فقدان سرمایه، مشکل اصلی ایده‌های نوآور/ دانشگاه آزاد ارومیه بازارهای خارجی را برای صادرات محصولات باغی شناسایی می‌کند

مسئول مرکز رشد دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد ارومیه گفت: بر اساس مطالعاتی که به‌طور مشترک توسط سازمان صمت و دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته و قراردادی که در این میان بسته شده است، محصولات مزیت‌دار استان بررسی می‌شوند و سپس بازارهای هدف و کانال‌های مرتبط با برخی کشورها جهت صادرات تعیین می‌شود.

مجتبی حیدری مسئول مرکز رشد دانشگاه‌ آزاد اسلامی واحد ارومیه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز گفت: در راستای بیانات مقام معظم رهبری، برنامه‌ریزی‌هایی در زمینه شرکت‌های دانش‌بنیان و فناور و صنایع خلاق انجام گرفته و همچنین بستری بسیار مناسب برای برخی از اساتید و دانشجویان در مسیر عملیاتی کردن بیانات مقام معظم رهبری که در خصوص بحث تولید و اشتغال بود فراهم شد.

وی افزود: تعدادی شرکت را برای رویداد ملی گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی که از ۸  تا ۱۰ در مصلای امام خمینی(ره) تهران برگزار می‌شود را مشخص کرده و در حال آماده‌سازی هستم تا تولیدات را سامان داده و به هدف تعیین شده نزدیک‌تر شویم و همچنین دوره‌هایی برنامه‌ریزی شده است تا این تولیدات بتوانند به مرحله تولید انبوه و برندسازی شرکت برسند.

مسئول مرکز رشد دانشگاه آزاد واحد ارومیه اظهار کرد: دانشگاه آزاد اسلامی سه زمینه برای رشد و پژوهش فراهم کرده است که از جمله آن‌ها می‌توان به هسته‌های پژوهشی، ایده و فناوری و سومین زمینه نیز شرکت و دانش‌های صنایع خلاق می‌باشد که از بین آن‌ها ۲۰ شرکت فعال در زمینه صنایع خلاق مستقر در پل قویون ارومیه در حال فعالیت هستند.

او در ادامه خاطر نشان کرد: مراکز رشد در شهرستان‌های ارومیه، خوی و مهاباد قرار دارد و همچنین افتتاح مراکز رشد در برخی دیگر از واحدها در برنامه کار قرار دارد. پیش از عید از دانشجویان مستقر در مرکز رشد ایده‌هایی درخواست شد و این ایده‌ها به صورت مقاله به تهران ارسال شد و تهران نیز از طریق برگزاری جلسات آنلاین ایده‌های ارسالی را به صورت استانی ارزیابی کرد.

حیدری یادآور شد: مقرر شده مدیران برجسته دانشگاه آزاد و اساتید برتر آن گرد هم آیند تا ایده‌های مختلف را به لحاظ امکان عملیاتی‌شدن را برای سرمایه‌گذاری و حمایت‌های مالی بررسی و ارزیابی کنند. همچنین بحث شتابدهی به اجرای ایده‌ها در سه مقوله شرکت‌ها، صنایع دانش‌بنیان و فناور (استارت آپ) و دوم اساتید و مشاوران برتر و سوم سرمایه گذاران می‌باشد که دانشگاه آزاد در این میان از تمامی این عوامل دعوت به هم رسانده است.

وی بیان کرد: مشکل اصلی ایده‌های اعلام شده فقدان سرمایه است که امیدواریم این مشکل در نمایشگاه خرداد ماه با جذب اسپانسر حل شود. همچنین دانشگاه آزاد اسلامی صندوقی در نظر گرفته است که به صورت غیر دولتی در دانشگاه قرار دارد و دانشجویان برتر که نیتز به سرمایه گذاری دارند شناسایی شده و سپرده در دسترس آنها قرار می گیرد. سرمایه‌های واریزی در دست پارک علم و فناوری و سازمان‌های مختلف صمت و تامین اجتمایی است و مرکز فرماندهی زیر نظر پارک علم و فناوری و ریاست محترم جمهوری فعالیت می‌کند که به مراکز رشد امکانات و تسهیلات اعطا می‌کنند اما باید به این موضوع اشاره کرد که در زمان مورد نیاز این تسهیلات به دست آنها نمی‌رسد.

به گفته عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی، بر اساس مطالعاتی که به‌طور مشترک توسط سازمان صمت و دانشگاه آزاد اسلامی انجام گرفته و قراردادی که در این میان بسته شده است، محصولات مزیت‌دار استان بررسی می‌شوند و سپس بازارهای هدف و کانال‌های مرتبط با برخی کشورها جهت صادرات تعیین می‌شود. همچنین محصولات باغی و صنایع تبدیلی (کنسانتره)، صنایع نمک و دیگر صنایع براساس توافق‌نامه اوراسیا و تخفیفات لحاظ شده در قرارداد، نیز قابلیت صادرات دارد.

مجتبی حیدری مسئول مرکز رشد دانشگاه‌آزاداسلامی در پایان تاکید کرد: بزرگ‌ترین چالش آمایش استان آذربایجان‌غربی محصولات باغی است که می‌توانیم بسیار مانور داده و عملیات مفیدی انجام دهیم و برای این منظور ایده‌پردازان و سرمایه‌گذاران را دعوت کرده و خوشه‌سازی انجام دهیم تا در آینده بتوانیم حمایت‌های لازم را برای بازاریابی و فروش آن‌ها درنظر بگیریم.

خبرنگار: شهرزاد جمالی

انتهای خبر/

کد خبر: 1140915

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =