قیمت خودرو با واردات منطقی نمی‌شود / هدف طرح مشخص نیست

یک کارشناس صنعت خودرو گفت: وقتی اقتصادمان هیجانی است و هر روز یک اتفاق تازه در حوزه ارز و دیگر بخش‌ها روی می‌دهد، هر چقدر هم که خودرو وارد کنیم، شاید تاثیرگذار باشد اما قیمت، واقعی نمی‌شود.

مرتضی مصطفوی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی ایسکانیوز، در خصوص واردات خودرو گفت: چند نکته در این رابطه باید در نظر داشت. اولین نکته این است که واردات خودرو به شرطی موثر است و می‌تواند قیمت بازار را به سمت واقعی شدن سوق دهد که شرایط اقتصاد کلان باثبات باشد.   

بیشتر بخوانید

چرا هیات‌مدیره سایپا استعفا نمی‌دهد؟

وی ادامه داد: وقتی اقتصاد هیجانی باشد و هر روز یک اتفاق تازه در حوزه ارز و دیگر بخش‌ها روی دهد، هر چقدر هم که خودرو وارد کنیم، شاید تاثیرگذار باشد اما قیمت، واقعی نمی‌شود. مثلا الان با یک نرخ ارز باید وارد کنیم و یک ماه بعد نرخ دیگری است و همین مساله به معنای تغییر قیمت خودرو در بازار به دلیل ما به تفاوت نرخ دلار است.

این کارشناس صنعت خودرو گفت: باید شرایط باثباتی داشته باشیم که واردات خودرو تاثیرگذار باشد. نکته دیگری که باید توجه داشت این است که باید هدف‌مان از واردات خودرو مشخص باشد. دنبال افزایش رقابت در صنعت هستیم یا کاهش قیمت؟ عرضه خودروی ارزان قیمت را می‌خواهیم یا چیز دیگری؟ هر کدام از این‌ها الزامات خاص خود را دارد. اگر دنبال ارتقای صنعت هستیم، واردات باعث این اتفاق نمی‌شود. اگر دنبال کاهش قیمت هستیم، باید اول بازار را از حالت دلاریزه شدن خارج کنیم و بر نقدینگی بازار نظارت کنیم. اگر هم دنبال خودروی ارزان هستیم، اول باید شرایط ارز را به نرخ پایین برسانیم که خودروی وارد شده منطقی باشد.

مصطفوی عنوان کرد: یعنی مهم است که هدف مان را از واردات خودرو مشخص کنیم. بعید می‌دانم سیاستگذاران اینقدر دقیق در رابطه با هدف این کار فکر کرده باشند. در کل واردات خودرو، می‌تواند بخشی از حباب بازار را بگیرد. ولی اینکه از بین رفتن حباب قیمتی مستدام باشد یا نه، بسته به شرایط مختلفی دارد که مهم‌ترین آن، ایجاد یک شرایط باثبات اقتصادی است. یعنی امکان دارد واردات خودرو را انجام دهیم اما برجام امضا نشود و دلار تغییر کند.

وی تاکید کرد: نکته آخر اینکه واردات خودرو به تنهایی اهمیت ندارد بلکه باید به مسائل بعد از آن هم توجه کرد. اینکه نمایندگی رسمی نداشته باشیم، در زنجیره فروش اهمیت دارد. باید جامع تر به این مساله نگاه شود. به نظر می‌رسد که الان فشار افکار عمومی باعث شده که یک تصمیم در حوزه واردات خودرو گرفته شود. اما اینکه چگونه و با چه کیفیتی انجام شود، خیلی به آن توجه نشده است. از سیاست‌های دیگر مثل سامانه قرعه کشی می‌توان دریافت که فکر درستی برای واردات خودرو هم صورت نگرفته است.

کد خبر: 1140359

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =