قسمت سمی گیاه ریواس کجاست؟

بهار فصل گیاهانی مفید است که مدت کوتاهی مهمان سفرهای ما هستند پس تا فرصت هست از یکی از سبزیجات پرخاصیت و در دسترس، ریواس، استفاده کنید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، ریواس یک سبزی پرخاصیت بهاری است که با تحریک ترشح انسولین، قند خون را تنظیم می‌کند و با تنظیم ترشح صفرا جذب چربی را در بدن سروسامان می‌دهد. دکتر الهام اختری، متخصص طب سنتی با ذکر این نکات افزود: «مصرف ریواس در افرادی که افزایش حرارت بدن دارند و مبتلا به آکنه و دمل هستند، همچنین افرادی با کبد چرب عالی است.»

بیشتر بخوانید:

گیاه ریواس چه خواصی دارد؟

آنتی‌اکسیدان فراوان این گیاه خواص ضدالتهابی دارد و برای درمان آفت‌های دهانی هم خوب است. این سبزی بهاری به دو شکل خورش و شربت ساخته می‌شود و فیبر و پتاسیم فراوان آن به سیستم گوارش و فشار خون کمک می‌کند. تا آنجا که هزاران سال قبل در چین به عنوان دارویی گیاهی کاربرد داشته است.

گل، برگ و بذر این گیاه سمی است و نباید خورد، از ریشه آن در ساخت رنگ مو استفاده می‌شود، اما با خیال راحت، ساقه‌ آن را با گوشت خورش کنید یا با کرفس آب بگیرید و به عنوان شربتی بهاری بنوشید. وقتی این گیاه را خریدید کافی است ساقه‌ها را جدا کنید، بشویید، پوست بکنید و دست به کار شوید.

می‌توانید همانطور که یک ساقه را به صورت خام گاز می‌زنید و از ترشی و تازگی آن لذت می‌برید، برای تهیه یک خورش ریواس خوشمزه که پاک‌کننده طبیعی سیستم گوارش و کبد است، به این روش عمل کنید:

۱- یک عدد پیاز خرد شده را روی شعله ملایم با روغن (ترجیحا زیتون) تفت دهید تا سبک شود و سپس ۱۵۰ گرم گوش خورشی خورد شده را (ترجیحا گوسفندی) را به آن اضافه کنید و تفت دهید.

۲- وقتی رنگ گوشت‌ها برگشت، فلفل سیاه و زردچوبه را به مقدار مورد نظر اضافه کنید و تفت دهید تا عطر آنها بلند شود.

۳- حالا وقت اضافه کردن حدود سه لیوان آب است. اجازه دهید آب جوش بیاید و سپس شعله را کم کنید تا بپزد.

۴- در اواسط پخت، سبزی قورمه را به همراه کمی نعناع و جعفری تفت داده شده، در مجموع حدود دو پیمانه، به خورش اضافه کنید و اجازه بدهید جا بیفتد.

۵- برخی کدبانوها فقط از نعناع جعفری یا سبزی قورمه استفاده می‌کنند اما ترکیب آنها طعم خاص خورش ریواس را بهتر می‌کند. برخی هم از رب گوجه استفاده می‌کنند. این بخش سبزی یا رب سلیقه‌ای است.

۶- در اواخر پخت، حدود یک ربع پایانی و وقتی آب غذا کم شده و کم کم در حال روغن انداختن است، ریواس های خورد شده و تقت داده شده را، حدود نیم کیلو، اضافه و نمک غذا را اندازه کنید.

۷- ریواس ترش است و این غذا نیازی به چاشنی بیشتری ندارد. وقتی جا افتاد به همراه برنج نوش جان کنید.

این خورش برای بهبود سردردهای ناشی از گرما و تشنگی موثر است و آنتراکینون و فلاوونوئید موجود در آن به کبد در مقابله با مواد سرطان زای آزاد شده در بدن کمک می‌کند.

منبع: همشهری آنلاین

انتهای پیام/

کد خبر: 1139467

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =