ابتلا به کرونا مغز را ۲۰ سال پیر تر می‌کند

محققان دانشگاه کمبریج اعلام کردند که ابتلا به کرونای حاد می‌تواند بر روی توانایی‌های شناختی و مغز افراد تاثیرگذار باشد.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، محققان دانشگاه کمبریج ۴۶ بیمار مبتلا به کرونای حاد را با ۴۶۰ شخص همسان از نظر ویژگی جسمی و سنی مقایسه کردند. آن‌ها دریافتند تاثیر ویروس کرونا بر بدن شش ماه پس از ابتلا معادل با پیری ۲۰ ساله یا از دست دادن ۱۰ امتیاز هوشی است.

«دیوید منون» عصب‌شناس از دانشگاه «کمبریج» در انگلستان می‌گوید: اختلال شناختی در طیف گسترده‌ای با اختلالات عصبی از جمله زوال عقل و حتی پیری معمولی مشترک است. اما الگوهایی از پیری و زوال عقل که ما مشاهده کردیم در اثر ابتلا به کرونا بسیار متمایز از حالت عادی بودند.

بیشتر بخوانید:

آخرین آمار کرونا در جهان / شمار مبتلایان از ۵۱۵ میلیون نفر عبور کرد

محققان پس از گذشت حدود ۶ ماه از ابتلای داوطلبین، با استفاده از یک ابزار آزمایشی به نام «Conitron» بر آن‌ها نظارت کردند تا نحوه عملکرد در زمینه‌هایی مانند حافظه، توجه، استدلال و اضطراب، افسردگی و اختلال استرس پس از سانحه را بررسی کنند.

محققان نتایج آزمایش قبل از ابتلای این افراد به ویروس کرونا را نداشتند تا مقایسه کنند. در عوض، آن‌ها نتایج داده‌ها را با یک گروه همسان متشکل از ۴۶۰ نفر مقایسه کردند. سپس یک بررسی جامع روی ۶۶۰۰۸ نفر از عموم مردم انجام شد تا میزان انحراف از جمعیت آماری بزرگتر سنجیده شود.

نتایج نشان داد کسانی که از ویروس کرونا جان سالم به در برده‌اند، دقت کمتری داشتند و زمان پاسخ‌دهی آن‌ها نسبت به عموم مردم طولانی‌تر بود. این حالت مشابه با پیر شدن به اندازه ۲۰ سال – بروز اثرات پیری بین ۵۰ تا ۷۰ سالگی و یا از دست دادن ۱۰ امتیاز IQ بود.

محققان در مقاله خود نوشتند: این نتایج نشان می‌دهد اگرچه خستگی و آسیب روانی هردو از اثرات کرونا هستند، اما برخی مشکلات شناختی نیز به صورت جدی بر سلامت افراد تاثیر می‌گذارند.

منون می‌گوید: ما برخی از بیماران را تا ده ماه پس از عفونت حاد تحت نظر گرفتیم و شاهد بهبودی آن‌ها  به صورت تدریجی بودیم. اگرچه این از نظر آماری چندان قابل اتکا نیست، اما نگرانی‌ها را در زمینه بهبود را کاهش می‌دهد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139275

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =