دانشجویان به قطع بالا خواهد رفت، امکان مشاهده جلساتی که دانشجو قادر به حضور در آنها نبوده فراهم است. درصورتی‌که در آموزش حضوری دانشجویان مبتلا قادر به حضور در کلاس نیستند و حضور در این جلسات درسی را به‌طور کامل از دست خواهند داد که این مسئله موجب افت تحصیلی دانشجوی مبتلا به کرونا خواهد شد که برای برخی از آنها حتی منجر به حذف درس و یا حتی حذف ترم خواهد شد.

در این نامه با اشاره به همزمانی حضور اجباری در دانشگاه‌ها با شروع ماه مبارک رمضان آمده است: با در نظر گرفتن این مسئله که زمان اعلام شده برای حضور در دانشگاه‌ها مصادف با روز اول ماه مبارک رمضان بوده و همچنین صعودی شدن آمار مبتلایان به کرونا، همزمانی این موارد بسیاری از دانشجویان را بابت سالمتی خود نگران کرده است. مشکلات اعالم حضور ناگهانی برای دانشجویان متأهل: طبق اطالعیه جدید بسیاری از دانشجویان متأهل ساکن شهرستانهای متفاوت با محل تحصیل خود بدون برنامه ریزی قبلی با تصمیمی ناگهانی روبه رو شده اند و حال جابه جایی این دست از دانشجویان بدون اطلاع قبلی و در میانهترم بسیاری از آنان را با مشکلات خانوادگی روبرو خواهد کرد. 

در این نامه با اشاره به مشکلات به وجود آمده برای برنامه‌ریزی شغلی دانشجویان آمده است: بسیاری از دانشجویان شاغل شهرستانی با توجه به اطلاع‌رسانی اول‌ترم جاری مبنی بر عدم اجباری بودن حضور در دانشگاه قراردادهای کاری طولانی مدت امضا کرده و یا تمدید کرده‌اند که با تصمیم‌گیری جدید صورت گرفته از سوی دانشگاه و ممکن نبودن درخواست مرخصی‌های طولانی‌مدت از محل کارشان در وضعیت اقتصادی فعلی نهایتاً یا کارشان را از دست خواهند داد، یا درخواست مرخصی تحصیلی خواهند کرد که چه ازنظر تحصیلی و چه ازنظر کاری دانشجو تماماً متضرر خواهد شد. حال آنکه اگر با تصمیمات متناقض و شتابزده درترم جاری روبرو نبودند امکان جلوگیری از این ضررها وجود داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1135076

برچسب‌ها

وب گردی

وب گردی

اخبار مرتبط

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =