مذاکره و توافق نیاز آمریکا و اروپاست / انحصار طلبی آمریکا مانع نتیجه‌بخشی مذاکرات

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: مذاکرات و توافق نیاز آمریکا و اروپاست. ایران هم در سطح عالی و در اجماع کشوری به جمع بندی رسیده که تا زمانی که مذاکرات منافع کشور را تأمین کند ادامه خواهد یافت.

حسین نوش آبادی در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، با اشاره به سفر مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران اظهار کرد: یک دوره توقف و رکود در مذاکرات دور هشتم وین را تجربه کردیم و شرایط برای نتیجه‌گیری نامشخص به نظر می‌رسید.

وی افزود: شاید سفر انریکه مورا بتواند مقداری بن‌بست ایجاد شده را بشکند و مذاکرات را از رکود خارج کند. البته اروپا همکاری و انعطاف در مذاکرات نشان داده و با آنها به جمع بندی رسیدیم به طوری که می‌توان گفت کار ما در موضوع مذاکرات با اروپا به پایان رسیده است و مشکل فقط زیاده‌خواهی آمریکایی‌هاست.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: به همین دلیل مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا مطرح شد، اما انحصارطلبی و سلطه‌جویی آمریکایی‌ها تاکنون مانع سرانجام رسیدن کار شده است.

نماینده مردم ورامین، پیشوا و قرچک در مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: امیدواریم مسئول سیاست خارجی اروپا برای متقاعد کردن آمریکایی‌ها تلاش کند چون مباحث امروز با امنیت و ثبات در منطقه و جهان مرتبط است. 

نوش آبادی با بیان اینکه خواسته‌های جمهوری اسلامی ایران در مذاکرات مشروع و منطقی است، گفت: آمریکایی‌ها نمی‌خواهند مذاکرات به بن‌بست برسد و متوقف شود و قطعاً این سفر نیز با مشاوره آنها انجام می‌شود و در جریان هستند. هر چند آمریکایی‌ها همواره با دست پس می‌زنند و با پا پیش می‌کشند.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با تأکید براینکه مذاکرات را پایان یافته نمی‌دانم، گفت: مذاکرات و توافق نیاز آمریکا و اروپاست. ایران هم در سطح عالی و در اجماع کشوری به جمع بندی رسیده که تا زمانی که مذاکرات منافع کشور را تأمین کند ادامه خواهد یافت.

به گزارش ایسکانیوز؛ «جوزپ بورل» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا پیش از این در گفت‌وگویی با روزنامه فایننشال تایمز مطرح کرده به دنبال «یک راه حل میانه» برای شکستن بن‌بست مذاکرات وین است که خطر بی‌نتیجه گذاشتن تلاش‌های بیش از یک ساله اتحادیه اروپا را برای انجام دادن یک توافق در بر دارد.

مذاکرات وین که از زمان روی کار آمدن دولت بایدن در سال ۲۰۲۱ در راستای احیای توافق هسته‌ای و لغو تحریم‌های ایران آغاز شده است، در پی برخی تحولات اخیر بین‌المللی از جمله حمله روسیه به اوکراین و کشمکش‌های تهران-واشنگتن بر سر برخی مسائل باقی مانده در مذاکرات، تا اطلاع ثانوی متوقف شده است.

در این راستا، حسین امیر عبداللهیان وزیر امور خارجه ایران اخیرا در گفت‌وگو با شبکه المسیره گفت: مذاکرات متوقف نشده است اما به طرق دیگری و با تبادل پیام‌های مکتوب بین ایران و آمریکا از طریق نماینده اتحادیه اروپا در مذاکرات وین در حال انجام است که این روند در راستای لغو تحریم‌های یک‌جانبه آمریکا است.

امیرعبداللهیان ادامه داد: هدف ما در این مذاکرات رسیدن به توافقی قوی و بادوام است و از طرف آمریکایی خواسته‌ایم واقع بین باشد، تاکید کرده‌ایم لغو تحریم‌ها در تمامی بخش‌ها و ارائه ضمانت‌های اقتصادی یکی از مهم‌ترین نکات در دستور کار مذاکراتی ماست.

کد خبر: 1139988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =