پیش بینی بورس شنبه ۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱

بررسی شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچک‌تر در بورس است نشان ‌می‌دهد که روند صعودی جاری پا بر جا باقی خواهد ماند.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، دماسنج اصلی بازار سرمایه هفته آرامی را پشت سر گذاشت و رشد ۰.۶۱ درصدی را تجربه کرد. به موجب این رشد شاخص کل در ارتفاع ۱.۵۲۱ میلیون واحدی قرار گرفت. اما دیگر نماگر بازار سهام که نماینده سهام کوچک‌تر است،‌ عملکرد بسیار بهتری را همچون هفته‌های اخیر از خود بجای گذاشت و توانست بازدهی ۲.۵۴ درصدی را رقم زند. در ادامه به بررسی وضعیت تکنیکالی شاخص‌های بازار سهام خواهیم پرداخت. برای داشتن دید جامع نسبت به بازار سرمایه در هفته آتی نیاز است مهم‌ترین پارامترهای تاثیر گذار بر کلیت بازار سهام را مورد بررسی قرار داد. حال ببینیم در پیش بینی بورس فردا باید انتظار چه اتفاقاتی را داشته باشیم.

بیشتر بخوانید:

تداوم بورس در کانال ۱۵۰۰ / سیگنال‌های مثبت به بازار سرمایه

قیمت دلار در آستانه جهش؟

مهم‌ترین محرک رشد بورس را می‌توان قیمت دلار درنظر گرفت. آخرین نرخ مبادله شده دلار در بازار آزاد در هفته گذشته حوالی ۲۸.۲۰۰ تومان بود که نسبت به هفته گذشته رشدی بوده است. البته در نرخ دلار نیما هم اندکی رشد را مشاهده می‌کنیم. به طوری که شاهد قرار گیری نرخ دلار نیما در کانال ۲۵ هزار تومان در هفته گذشته بودیم. بررسی تکنیکالی نمودار دلار آزاد در سایت رهاورد نشان می‌دهد که متاسفانه دلار آماده جهش رو به بالا است و سناریو رشدی برای آن بسیار محتمل‌تر از سناریو ریزشی است. اینگونه بنظر می‌رسد در صورتی که خط روند ترسیم شده شکسته شود نرخ دلار در گام اول می‌تواند تا حوالی ۲۸۴۷۰ الی ۲۸۵۰۰ تومان رشد کند و درگام بعد سقف تاریخی آن در دسترس خواهد بود. امید آن می‌رود که اتفاقات بنیادین آتی جلوی رخداد این سناریو را بگیرد اما در حال حاضر باتوجه به شرایط تکنیکالی دلار این تحلیل را می‌توان ارائه داد.

در هفته گذشته به موجب شفاف‌تر شدن رویکرد فدرال رزرو آمریکا در خصوص افزایش ۰.۵ درصدی نرخ بهره در ماه آتی، شاهد ریزش بازار سهام آمریکا و همچنین بسیاری از کامودیتی‌ها بودیم. اما به دلیل جدی‌تر شدن تهدیدات نظامی روسیه در جنگ اوکراین بنظر می‌رسد که در مجموع شاهد اصلاح عمیق قیمت‌ها در بازار جهانی به زودی نخواهیم بود و نرخ‌های جذاب بازارهای جهانی فعلا پایدار خواهد ماند.

کوچکترهای بورس همچنان مستعد صعود

بررسی شاخص کل هم‌وزن که نماینده سهام کوچک‌تر در بورس است نشان ‌می‌دهد که روند صعودی جاری پا بر جا باقی خواهد ماند. در حال حاضر نمودار این شاخص نشان ‌می‌دهد که شاخص کل هم‌وزن در حال نوسان در یک کانال نزولی است و رشد این شاخص حداقل تا سقف این کانال ادامه پیدا خواهد کرد. البته تا رسیدن این شاخص به سقف کانال مقاومت‌های استاتیک معتبری پیش روی داریم که ممکن است چالش‌هایی را متوجه آن سازد. اما در میان مدت دست‌یابی به این سقف دشوار نخواهد بود. فلذا در هفته آتی پیش بینی می‌شود که این شاخص همچنان رشدی باقی بماند و حداقل تا محدوده آبی رنگ ترسیم شده پیشروی کند.

نمودار شاخص کل بورس نشان می‌دهد که با رسیدن به مقاومت کوتاه مدت داینامیک خود از قدرت رشدش کاسته شده و هنوز توان عبور از آن را پیدا نکرده است. به طور کلی باتوجه به نزدیکی شاخص کل به مقاومت‌های مهم استاتیک خود همچون ۱.۵۴۰ میلیون واحدی افزایش عرضه‌ها در کلیت بازار امری طبیعی تلقی می‌شود. برای عبور شاخص کل از این محدوده حساس نیاز است حجم و ارزش معاملات خرد بالایی در این سطوح ثبت شود. اما باتوجه به اینکه میان شاخص کل بورس و اندیکاتور RSI آن همچنان شاهد واگرایی منفی هستیم احتمال اینکه شاهد اصلاح کوتاه مدتی در این سطوح باشیم دور از ذهن نیست. به همین دلیل اقدام به خرید سنگین در سهام شاخص ساز در این سطوح نیاز به بررسی دقیق دارد.

باتوجه به اینکه روند طی شده توسط شاخص کل بورس در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته در پایان روز با شیبی منفی کار خود را پایان داد، می‌توان این پیش بینی را داشت که شاخص کل بورس به احتمال بالا در مدار منفی شنبه را آغاز خواهد کرد . علاوه برآن در هفته آتی دو روز معاملاتی تعطیل است و کم رمق بودن معاملات در کلیت هفته آینده امری منطقی و قابل پیش بینی محسوب می‌شود.

منبع: بورسان

انتهای پیام/

کد خبر: 1138605

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =