ارز ۴۲۰۰ تومانی بلای جان اقتصاد ایران است/ ضرورت اتخاذ بسته سیاستی در اصلاحات اقتصادی

یک کارشناس اقتصادی گفت: اقتصاد ایران در شرایط مختلف در وضعیت پایدار نیست. به همین خاطر هر اصلاحی به یک بحران ملی تبدیل می‌شود. باید همه این مسائل را با هم دید و به آن فکر کرد.

هادی حق شناس در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص سیاست‌های حذف ارز ۴۲۰۰ و مسائلی که در خصوص قیمت نان مطرح شده، گفت: دو نکته را نباید در این رابطه فراموش کرد. اول اینکه به یقین ارز ۴۲۰۰ تومانی بلای جان اقتصاد ایران شده و در حذف آن نباید تردید کرد. نکته دوم این است که نان مردم نباید برای دهک‌های کم درآمد با تغییر قیمت همراه شود. اقتصاد ایران بر اساس برخی برآوردها بیشترین یارانه را در بخش‌های مختلف ارائه می‌کند. یارانه نان در مقابل سایر یارانه‌ها بسیار ناچیز است و اگر قرار است یارانه‌ای حذف شود، قطعا نان در اولویت نیست.

بیشتر بخوانید

قیمت نان افزایش نمی‌یابد

وی عنوان کرد: در شرایطی هستیم که به دلایل مختلف اقتصاد ایران در بخش‌های مختلف با عدم تعادل مواجه است. یعنی اگر امروز دولت می‌گوید آرد به دلیل ارزان بودن قاچاق می‌شود، در مقابل برخی کالاها هم به داخل ایران قاچاق می‌شود. اگر قرار است راهبردی انتخاب شود که کالاهای مختلف به داخل نیاید و داخلی‌ها به بیرون قاچاق نشود، یک بسته سیاستی نیاز است. مهم‌تر از آن، نقطه شروع و پایان باید مشخص باشد.

حق شناس گفت: اگر در سال ۸۹ هدفمندی مطرح شد و امروز از آن این همه سال می‌گذرد، باید دید در این مدت اجرا شده است یا خیر. مشکل این طرح‌های بزرگ اقتصادی زمانی است که ابتر اجرا شود. وقتی مردم می‌شنوند که طرحی قرار است اجرا شود، باور به اصلاحات اقتصادی ندارند.

این کارشناس اقتصادی عنوان کرد: به نظرم اصلاح سیاست‌های ارز ۴۲۰۰ باید عملی شود. به خصوص که الان همه قوا پای کار هستند. مساله دیگر اینکه هر درمانی بخواهیم برای بیمار انجام شود، باید در شرایط باثبات باشد. اقتصاد ایران در شرایط مختلف در وضعیت پایدار نیست. به همین خاطر هر اصلاحی به یک بحران ملی تبدیل می‌شود. باید همه این مسائل را با هم دید و به آن فکر کرد.

وی تاکید کرد: دهک‌های کم درآمدی به شدت آسیب پذیر هستند و اگر فکری نشود، هدف اصلاح اقتصادی به ضد خود تبدیل می‌شود. باید اطمینان کامل به مردم و دهک‌های کم درآمد داد که قیمت نان برایشان بالا نمی‌رود. نکته دیگر این است که مشخص باشد این اصلاحات تا چه زمانی قرار است انجام شود چرا که اگر برنامه زمان ابتدا و انتها نداشته باشد، اضطراب و دلهره ایجاد می‌کند و بهترین برنامه‌های اقتصادی را هم ابتر می‌کند.

کد خبر: 1139618

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =