چرا تلویزیون محبوبیت را تاب نمی‌آورد؟ / بررسی دلایل حذف طهماسب، صحت و فردوسی پور

تلویزیون به همکاری با سروش صحت پایان داد؛ اتفاقی که پیش‌تر برای برنامه‌سازان محبوبی همچون عادل‌ فردوسی‌پور و ایرج طهماسب رخ داده بود.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایسکانیوز، بعد از کنار گذاشتن مجریان محبوب و تعطیلی برنامه‌های پربیننده در سال‌های گذشته، این ‌گونه به نظر می‌رسد که این رویکرد نادرست و غلط صدا و سیما با ورود رئیس جدید هم خاتمه نیافته و همچنان ادامه دارد.

به نظر می‌رسد یکی از مهمترین مشکلات در صدا و سیما نداشتن یک چارچوب مشخص برای تولید برنامه‌های جذاب و پرمخاطب است و عملکرد سلیقه‌ای اصلی ترین چالش موجود صدا و سیما در این زمینه است، مسئله‌ای که شاید در شروع خیلی برنامه‌ها اهمیت چندانی نداشته باشد اما به مرور موجب ایجاد اختلاف بین تولید کننده برنامه و مدیران صدا و سیما می‌شود تا جایی که یکبار به خاطر پوشش به مجری تذکر می‌دهند اما در برابر برخی حاشیه سازی‌ها یا خطاها سکوت می‌کنند و همه این مسائل ناشی از نبودن یک چارچوب و قاعده مشخص و جاری یا حداقل اجرایی نشدن آن و در مقابل عملکرد سلیقه‌ای برخی مدیران صدا و سیما است.

در روزهای اخیر بحث کنار گذاشتن سروش صحت از برنامه کتاب‌باز در فضای مجازی بسیار داغ شده بود و بسیاری از مخاطبان به این مسئله اعتراض داشتند و به نوعی باید گفت که سروش صحت به سرنوشت بسیاری دیگر از چهره‌های محبوب تلویزیون مانند عادل فرودسی‌پور و ایرج طهماسب تبدیل شده که پس از سال‌ها مورد نامهربانی قرار گرفته‌ و از تلویزیون کنار گذاشته شدند.

البته، این سرنوشت دقیقا همان چیزی بود که برای عادل فردوسی‌پور هم رقم خورد، فردوسی پور و برنامه ۹۰ که قریب به دو دهه پربیننده ‌ترین برنامه تلویزیونی صداوسیما بود، اسفند ۹۷ از تلویزیون و شبکه سه سیما کنار گذاشته شدند. ماجرا عادل فردوسی ‌پور با ورود علی فروغی به‌ عنوان مدیر شبکه سه سیما شروع شد و نکته ‌سنجی‌ ها درباره عادل و برنامه نود افزایش یافت و هر بار به هر دلیل و بهانه ای به این برنامه تذکر داده شد تا جایی که در پاییز همان سال، برای اولین بار در طول دو دهه، برنامه ۹۰ به مدت سه هفته اجازه پخش پیدا نکرد.

بیشتر بخوانید:

سریال‌های رمضانی که رنگ و بویی از ماه رمضان ندارند / دلیل بی‌توجهی مدیران چیست؟

از گوشه و کنار خبر می رسید که چون عادل فردوسی ‌پور به حرف‌ های فروغی گوش نکرده، او اجازه پخش برنامه را نداده است از طرفی برخی این آزارها را به زیربار نرفتن عادل فردوسی پور برای تبلیغ‌های ستاره مربعی مرتبط می دانستند.

این ماجرا هر روز بیشتر و بیشتر گرده عادل فردوسی پور و برنامه ۹۰ را تحت فشار قرار می داد تا جاییکه حتی اجازه اجرای برنامه با کارلوس پویول هم به عادل فردوسی پور داده نشد و عنوان شد که دلیلی ندارد برای گفت‌وگو با این ستاره اسپانیایی هزینه هنگفتی شود. البته در همان روزها صحبت هایی در ارتباط با اینکه پویول را به دلیل مدل موهایش به صدا و سیما راه ندادند در فضای مجازی نقل محافل شده بود و دست مایه طنز مجازی نویسان شده بود. تا جاییکه بازیکن سابق تیم ملی اسپانیا بعد از لغو برنامه تلویزیونی‌اش در ایران گفت: به من گفتند به خاطر مشکلات ظاهری (موهای بلند) امکان حضور در برنامه را ندارم."

یک بار هم که به صورت کاملا ناشیانه‌ای، پخش یکی از دیدارهای فوتبال اروپایی را بهانه کردند و اجازه ندادند ۹۰ روی آنتن برود. دست آخر نیز به بهانه اینکه عادل فردوسی ‌پور چارچوب ‌ها را رعایت نکرده و هر بار به مسائل غیرفوتبالی می‌ پردازد، تصمیم به قطع این برنامه و ممنوع ‌التصویری عادل فردوسی ‌پور گرفته شد، حذفی که واکنش‌های زیادی هم در پی داشت.

پیش از سروش صحت و عادل فردوسی‌پور، ایرج طهماسب و برنامه «کلاه قرمزی» حذف شدند. برنامه‌ای که مخاطبان، سالیان سال، نوروز خود را با آن سر می‌کردند تا چند سال پیش که ناگهان «کلاه قرمزی» دیگر روی آنتن نیامد و کسی هم خیلی دقیق متوجه علت اصلی ماجرا نشد.

محمد لقمانیان هم که عروسک‌گردان این مجموعه بود درباره این مسئله که برنامه «کلاه‌قرمزی» در زمان پخش مشکل پخش یا سانسور داشته یا نه، گفت: «سانسور که همیشه وجود دارد اما من چیزی به خاطر ندارم، ما جز عوامل بودیم و از پشت صحنه خیلی اطلاعی نداشتیم. اصول کار حرفه‌ای همین است که عوامل از همه ماجراها باخبر نباشند.»

در نهایت هم ایرج طهماسب دید که دیگر جایی برای بازگشت به خانه قدیمی خود یعنی تلویزیون ندارد، به همین دلیل به سمت ساخت برنامه «مهمونی» در شبکه نمایش خانگی رفت که اتفاقا مخاطبان زیادی هم دارد. اما نکته اصلی ماجرا این است که این برنامه از تلویزیون پخش نمی‌شود تا در اختیار همه اقشار جامعه قرار بگیرد و ممکن است بسیاری از افراد به خاطر هزینه عضویت در پلتفرم‌های شبکه نمایش خانگی، به تماشای آن ننشینند.

در پایان باید گفت که این عملکرد صدا و سیما در نهایت به ضرر این سازمان تمام خواهد شد و نتیجه‌اش می‌شود کوچ مخاطبان از تلویزیون و رجوع به شبکه‌های خارجی و یا شبکه نمایش خانگی که در جذب مخاطب بسیار موفق‌تر از تلویزیون عمل کرده‌اند و باید دید که صدا و سیما کِی از این اقدامات خود دست بر می‌دارد؟

انتهای پیام/

کد خبر: 1138634

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =