ارتباط واکسن‌های کرونا بر مشکلات ناگهانی شنوایی

محققان «انجمن گوش‌شناسی کره» (KOS) متوجه شده‌اند که واکسیناسیون علیه کرونا می‌تواند باعث کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL) شود.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان «انجمن گوش‌شناسی کره» (KOS)، نتایج این مطالعه را در کنفرانس بهاری انجمن یاد شده که آخر هفته گذشته در سئول برگزار شد، اعلام کردند. کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL)، یک علامت فوری است که کیفیت زندگی را به شدت تحت تاثیر قرار می دهد. اگرچه علت ابتلا به این اختلال هنوز مشخص نیست اما برخی محققان احتمال می دهند که تأثیر ویروس ها یا فشرده سازی عروق عامل شروع این علائم باشد.

بیشتر بخوانید:

گیاهان عامل انتقال کرونا خواهند بود؟

این محققان به سرپرستی «کوو جا-ون» (Koo Ja-won)، این مطالعه را برای بررسی این موضوع انجام دادند که آیا کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی می‌تواند پس از واکسیناسیون کووید-۱۹ ایجاد شود یا خیر.

آنها در نتیجه این مطالعه متوجه شدند که افراد در عرض ۳۱ روز پس از واکسیناسیون کووید-۱۹، دچار کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی شدند. این تجزیه و تحلیل نشان داد که از ۱۹۳ مورد ابتلا به کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی، واکسن فایزر با بیشترین موارد ابتلا به این اختلال (۱۲۷ مورد) روبرو بود و پس از آن واکسن های آسترازنکا با ۳۷ مورد ابتلا ، واکسن مُدرنا با ۲۸ مورد ابتلا و واکسن جانسون اند جانسون با یک مورد ابتلا قرار داشتند. 

محققان با بررسی میزان بروز کم شنوایی بر اساس دوره واکسیناسیون، دریافتند که بیشترین موارد ابتلا به کاهش شنوایی با ۴۱.۷ درصد موارد ابتلا پس از تزریق دُز دوم واکسن کرونا گزارش شد و پس از آن بیشترین موارد ابتلا به این اختلال پس از تزریق دُز اول با ۳۹.۱ درصد و دُز سوم با ۲۱ درصد قرار داشت. میانگین زمان شروع علائم کم شنوایی ناگهانی، ۹.۲ روز پس از تزریق واکسن کرونا رخ داد و اکثر بیماران تحت درمان با «استروئید» قرار گرفتند. انجمن گوش شناسی کره تاکید کرد که این مطالعه نیاز به معاینه و درمان فوری کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی (SSNHL) را به مردم یادآوری می کند.

«پارک هونگ جو»، مدیرانجمن گوش‌شناسی کره گفت: کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی می تواند در طول دریافت هر واکسیناسیون، از جمله واکسن کووید-۱۹ ظاهر شود. مشکل این است که این عارضه ممکن است یک یا دو روز پس از واکسیناسیون برای هر بیماری رخ دهد و زمان شروع آن متفاوت است که این موضوع تایید ارتباط علت و معلولی میان تزریق واکسن ها و ابتلا به این اختلال را پیچیده می کند.

پارک افزود: پارک تاکید کرد که انجمن گوش شناسی کره در نتیجه این مطالعه،احتمال ابتلا به کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی را در مراحل اولیه واکسیناسیون کووید-۱۹ تایید کرده است. با این حال، از آنجایی که این علائم در برخی از بیماران و نه همه بیماران رخ داده است،  این انجمن تنها یک تمایل جزئی را در ابتلا به این عارضه مشاهده می کند.

از آنجایی که کاهش ناگهانی شنوایی حسی عصبی در صورت درمان زودهنگام و موثر، به خوبی درمان می شود، این مطالعه معنی دار تر می‌شود.

در عین حال محققان مطالعه ای را نیز در مورد تاثیر استفاده از ماسک که از سال ۲۰۱۹ روتین شده است، در گروه بیماران مبتلا به کاهش شنوایی و گروه افرادی که شنوایی عادی داشتند، انجام دادند. محققان متوجه شدند که استفاده از ماسک به طور قابل توجهی مکالمه را در گروه بیماران کم شنوایی مختل کرده است.

منبع:‌ ایرنا

انتهای پیام/

کد خبر: 1138046

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 2 + 5 =