بهترین روش‌های خانگی برای کنترل اگزما

بیماری اگزما، یکی از بیماری های متداول با علائم و در ارتباط با برخی از بیماری های آلرژیک می باشد که با استفاده از روش های درمان خانگی قابل درمان و کنترل است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، اگزما به عنوان گروهی از شرایط شناخته شده است که می تواند پوست را تحریک و ملتهب کند. رایج ترین انواع اگزما، اگزمای آتوپیک یا درماتیت آتوپیک است. این بیماری با برخی بیماری های آلرژیک مانند تب یونجه و آسم در ارتباط است. با مراجعه به پزشک می توان این شرایط پزشکی را التیام بخشید اما ابتدا سعی کنید برخی از روش های خانگی را امتحان کنید. 

بیشتر بخوانید:

درمان علائم اگزما با چند راهکار ساده

۱- حمام روغن منیزیم را امتحان کنید

برخی از مبتلایان به اگزما در صورت خیس شدن ، وضعیت آن ها بدتر می شود اما حمام منیزیم می تواند در درمان این بیماری پوستی مفید باشد. می توانید چند قاشق غذاخوری نمک یا پولک منیزیم را به وان حمام اضافه کنید. این دارو به شما کمک می کند تا تسکین یابید و از شر برخی از احساسات بد اگزما خلاص شوید. این درمان خانگی برای کودکان نیز مناسب است.

۲- تغییرات طولانی مدت ایجاد کنید

برای تسکین طولانی مدت باید برخی از تغییرات طولانی مدت را در برنامه زندگی و رژیم خود ایجاد کنید. دفترچه یادداشت کوچکی داشته باشید تا هنگام بدتر شدن شرایط اگزما به شما کمک کند؛ در این شرایط باید محصولاتی که استفاده کرده اید، تاریخ تشدید بیماری و علائم نوظهور را یادداشت کنید تا بتوانید در راستای کنترل و پیشگیری این بیماری قدمی برداشته باشید. همچنین از آلرژن ها و عوامل محرک برای کمک به مبارزه طبیعی با اگزما خودداری کنید.

۳- لباس هایی را بپوشید که باعث تحریک بیماری نشود

سعی کنید لباس های گشادی بپوشید واز پارچه هایی مانند پشم که سبب خارش می شوند استفاده نکنید. باید لباس هایی با بافت نرم که از ابریشم، پنبه و بامبو تهیه شده اند استفاده کنید. به شوینده ای که برای شستشو استفاده می کنید دقت کنید زیرا اگر کمی از آن بر روی لباس باقی بماند ممکن است اگزما را بدتر کند. از پودر لباسشویی طبیعی استفاده کنید.

همچنین هنگام ورزش، لباس های ورزشی مناسبی بپوشید که برای خنک نگه داشتن پوست شما طراحی شده است. این لباس ها به شما کمک می کنند تا از تعریق بیش از حد که باعث تشدید اگزما می شود، پیشگیری کنید.

۴- صابون های غیر تحریک کننده را انتخاب کنید

این مورد اگرچه خیلی واضح به نظر می رسد اما بسیاری از ما به اندازه کافی بدان توجه نمی کنیم. مواد تحریک کننده ای مانند شوینده ها، مایعات ظرفشویی، شامپوها، مواد ضدعفونی کننده و هر محصولی که معطر است، ممکن است باعث تحریک پوست شود. در صورت امکان، از مواد تمیز کننده و صابون هایی بر پایه گیاهی استفاده کنید. همچنین از مصرف هر محصولی که شامل لوریل سولفات سدیم و پارابن است خودداری کنید.

این مواد به طور عام در محصولات بهداشتی یافت می شوند که باعث خشکی و تحریک پوست خواهند شد. علاوه بر این، لوریل سولفات سدیم می تواند پروتئین های طبیعی پوست را تجزیه کرده و درنتیجه باعث آسیب پذیری بیشتر آن در برابر برخی از آلاینده های خارجی شود. بسیاری از مطالعات پزشکی نشان داده اند که بین پارابن و سرطان، اختلالات غدد درون ریز و مشکلات باروری ارتباط مستقیمی وجود دارد.

۵- استرس خود را کنترل کنید

اگزما همراه با سایر مشکلات پوستی از نظر جسمی و روانی با استرس ارتباط تنگاتنگی دارد بنابراین لازم است برای مدیریت استرس خود زمان بگذارید. هر کاری که می تواند شما را آرام کند از جمله:تکنیک های تجسم، مراقبه، هیپنوتیزم درمانی، یوگا، نقاشی یا گوش دادن به موسیقی؛ انجام دهید. همچنین برای خود وقت بگذارید و از ریلکس شدن و  آرامش برخوردار شوید. درحالی که علت دقیق اگزما مشخص نیست اما نشان داده شده است که استرس می تواند علائم اگزما را بدتر کند.

۶- به اندازه حمام بروید

با حمام رفتن مکرر، رطوبت بدن از بین رفته و وضعیت اگزما بدتر می شود. در صورت امکان ،حمام رفتن خود را به ۱-۲ روز یکبار محدود  کنید. از دوش آب سرد و بخار خودداری کنید و مدت استحمام را به ۱۵-۲۰ دقیقه محدود کنید. از حوله ای خشک و تمیز برای خشک کردن پوست خود استفاده کنید. بلافاصله پس از حمام، از کرم های مرطوب کننده بدون افزودنی و بر پایه روغن گیاهی طبیعی مانند روغن زیتون، روغن نارگیل، کره شی، روغن کرچک و آوودکادو استفاده کنید.

توجه داشته باشید که اگر چه این روغن های گیاهی برای اکثر افراد مبتلا به اگزما مناسب است اما بدن و شرایط هر فرد متفاوت است بنابراین قبل از استفاده کمی از آن را تست کنید و در صورت نبود حساسیت از آن استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید. به علاوه، به یادداشته باشید که نباید در وان به مدت طولانی بمانید زیرا آب ممکن است پوست شما را پژمرده کند.

۷- از پروبیوتیک ها استفاده کنید

پروبیوتیک ها نه تنها برای معده بلکه در بهبود اگزما نیز مفید واقع می شوند بنابراین آن ها را به رژیم روزانه خود اضافه کنید  و همچنین غذاهایی غنی از پروبیوتیک مصرف کنید. علاوه بر این، می توانید از آن ها برای شستن دست و صورت خود به منظور از بین بردن علائم اگزما استفاده کنید. برخی از غذاها و نوشیدنی های رایج که می توانید استفاده کنید شامل:ماست، کفیر، آب و نوشابه می شود.

۸- غذاهایی غنی از ژلاتین مصرف کنید

ژلاتین برای ناخن ها، پوست، مو و روده بسیار مفید است و یکی از بهترین درمان های خانگی برای اگزما محسوب می شود. شما باید از غذاهای غنی از ژلاتین مانند آب عصاره قلم، استخوان پای مرغ و ماهی استفاده کنید. به طور کلی باید به دنبال سالم ترین غذاها و مواد غذایی باشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1140053

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =