واگذاری اختیارات به استان‌ها، لازمه پیشرفت در گام دوم دانشگاه است

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان گفت: تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها بر اساس یک آمایش سرزمینی، لازمه پیشرفت دانشگاه در گام دوم خود است.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، دانشگاه آزاد اسلامی در نخستین سال‌های انقلاب اسلامی، در ۳۱ اردیبهشت سال ۱۳۶۱، با هدف گسترش دسترسی آسان به تحصیلات تکمیلی در تمام نقاط نزدیک و دور کشور و با تاسیس واحد تهران شکل گرفت. این دانشگاه به‌عنوان بزرگ‌ترین دانشگاه غیرحضوری دنیا شناخته‌می‌شود. در سال‌های اخیر دانشگاه با تغییر ریل، تحول کمی و کیفی در تمامی عرصه‌های فعالیت خود را آغاز کرده‌است. از اقدامات قابل توجه در این حوزه، تدوین و رونمایی از سند تحول ۵ ساله دانشگاه و برگزاری رویداد گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی در آستانه چهلمین سالگرد تاسیس خود است. چرخش از دانشگاه آموزش محور به یک مرکز کارآفرین و فن‌آور از مهم‌ترین دغدغه‌های مطرح در سند مذکور است.

قباد میمنت آبادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در رابطه با عملکرد چهل‌سال گذشته و آینده این دانشگاه گفت: دانشگاه آزاد اسلامی در چهل سال گذشته خصوصا در دهه اخیر توانسته با نگاه ویژه به پژوهش، از دانشگاه نسل اول و دوم به دانشگاه نسل سوم یعنی مسئله محور تبدیل شود. اگرچه از زمان تاسیس دانشگاه آزاد و به طور کلی نظام آموزش عالی در کشور ما، زمان زیادی نمی‌گذرد، اما این دانشگاه به یک رشد مناسبی در رقابت با دانشگاه‌های دیگر کشور و جهان رسیده و جایگاه قابل توجهی در زمینه حل مسائل گوناگون جامعه پیدا کرده‌است. دانشگاه آزاد اسلامی پیش از انتخاب شعار سال، از مدت ها قبل، با برنامه ریزی برای برگزاری رویداد ملی گام دوم دانشگاه، توسعه دانش مسئله محور را در دستور کار خود قرار داد و هم‌گام با تغییرات نوین علمی و رسانه‌ای جهان، در حال چرخش به مسیری جدید است.

به گفته وی، توسعه کمی غیرضروری صورت گرفته در بعضی نقاط کشور، کیفیت را در آن واحدها تحت تاثیر قرار داده و رشد کیفی به پای توسعه کمی نرسیده‌است به‌طوری که گاهی مشاهده می‌کنیم، تامین زیرساخت مناسب و نیروی انسانی در آن جا با سختی مواجه است.

میمنت آبادی افزود: در حال برنامه‌ریزی برای برگزاری دوره‌های توانمندسازی مختلفی در قالب مدرسه عالی مهارت در واحدهای هر شهرستان متناسب با ظرفیت همان جا هستیم. کشاورزی در شاخه تخصصی گیاهان دارویی و همچنین سنگ و جواهرسازی از حوزه های شاخص فعالیت‌های اشتغال‌آفرین و دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی استان کردستان است که از این طریق می‌توان به سوی تربیت دانشجوی متخصص و دارای مهارت برای ایجاد اشتغال متناسب با نیاز جامعه حرکت کرد.

او با اشاره به نقش فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی بیان کرد: امروز حدود ۲۴ تا ۲۷ دستگاه متولی امر فرهنگ کشور هستند و حل و فصل مسائل فرهنگی تنها با اقدامات دانشگاه آزاد امکان ندارد؛ اگرچه این دانشگاه عملکرد نسبتا قوی‌تری را در مقایسه با سایر نهادها داشته‌؛ زیرا در کنار آموزش و به همان اندازه به مقوله فرهنگ‌سازی توجه داشته است. فعالیت تعداد بی شماری از کانون‌ها، نشریات، تشکل‌ها و انجمن‌های سیاسی اسلامی دانشجویی، برگزاری رویداد عظیم کرسی‌های آزاد اندیشی، بخشی از این اقدامات است. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی تنها دانشگاهی است که اندیشه های امام خمینی(ره) در آن تدریس می‌شود. در زمینه فعالیت‌های فرهنگی برخلاف برخی بخش‌های دیگر، اتفاقا نیازمند توسعه کمی بیشتری نیز هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد استان کردستان اظهار کرد: دانشگاه آزاد صاحب دو بازوی قدرتمند یعنی نیروی علمی توانمند و فضا و تجهیزات گسترده است که درصورت استفاده درست از آن‌ها می‌تواند موجب شتاب فزاینده چرخ دانشگاه در گام دوم شود. تنها منبع مالی دانشگاه آزاد شهریه دانشجویی است که به‌نظر من می‌توان با کیفیت بخشی بیش‌تر به آموزش و فضاهای دانشگاهی و ارائه خدمات بهتر به دانشجو، میزان شهریه فعلی را افزایش داد و دانشجوی بیشتری را جذب کرد. شهریه دانشگاه آزاد در مقایسه با هزینه تحصیل در مدارس غیرانتفاعی بسیار ناچیز است.

وی ادامه داد: از سوی دیگر، لازم است دانشگاه به پشتوانه زیرساخت علمی و نیروی انسانی کارآمد خود، به درآمدهای غیرشهریه‌ای مثل فعالیت‌های تولیدی، صنعتی، خدماتی و تجاری روی آورد تا در رفع نیازهای خود با مشکلی مواجه نشود. در این مسیر باید اعضای هیئت علمی طوری در دانشگاه پرورش یابند که علاوه بر توانایی‌های آموزشی، درآمدزایی دانش بنیان برای دانشگاه داشته باشند.

میمنت آبادی در پایان تاکید کرد: تمرکز زدایی و واگذاری اختیارات بیشتر به استان‌ها بر اساس یک آمایش سرزمینی، لازمه پیشرفت دانشگاه در گام دوم خود است؛ مثلا در استان‌های مرزی مناطق آزاد تجاری مختلفی وجود دارد که امکان مراوادات گسترده‌ای را با همسایگان فراهم آورده است. بنظرم باید در یک منطقه آزاد تجاری، یک منطقه آزاد دانشگاهی را با تاسیس مراکز علمی مشترک به وجود آوریم و یا با پشتیبانی سازمان مرکزی، استان کردستان را به قطب گردشگری کشور تبدیل کرد که البته این در گرو قدرت تصمیم‌گیری در استان‌ها است.

خبرنگار: حسن دانش

انتهای خبر/

کد خبر: 1137870

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =