درخواست عربستان و کویت از ایران برای مذاکره برسر میدان گازی «آرش»

عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره درباره بهره برداری از میدان گازی مشترک بین سه کشور موسوم به «آرش» دعوت کردند.

به گزارش گروه بین الملل ایرنا وزارت امور خارجه عربستان امروز (چهارشنبه) در بیانیه‌ای اعلام کرد که  وزرای نفت عربستان و برق، آب و انرژی‌های تجدیدپذیر کویت بر اساس یادداشت تفاهم امضاء شده در شهر کویت به تاریخ ۲۷ ربیع الاول سال ۱۴۴۱ هجری قمری مطابق با ۲۴ دسامبر سال ۲۰۱۹ میلادی و طی صورتجلسه امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۱۸ شعبان ۱۴۴۳ هجری قمری مطابق با ۲۱ مارس ۲۰۲۲ میلادی برای تسریع در بهره برداری از میدان گازی «آرش» (الدره) واقع در منطقه آبی تقسیم شده موافقت کردند. 

وزارت خارجه عربستان اضافه کرد: هم این کشور (عربستان) و هم کویت بر حق بهره برداری از منابع طبیعی در این منطقه و ادامه کار برای آنچه در صورتجلسه توافق امضا شده بین آن‌ها در تاریخ ۲۱ مارس تاکید دارند.

بیشتر بخوانید:

آینده روشن در انتظار طلای سیاه ایران

در این بیانیه وزارت خارجه عربستان ادعا کرد که در این پیوند، پیش از این عربستان و کویت از جمهوری اسلامی ایران برای مذاکره جهت تعیین مرز شرقی منطقه آبی تقسیم شده دعوت کرده بودند که به این درخواست‌ها پاسخی داده نشد.

این وزارتخانه اضافه کرد: عربستان و کویت به عنوان یکی از طرف‌های مذاکره کننده بار دیگر از جمهوری اسلامی ایران برای برگزاری این مذاکرات دعوت می‌کنند.

پیشتر، «احمد ناصر الاحمد الصباح» در جریان کنفرانس مطبوعاتی مشترک با همتای فرانسوی‌اش «ژان ایو لودریان» گفت که میدان گازی الدره (آرش) یک موضع سه جانبه میان این کشور، عربستان و ایران است.

سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هشتم فروردین در واکنش به توافق اعلام شده جدید میان عربستان سعودی و کویت درخصوص میدان مشترک گازی آرش / الدره تاکید کرد که حق ایران برای بهره برداری از این میدان مشترک گازی محفوظ است.

وی افزود: میدان گازی آرش (الدره) یک میدان مشترک بین کشورهای ایران، کویت و عربستان سعودی است و بخش‌هایی از آن در محدوده آبهای تحدید حدود نشده بین ایران و کویت قرار دارد.

پیش از این عربستان و کویت، دیگر کشورهای سهیم در این میدان گازی توافقی را برای توسعه این میدان گازی امضا کردند که به موجب آن شرکت نفت کویت و شرکت آرامکو اقدامات لازم برای توسعه این میدان گازی و استخراج آن را انجام می‌دهند.

این دو کشور تاکید کرده‌اند که تولید گاز از این میدان گازی یک میلیارد فوت مکعب در روز و ۸۴ هزار بشکه میعانات گازی خواهد بود که درآمد حاصل از آن به صورت مشترک میان دو کشور تقسیم می‌شود.

ذخیره گاز این میدان که در أواخر دهۀ ۱۹۶۰ کشف شد، حدود ۲۲۰ میلیارد متر مکعب برآورد شده است.

منبع: ایرنا

کد خبر: 1136608

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =