زودتر از یک سال نمی‌توان خودرو وارد کرد/ کاهش قیمت پشتوانه عملی ندارد

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: زودتر از ۱ سال آینده نمی‌توان انتظار ورود خودروهای ‌جدید وارداتی به بازار را داشت.

مسیح فرزانه کارشناس صنعت خودرو در گفت‌وگو با ایسکانیوز درباره واردات خودرو و تاثیراتش عنوان کرد: من معتقدم در خصوص بازار خودرو چه داخلی و چه وارداتی ها متاسفانه یک روشی از سوی برخی مسئولین پیش گرفته شد با نام گفتار درمانی! درصورتی که اقتصاد و بازار خودرو در همه جای دنیا برای سرسامان و نظم داشتن یک سری مولفه مشخص دارد. گفتار درمانی در بحث اقتصاد فقط برای دوره های مقطعی بسیار کوتاه جواب می دهد و کاربرد مُسکن را دارد و من فکر می کنم حتی انتشار اخبار از این دست مادامی که یک دستگاه خودروی وارداتی روز با پلاک ملی در خیابان های کشور تردد نکند دیگر نه مصرف کنندگان و نه بازار را تحت تاثیر قرارنخواهد داد.

بیشتر بخوانید

قیمت خودرو با واردات منطقی نمی‌شود / هدف طرح مشخص نیست

 وی عنوان کرد: اگرچه که پیگیری های مجلس و هیئت دولت مخصوصا انتقادهای صریح مقام معظم رهبری از کیفیت پایین محصولات خودروسازان داخلی دست به دست هم داد تا نهایتا طرح واردات به یک قدمی اجرا نزدیک شود. پنج روشی که وزیر صمت در واردات خودرو مطرح کرده است هنوز شفاف نشده و نمی توان به صراحت ازآنها سخن گفت و به گفته خود ایشان باید تا هفته آینده منتظر ماند. موارد مهمی مثل مساله ثبت سفارش ها، نقل و انتقال پول، منابع تامین ارز، خدمات پس از فروش، استانداردها و بحث هومولوگیشن، افرادی که واجد شرایط هستند و... . آنچه مشخص است تعرفه تا ۹۰ درصد ( جدا از هزینه های دیگر و سود وارد کننده ) به همراه محدودیت حجم موتور تا ۲۵۰۰ سی سی و محدودیت قیمت خودروها تا سقف ۲۵ هزار یورو در کنار قیمت روز ارز فاکتورهای نهایی تایین کننده هستند.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: از طرف دیگر شرایط خودروسازان بزرگ دنیا در طی ۲ سال گذشته بدلیل پاندمی کرونا بسیارتغییر کرده، محصولاتشان با افزایش قیمت روبرو شده، تیراژ افت کرده و همانند گذشته خودروهای مورد نیاز در همان لحظه در بازار موجود نیست و باید در انتظار تحویل ماند. اینها همه دست به دست هم می دهد که اگر خان آخر واردات هم رد شود زودتر از ۱ سال آینده نمی توان انتظار ورود خودروهای جدید به بازار را داشت.

فرزانه در ادامه درخصوص تاثیر این طرح بر قیمت خودروهای وارداتی گفت: اینکه در یک مقطع صحبت از کاهش ۵۰ تا ۸۰ درصدی قیمت ها درصورت آزاد شدن وارد شد به نظرم هیچ پشتوانه علمی و عملی ندارد و بنده چنین اعتقادی ندارم. اگر سقفی برای واردات گذاشته نشود، واردات ادامه دار باشد، قیمت ارز دچار نوسان های شدید نشود و مصرف کننده بتواند با قدرت اقتصادی که در طی ۲ سال اخیر بشدت افت کرده به بازار قدم بگذارد می توان انتظار کاهش محدود حباب قیمت ها آنهم در بلند مدت را داشت.

کد خبر: 1140510

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =