آموزش آشپزی/ مراحل تهیه آش کشک اصیل ایرانی

امکان ندارد از غذای اصیل ایرانی سخن بگوییم و آش را از قلم بیاندازیم. آش از دیرباز غذای محبوب ایرانیان بوده است. در این مقاله می‌خواهیم طرز تهیه یک آش کشک خانگی را در ۴ مرحله به شما آموزش دهیم.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، این روزها تنوع غذایی بسیار بالاست و تعداد انتخاب‌هایی که برای انواع وعده‌های غذایی پیش رویمان قرار دارد، سر به آسمان کشیده است! بااین‌وجود، احتمالاً شما هم با این جمله موافق هستید که:"هیچ چیز، غذای اصیل ایرانی نمی‌شود." خاصیت، خوشمزگی، تنوع، کیفیت بالا و ... که در غذاهای ایرانی وجود دارد، در هیچ غذای دیگری پیدا نمی‌شود. در لابه‌لای همه این غذاها، آش از گذشته جایگاهی ویژه‌ای در دل ایرانی‌ها دارد. در واقع کافی است کمی به مهمانی‌ها یا روزهای سرد زمستانی دقت کنید که همواره رد پایی از آش در خوردنی‌ها وجود دارد. محبوبیت آش باعث شده است تا تنوع بسیار بالایی داشته باشد و دستتان برای انتخاب حسابی باز است. ما هم در این مطلب، دست روی آش خوشمزه یعنی آش کشک گذاشته‌ایم. آش کشک غذای اصلی بوده که ریشه در فرهنگ ما ایرانی‌ها دارد و اثبات این ادعا وجود ضرب المثل هایی مانند "آش کشک خاله" در ادبیات ما می‌باشد. اگر به دنبال منبعی کامل برای طرز تهیه آش کشک اصیل ایرانی هستید، ادامه این مطلب را از دست ندهید: 

بیشتر بخوانید:

آموزش آشپزی/ طرز تهیه کوکو ماش

موادی که برای تهیه آش کشک نیاز دارید: 

نخود:۱ پیمانه 
لوبیا چیتی:۱ پیمانه 
کشک:۲ پیمانه 
سبزی آش:۲ پیمانه 
پیاز:۲ عدد 
برنج:۲/۱ پیمانه 
بلغور جو:۲/۱ پیمانه
پیازداغ و نعنا داغ:به مقدار لازم 
نمک، فلفل سیاه، فلفل قرمز به میزان دلخواه 

مرحله اول تهیه آش کشک:مواد موردنیاز را آماده کنید

پیش از آنکه بخواهید آش کشک بپزید، باید شب قبل مواد موردنیاز آن را آماده کنید. برای انجام این کار، کافی است حبوبات، بلغور، گندم و برنج را خیس کنید. در نظر داشته باشید آب حبوبات را چندین بار تعویض کنید تا نفخ آن گرفته شود و سپس، در آب آن‌ها را بپزید. علاوه بر حبوبات، بلغور و گندم را پخته و در نهایت، برنج خیس‌خورده را به آن اضافه کنید. مدت‌زمان کوتاهی صبر کنید تا برنج‌ها هم پخته شوند. 

مرحله دوم تهیه آش کشک:پیاز و سیر را تف دهید 

پیاز را به‌صورت نگینی، خرد کنید و در کنار کمی زردچوبه و روغن تف دهید تا پخته و طلایی شود. در قدم بعدی، سیرها را هم پوست بگیرید و به آن اضافه کنید و هر دو را در کنار هم تف دهید. سپس حبوبات، بلغور و گندم، برنج و آب (همه ترکیباتی که در شب قبل آماده کردید)، به پیاز و سیر اضافه و حرارت را زیاد کنید. بعد از آنکه متوجه شدید آب به جوش آمده است، می‌توانید حرارت را کم کنید. 

مرحله سوم تهیه آش کشک:سبزی آش و کشک را اضافه کنید

سبزی آش را به قابلمه‌تان اضافه کنید. اجازه دهید برای مدتی سبزی‌ها پخته شوند و تغییر رنگ بدهند. کار بعدی شما آن است که کشک به کمک کمی آب ولرم باز کنید به ترکیبتان اضافه کنید و به مدت ۳۰ دقیقه برای پخت آن صبر کنید. 

همان‌طور که از نام این غذا، آش کشک هم مشخص است، کشک در آن اهمیت ویژه‌ای دارد. در واقع بهتر است بگوییم اگر می‌خواهید آشی خوشمزه تهیه کنید، تا حدود زیادی به کشک آن وابسته است. پس در زمان خرید کشک دقت کنید و نکاتی که در ادامه برای انتخاب به شما گفته‌ایم، از دست ندهید. 

مرحله چهارم تهیه آش کشک:اضافه‌کردن ادویه 

آخرین کاری که باید برای تهیه آش کشک انجام دهید آن است که ادویه دلخواهتان را به آن اضافه کنید. بعد از غلیظ شدن آش، آن را از روی حرارت بردارید، با نعنا داغ و پیازداغ تزئین کنید. 
آش کشک شما آماده است! نوش جان ... 

نکاتی که باید پیش از خرید کشک در طرز تهیه آش کشک بدانید ... 

بخش زیادی از این آش را کشک تشکیل داده است. ازاین‌رو، اگر کشک درستی را انتخاب نکنید، نه‌تنها نتیجه دلخواهتان را نمی‌گیرید، بلکه زمانتان را هم از دست می‌دهید. اما نکاتی که به شما برای خرید کشک در طرز تهیه آش کشک کمک می‌کنند، موارد زیر هستند: 

دور کشک‌های شیشه را خط بکشید! 

کشک‌ های شیشه‌ای همانند کنسروها سمی را در خود پرورش می‌دهند که از آن با عنوان "بوتولیسم" یاد می‌کنیم. به همین دلیل است که پیش از استفاده از کشک شیشه‌ای و کنسروها، حتماً باید آن را بجوشانیم. به‌طورکلی، این نوع از کشک‌ها، انتخاب خوبی برای آش کشک نیستند. 

به تازه بودن کشک توجه کنید

اگر می‌خواهید آش کشک در نهایت طعم و رنگ و بوی فوق‌العاده‌ای داشته باشد، باید در آن از کشک تازه استفاده کنید. کشک هم مانند هر محصول دیگری، نیاز به‌تازگی دارد. این در حالی است که کشک‌های شیشه‌ای، حدود ۲ سال ماندگاری دارند و واضح است که تازه نیستند. 

شما می‌توانید کشک‌های لیوانی را جایگزین کشک‌ها شیشه‌ای کنید؛ چرا که کیفیت بسیار بالایی دارند، سلامتی‌تان را تضمین می‌کنند و ازآنجایی‌که تنها حدود ۷۵ روز ماندگاری دارند، تازه هستند. 

به محل نگهداری کشک دقت کنید 

کشک‌های شیشه‌ای برای نگهداری نیاز به فضای سرد دارد. موضوعی که متأسفانه بسیاری از فروشگاه‌ها به آن توجه نمی‌کنند، یا در حین رفت‌وآمد و یا در انبارها، این محصول در یخچال نگهداری نمی‌شود؛ بنابراین، جوشاندن این کشک‌ها اهمیت چندین و چند برابری دارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1140366

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =