مخالفت با توافق هسته‌ای در ایالات متحده بسیار قوی است / دولت بایدن توان غلبه بر مخالفان برجام را ندارد

ابوالفتح با بیان اینکه توافق هسته‌ای در آمریکا مخالفان بسیار جدی دارد، خاطر نشان کرد: هر روز موانع جدیدی بر سر راه این توافق ایجاد می‌شود و کنگره آمریکا طرح‌هایی در مخالفت با آن تصویب می‌کند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، با توجه به توقف چند هفته‌ای مذاکرات هسته‌ای موضوع شکست احیای برجام بیش از گذشته در محافل سیاسی بین المللی مطرح می‌شود. اگرچه تلاش‌های دیپلماتیک در این خصوص در حال پیگیری است اما به نظر می‌رسد این تلاش‌ها بیش از آنکه با هدف دستیابی به توافق باشد، به منظور انداختن توپ به زمین طرف مقابل انجام می‌شود. در همین راستا، مصاحبه‌ای با امیرعلی ابوالفتح -تحلیلگر حوزه سیاست خارجی- انجام شد.

وی با بیان اینکه در یک ماه اخیر تغییر خاصی رخ نداده، اظهار کرد: مذاکرات متوقف شده و ایران خواهان این است که آمریکا به تعهداتش عمل کند. از طرف مقابل، آمریکا هم شرط و شروطی برای ایران تعیین کرده است؛ لذا در حال حاضر مذاکرات فیزیکی در وین جریان ندارد اما همانطور که آقای خطیب زاده –سخنگوی وزارت امور خارجه ایران- روز گذشته اعلام کرد، رد و بدل کردن پیام‌ها به قوت خود باقی است. به گفته ابوالفتح، حتی زمانی هم که مذاکرات در جریان بود، بین ایران و آمریکا پیام‌هایی به صورت مکتوب رد و بدل می‌شد. در زمان مذاکرات، مسئول اجرای برجام یعنی آقای جوزف بورل و معاونش –آقای انریکه مورا- این وظیفه را برعهده داشتند. اکنون نیز همان پیام‌ها بین دو کشور رد و بدل می‌شود.

هر چند که به این کارشناس مسائل بین الملل، علیرغم همه تلاش‌هایی که انجام می‌شود، چشم انداز روشنی وجود ندارد؛ زیرا مخالفت با برجام در ایالات متحده بسیار بسیار قوی است و بعید است دولت بایدن بتواند بر این مخالفت‌ها غلبه کند. به گفته ایشان، نه تنها مسیر دستیابی به توافق در واشنگتن هموار نمی‌شود، هر روز موانع جدیدی ایجاد می‌شود و طرح‌های عجیب و غریبی در کنگره آمریکا تصویب می‌کنند.

ابوالفتح ادامه داد: از یک طرف نه ایران، نه آمریکا و نه اروپا خواهان اعلام شکست مذاکرات برجامی نیستند، از طرف دیگر هم شاهد گشایشی در این زمینه نیستیم. شاید این وضعیت تا چند ماه ادامه داشته باشد؛ مگر اینکه اتفاق خاصی رخ دهد که دیدگاه دو طرف مناقشه را تغییر بدهد. از نظر این کارشناس مسائل بین الملل، در این شرایط دستیابی به توافق بسیار بعید است. ابوالفتح در پاسخ به این سوال که شکست مذاکرات چه پیامدهایی برای منطقه و جهان خواهد داشت، گفت: احتمالا شکست مذاکرات به طور رسمی اعلام نمی‌شود. وی برای تایید پیش‌بینی خود به مذاکرات خلع سلاح کره [شمالی] اشاره کرد که علیرغم چند دور مذاکرات بین شش کشور، نتیجه‌ای به دست نیامد، اما شکست مذاکرات به طور رسمی هم اعلام نشد و هر چند سال یک بار یک دور مذاکره انجام می‌شد.

این کارشناس مسائل بین الملل تصریح کرد: نه ایران منفعتی در اعلام شکست مذاکرات دارد و نه آمریکا، بنابراین خیلی بعید است که این موضوع رسانه‌ای شود. احتمالا این وضعیت به همین شکل ادامه خواهد یافت و پیام‌هایی بین طرفین رد و بدل خواهد شد؛ حتی ممکن است نمایندگان اتحادیه اروپا سفرهایی را انجام دهند.

در بخش پایانی این مصاحبه در مورد احتمال مذاکرات پنهان بین ایران و آمریکا به منظور کاهش فشارهای داخلی و اعلام آن پس از حصول توافق نهایی پرسیده شد؛ موضوعی که در پی اعلام خبر غیررسمی آزادسازی پول‌های بلوکه شده ایران در برخی کشورها قوت گرفت. وی در پاسخ گفت: حتی اگر آزادسازی اموال ایران واقعیت داشته باشد –که آمریکایی‌ها می‌گویند این موضوع را نپذیرفته‌اند- لزوما نیازی به مذاکره مستقیم وجود ندارد. با همین شرایط هم امکان آزادسازی اموال ایران وجود دارد. از نظر ابوالفتح، بعید است که ایران و آمریکا در چارچوب برجام مذاکرات مستقیمی داشته باشند. وی ادامه داد: در صورت اینکه چنین مسئله‌ای رخ دهد، مطمئنا جریاناتی که می‌خواهند علیه دولت بایدن و یا دولت آقای رئیسی فضاسازی کنند، این خبر را افشا خواهند کرد.

ابیته ابوالفتح در نهایت این احتمال را به طور کامل منتفی ندانست و اظهار کرد: در دوران آقای احمدی نژاد هم مذاکراتی بین دو کشور بود؛ هر چند که اکنون گره ماجرا ربطی به مستقیم بودن یا نبودن مذاکرات ندارد و حتی در صورت نشستن آقای امیرعبداللهیان با بلنکین بر سر یک میز، تا زمانی که پایتخت‌ها بر مواضع خود پافشاری می‌کنند، تغییری در وضعیت حاصل نخواهد شد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1139879

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =