بایدن توان خارج کردن نام سپاه از لیست سازمان‌های تروریستی خارجی را ندارد / شکست مذاکرات تنش‌های منطقه‌ای را افزایش خواهد داد

رییس بخش خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران با اشاره به قراردادن نام سپاه در لیست سازمان‌های تروریستی خارجی تلاشی از سوی رئیس جمهور ترامپ برای تضعیف بازگشت ایالات متحده به برجام بود، تصریح کرد: لغو این نامگذاری از نظر سیاسی برای بایدن بسیار دشوار است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، اکنون دیگر تقریبا می‌توان با اطمینان بیشتری در مورد افزایش احتمال شکست در مذاکرات هسته‌ای صحبت کرد. احتمالی که عمدتا به دلیل مخالفت‌های داخلی به ویژه در ایالات متحده آمریکا در رابطه با برجام قوت گرفته است. ظاهرا دولت آمریکا نمی‌خواهد –یا آنطور که برخی کارشناسان اذعان می‌کنند- نمی‌تواند شرایط ایران برای احیای برجام به ویژه خارج کردن نام سپاه از فهرست سازمان‌های تروریستی خارجی را انجام دهد. اگرچه طرف‌های درگیر در این موضوع هیچ اشاره‌ای به شکست مذاکرات نداشته و همچنان از باز بودن مسیر دیپلماسی صحبت می‌کنند، اما توقف یکباره مذاکرات منجر به افزایش گمانه‌زنی‌ در مورد شکست مذاکرات شده است.

به منظور بررسی تحولات اخیر و چشم‌انداز مذاکرات هسته‌ای، گفتگویی با دکتر «جوست هیلترمن» -مدیر برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای گروه بین‌المللی بحران و استاد دانشگاه جانز هاپکینز- انجام شد. وی در خصوص دلایل تعلل دولت ایالات متحده آمریکا برای خروج نام سپاه از لیست گروه‌های تروریستی مخالفت و احتمال به شکست منجر شدن مذاکرات بر سر همین موضوع، گفت: دولت بایدن صراحتا از این واقعیت که سلف خود نام سپاه را در لیست سازمان‌های تروریستی قرار داد، ناراضی است. به گفته ایشان، دولت [بایدن] این موضوع را تلاشی از سوی رئیس جمهور ترامپ برای تضعیف بازگشت ایالات متحده به برجام می‌داند؛ اما با توجه به دشمنی گسترده علیه ایران -به ویژه در کنگره- لغو این نامگذاری از نظر سیاسی برای بایدن بسیار دشوار است.

از نظر این تحلیلگر، بنابراین، کاخ سفید اکنون باید محاسبه کند که آیا مواجه شدن با واکنش‌های داخلی –آن هم درست قبل از انتخابات میان دوره‌ای- ارزش دستیابی به توافقی برای عدم اشاعه هسته‌ای مانند برجام را دارد یا خیر. اگر پاسخ منفی باشد، احتمال شکست مذاکرات بسیار زیاد است.

هیلترمن در پاسخ به سوالی در خصوص بحث مذاکرات پنهانی بین ایران و آمریکا به منظور پیشگیری از هجمه داخلی علیه توافق، اظهار کرد:  البته امکان گفتگوهای محرمانه وجود دارد و ایده خوبی هم هست اما من نمی‌دانم که چنین چیزی اکنون جریان دارد یا خیر.

در ادامه در مورد پیامدهای منطقه‌ای و جهانی شکست مذاکرات سوال شد. هیلترمن نیز مانند بسیاری از تحلیلگران بین‌المللی معتقد است که شکست مذاکرات تنش‌های منطقه‌ای را افزایش خواهد داد. این تحلیلگر در انتهای مصاحبه و در مورد تاثیر جنگ اوکراین و مواضع روسیه بر مذاکرات هسته‌ای خاطر نشان کرد: تا کنون تاثیر این جنگ بر موضوع مذاکرات هسته‌ای محدود بوده و روسیه همچنان از یک توافق حمایت می‌کند. وی ادامه داد: هر چند که در صورت تغییر وضعیت در اوکراین، احتمال تغییر مواضع در مورد مذاکرات هسته‌ای هم وجود دارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140017

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =