بی‌قانونی، عامل سواستفاده از کودکان در فضای مجازی/ قوانین حقوق کودکان مربوط به قبل از اختراع اینترنت‌اند

پژوهشگر حوزه حقوق کودکان در فضای مجازی معتقد است که قوانین اختصاصی برای حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی وجود ندارد و این موضوع سبب سواستفاده از کودکان می‌شود.

مریم شریعتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، با بیان این که فضای مجازی می‌تواند آسیب جدی برای سلامت روان کودکان داشته باشد، اظهار کرد: برای من این سوال پیش آمده بود که چگونه برخی خانواده‌ها اجازه می‌دهند تصاویر فرزندان‌شان در فضای مجازی دست به دست شود؟ به همین دلیل تصمیم گرفتم به لحاظ حقوقی این موضوع را بررسی کنم.

این دانشجوی‌ رشته عکاسی با اشاره به این که سوال من این بود که چرا والدین اجازه دارند از فرزندان‌شان برای تبلیغات استفاده کنند، افزود: مطالعات من نشان داد که همه قوانینی که برای حقوق کودک تصویب شده‌اند به بعد از جنگ جهانی برمی‌گردند یعنی زمانی که هنوز اینترنت اختراع نشده بود.

وی با تصریح بر این که قوانین ایران در حوزه فضای مجازی بیشتر به حوزه حریم خصوصی برمی‌گردد، گفت: در نتیجه، قوانین اختصاصی برای حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی وجود ندارد. آمریکا یکی از پیشروترین کشورهاست که قوانین زیادی برای استفاده از فضای مجازی دارد. پس از آن هم اتحادیه اروپا قرار دارد.

شریعتی در ادامه خاطرنشان کرد: در کشورهای دیگر این اتفاق افتاده است و برخی از افرادی که در کودکی تصاویرشان در فضای مجازی پخش شده بود، در بزرگسالی از خانواده‌شان شکایت کردند. مثلا فردی در اتریش با این مشکل روبرو شده بود که از دوران جنینی مادرش تصاویری از او در فضای مجازی منتشر کرده بود و این فرد در ۱۷ سالگی علیه خانواده‌اش شکایت کرد و با حمایت قانون، توانست جریمه نقدی از خانواده دریافت کند.

این دانشجوی‌ رشته عکاسی با تاکید بر این که این پژوهش بین‌رشته‌ای بود که از رشته‌های حقوق و عکاسی بهره برد، افزود: موضوع مورد نظر من حقوق عکاسان بود به این معنا که یک عکاس تا چه اندازه اجازه انتشار عکس و فیلم کودکان را و با چه حالت‌هایی دارد.

فضای مجازی شخصیت و آینده شخصی و شغلی کودکان را می‌سازد

وی با بیان این که فضای مجازی تاثیر زیادی بر شکلگیری شخصیت افراد دارد، گفت: فضای مجازی نوعی دنیای حقیقی دوم به حساب می‌آید. به همین دلیل، بر شخصیت کودکان هم تاثیر دارد و بر آینده شخصی و شغلی آن هم اثر می‌گذارد.

شریعتی با اشاره به این که اینترنت سرعت انتقال اطلاعات را بالا برده، به شفاف‌سازی کمک می‌کند و سهل‌الوصول است، گفت: اما همه در استفاده از اینترنت شرایط یکسانی ندارند و نباید اجازه داد که کودکان به صورت بی‌قید و شرط از اینترنت استفاده کنند. هم به لحاظ محتوایی و هم به این دلیل که شاهد هستیم از کودکان سواستفاده‌های اقتصادی و جنسی می‌شود، همه این موارد بر شخصیت تاثیر می‌گذارد.

این دانشجوی‌ رشته عکاسی با تصریح بر این که وضع قوانین و فرهنگ‌سازی از مهم‌ترین راهکارها برای حمایت از حقوق کودکان در فضای مجازی است، یادآور شد: همیشه گفته می‌شود که پیشگیری بهتر از درمان است، فرهنگ‌سازی نقش پیشگیری دارد. از طرفی هم افراد جامعه وقتی متوجه حمایت قانون در مواردی که حقوق شان نقض شده می‌شوند، آرامش روانی پیدا می‌کنند.

وی با بیان این که بسیاری از والدین خود را حامی کودک می‌دانند و قصد دارند منافع کودک را در نظر بگیرد، افزود: به عبارت دیگر، والدین به دلیل ناآگاهی مرتکب این رفتارها می‌شوند یا عقده‌های خودشان را تخلیه می کنند.

شریعتی با اشاره به این که وب سایت کیدتاکس رسانه‌ای ویدئویی در موردجهان کودکان و نوجوانان است که به منظور اطلاع‌رسانی و آگاهی‌بخشی راه‌اندازی شده است، گفت: این سایت از طریق ساخت ویدئو، آموزش هایی برای کودکان و والدین برای مثال در مورد مسائل جنسی دارد.

این دانشجوی‌ رشته عکاسی در پایان اظهار کرد: یکی دیگر از راهکارها آموزش افرادی به عنوان ژورنالیست خبری در حوزه کودکان است که می‌توانند با تولید محتوا در این زمینه، به اطلاع‌رسانی کمک کنند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139653

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =