آیین عید سعید فطر در شهرهای مختلف ایران چگونه است؟

عید فطر یکی از  مهم ترین اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در بین مسلمانان است که آداب ویژه‌ای مانند اقامه نماز عید و پرداخت فطریه را به خود اختصاص داده است.

به گزارش گروه فرهنگی ایسکانیوز؛ عید فطر یکی از  مهم ترین اعیاد و مناسبت‌های مذهبی در بین مسلمانان است که آداب ویژه‌ای مانند اقامه نماز عید و پرداخت فطریه را به خود اختصاص داده است. علاوه بر این اهمیت و جایگاه این روز در بین اقوام مختلف هر یک از شهرهای ایران، تنوع زیادی را در آداب و رسوم عید فطر در شهرهای مختلف پدید آورده است. اگرچه به مرور زمان و با گسترش زندگی شهرنشینی بسیاری از این آداب به فراموشی سپرده شده‌اند، اما هنوز هم در برخی شهرهای ایران مراسم و آداب عید فطر به شکلی متفاوت برگزار می‌شود.

یزد و آش ابوالفضل عباس

وقتی صحبت از مراسم‌های خاص و پر شور مذهبی به میان می‌آید، شهر یزد یکی از شهرهای ایران است که به ذهن اکثر ما خطور می‌کند. یزدی‌ها برای برگزاری عید فطر نیز مراسم و آداب خاص خود را دارند. یکی از مهم‌ترین این رسوم، پختن آش نذری موسوم به “آش ابوالفضل عباس” است. برای تهیه این آش از چند روز قبل تدارک دیده می‌شود  و روز عید در مساجد بین نمازگزاران پخش می‌شود. بنابراین اگر صبح روز عید فطر در یزد باشید، می‌توانید طعم فوق العاده این اش را بچشید.

همچنین افرادی که حاجتی دارند یا حاجتشان برآورده شده است، در روز عید فطر نوعی شیرینی نذری را بین مردم پخش می‌کنند.

اصفهان و پخش گز و شیرینی

اصفهانی‌ها که طعم شیرین سوغات و خوراکی‌های خاص آنها برای همه آشناست، با پخش کردن گز و شیرینی بین مردم روز عید فطر را جشن می‌گیرند. چشیدن طعم گز داغ و تازه تهیه شده تجربه‌ای است که در روز عید فطر میتوانید در اصفهان داشته باشید.

شمالی‌ها با لباس محلی در عید فطر

مردم شمال ایران رسوم متفاوت و جالبی برای روز عید فطر دارند، به این شکل که مردم محلی با پوشیدن لباس‌های رنگارنگ محلی به برگزاری نمایش‌های جذاب می‌پردازند. پخش کردن شیرینی در میان تماشاچیان نیز جزیی از این مراسم است.

شیراز و صبحانه عید فطر

شیرازی ها برای روز عید فطر مراسم جالب و متفاوتی دارند؛ به این ترتیب که در صبح روز عید فطر صبحانه‌ای شامل نان، پنیر و سبزی بین همسایه‌ها و رهگذران پخش می‌کنند.

تهران و برنامه‌های روز عید

تهران به عنوان بزرگترین شهر و پایتخت کشور ایران برنامه ریزی برنامه‌های عید فطر از مدتها قبل انجام می‌شود؛  در این زمینه اقداماتی مانند خدمات رایگان  تاکسی،‌مترو، اتوبوس تا آذین‌بندی خیابان‌های شهر و برگزاری برنامه‌های جشن و جنگ شادی در پارک‌های بزرگ تهران،‌ آتش بازی در اطراف برج میلاد و برج آزادی و… را می‌توان نام برد. اگرچه خیلی از رسوم قدیمی و کهن در این شهر به فراموشی سپرده شده است یا به ندرت و در مناطقی خاص اجرا می‌شود. با این وجود پخت حلوایی مخصوص به نام کاچی یکی از رسوم قدیمی این شهر در روز عید فطر بوده است؛ بچه‌ها با بردن این حلوا برای همسایه‌ها و اقوام از آنها عیدی دریافت می‌نمایند.

کاشان و مراسم غبارروبی با گلاب

روز عید فطر در کاشان با باورها و مراسم متفاوتی همراه است. در کاشان خانم ها و دختران دم بخت با خانه تکانی و نظافت اسباب منزل روز عید را گرامی می‌دارند. اهمیت این کار به حدی است که قدیمی‌ها معتقدند نظافت خانه در این روز توسط دختران دم‌بخت، بخت آنها را باز می‌کند و برای زندگی مشترک آماده می‌شوند.

نظافت شهر، بازارها،حمام‌های عمومی، حجره و کاروانسراها و… در این روز انجام می‌شود و به این ترتیب شهر حال و هوایی نو به خود می‌گیرد. لازم به ذکر است که مساجد کاشان در روز عید فطر با گلاب قمصر غبارروبی می‌شوند  و گل شهر به بوی گلاب معطر می‌شود.

مشهد و حرم امام رضا (ع)

مشهد به واسطه پایتخت معنوی ایران بودن در تمامی مناسبت‌های مذهبی اعم از اعیاد و عزاداری‌ها حال و هوای دیگری دارد. زیارت حرم مطهر امام رضا (ع) یکی از عادات و مناسک رایج در بین اکثر مردم مشهد می‌باشد. حضور در حرم امام رضا در روز عید شور و حال خاصی دارد که وصف شدنی نیست. قدیمی‌های مشهد بعد از اقامه نماز عید به پخت آش قل هو الله می‌پردازند و آن را میان همسایگان خود به عنوان نذری پخش می‌کنند.

کرمان و دیدار با عزاداران

مردمان مهربان کرمان در روز عید فطر سنت پسندیده‌ای دارند؛ به این شکل که در این روز علاوه بر توزیع شیرینی و زیارت اهل قبور به دیدار خانواده‌های می‌روند که در طی یک سال گذشته عزادار شده‌اند.

کیش

رسم جالبی که مردم و ساکنین جزیره کیش دارند، برگزاری مراسم خواستگاری و بله برون در روز عید فطر است. بومی ها اصرار خاصی دارند که حتما در روز عید فطر چنین مراسماتی برگزار شوند. علاوه بر این اجرای موسیقی‌های شاد و سنتی این شهر در غروب عید فطر در نزدیکی ساحل کیش حس و حالی شاد و مفرح را برای حاضرین به ارمغان می‌آورد.

کهگیلویه و بویراحمد و سنت  آشتی در روز عید

در استان کهگیلویه و بویراحمد روز عید فطر را روز آشتی می‌دانند. در این روز بنا به یک سنت قدیمی ریش سفیدان و بزرگترهای فامیل برای رفع کدورت میان افراد پا پیش می گذارند. به این ترتیب با آشتی دادن و رفع کدورت حلاوت و شیرینی عید را دو چندان می کنند.

ساوه و هدیه تازه نامزدها

اهالی ساوه طبق یک رسم دیرینه در روز عید فطر برای تازه داماد یا تازه عروس‌های خود هدیه‌هایی مانند لباس، شیرینی، میوه و … می‌برند، تا شادی اولین عید فطر عروس و داماد در کنار یکدیگر را جشن بگیرند.

کد خبر: 1138640

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =