افزایش عمر قطعه هیدرولیکی با نوآوری محققان دانشگاه آزاد اسلامی

محققان دانشگاه آزاد اسلامی با تکیه برنوآوری موفق به تولید قطعه هیدرولیکی «رولیک نوار نقاله» و افزایش عمر ۲ برابری آن شده‌اند.

محمدمهدی فروغی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تاسیس مجموعه آزمایشگاه مرکزی کاربردی و تحقیقاتی پیشرفته دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان اظهار کرد: این آزمایشگاه در سال تولید، دانش بنیان  و اشتغال آفرینی و در راستای حمایت از توسعه کمی و بهبود کیفی خدمات آزمایشگاهی در کشور در دانشگاه آزاد اسلامی واحد شهید حاج قاسم سلیمانی ارائه خدمات می‌کند. 

وی ادامه داد: در دانشگاه آزاد اسلامی استان کرمان در راستای سیاست‌های کلان دانشگاه در سازمان مرکزی با هدف نظم بخشیدن به فضاهای آزمایشگاه‌های تحقیقاتی و عملکرد بهتر و توسعه گروه‌های تحقیقاتی کارگاه و آزمایشگاه محور در نظر گرفته شده است تا اهداف پژوهش و فناوری دانشگاه آزمایشگاه مرکزی کاربردی/ تحقیقاتی شامل آزمایشگاه های کروماتوگرافی و آنالیز عنصری دستگاهی، شیمی مواد غذایی، میکروبیولوژی و سالن‌های آماده سازی نمونه را محقق کند.

اتصال مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استان کرمان به شبکه آزمایشگاهی راهبردی ریاست جمهوری

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استان کرمان گفت: این مرکز علاوه بر فعالیت در سامانه‌های دانشگاه آزاد اسلامی شامل سامانه‌های ساتا و ساها  به شبکه آزمایشگاهی راهبردی ریاست جمهوری نیز متصل بوده و خدمات آزمایشگاهی ارائه می‌کند.

وی افزود: در حال حاضر مرکز خدمات آزمایشگاهی استان در سوله‌های آزمایشگاهی به متراژ تقریبی ۱۶۰۰ متر مربع  دارای آزمایشگاه‌های آماده سازی نمونه، کروماتوگرافی، دستگاهی، آنالیز عنصری، مواد غذایی، تحقیقاتی شیمی و آزمایشگاه‌های میکروبیولوژی است. در راستای عملیاتی کردن «آیین نامه اجرایی مراکز خدمات و شبکه‌های آزمایشگاهی و تحقیقاتی دانشگاه» در ۳۰ تیر ۹۸، مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی استان ایجاد شد.

فروغی بیان کرد: این مرکز خدمات آزمایشگاهی و تحقیقاتی دستگاه‌هایی تحقیقاتی پیشرفته مانند دستگاه آنالیز LC-MS/MS یا کروماتوگرافی مایع با طیف سنج جرمی دوگانه، دستگاه کروماتوگرافی با طیف سنج جرمی  GC/MS، دستگاه کروماتوگرافی مایع با کارایی بالا | High Performance Liquid Chromatograph ،GC/FID AAS دستگاه جذب اتمی، دستگاه سنجش و اندازه گیری عناصر اکسیژن و گوگرد و نیتروژن،  AFM ,CHOSN میکروسکوپ نیروی اتمی، دستگاه‌های  UV , FTIR  و غیره را دارد و می‌تواند خدمات متنوعی در حوزه شیمی، حوزه محیط زیست، کشاورزی و سموم و آفت‌کش‌ها؛ حوزه های زیست فناوری و صنایع مواد غذایی و بهداشتی و غیره، ارائه کند.

وی اضافه کرد: بعضی از دستگاه‌های این مرکز مانند LC-MS/MS از دستگاه‌های منحصر به فرد کروماتوگرافی پیشرفته هستند که نمونه آنها در کشور بسیار به ندرت فعال است.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استان کرمان درباره فعالیت‌های سرای نوآوری کشت و بافت واحد رفسنجان اظهار کرد: فعالیت‌های سرا کشت اندام، بافت، سلول، پرتوپلاست، جنین و بذر در محیط درون شیشه را انجام می‌دهد. این تکنیک ابزاری مهم در مطالعات پایه و کاربردی بوده که دارای کاربردهای تجاری به خصوص در بخش تکثیر (ریز ازدیادی) گیاهان است. از خدمات قابل ارائه این سرا می‌توان به تولید دانش فنی، تولید محصول، ارائه خدمات آموزشی و پرورش افراد کارآفرین، تربیت دانشجوی ماهر، خلاق و کارآفرین و تشکیل واحدهای فناور و شرکت های دانش بنیان اشاره کرد.

وی درباره سرای نوآوری شامل آزمایشگاه کشت بافت گفت: این سرا مجهز (۳۴۰ متر مربع)، گلخانه سازگاری (۴۰۰ متر مربع)، گلخانه پساسازگاری (۱۲۰۰ متر مربع) است و تا کنون توانسته است محصولات دانش بنیان مانند ریزازدیادی ارقام بومی پسته، ریزازدیادی پایه پسته UCB۱، نهال پسته پیوندی بر روی پایه UCB۱ تکثیر شده از طریق کشت بافت، ریزازدیادی گیاهان زینتی فیکوس شرابی و فیلودندرون نارنجی را تولید کند.

افزایش ۲ برابری عمر قطعه هیدرولیکی در کارگاه مهندسی معکوس واحد سیرجان

فروغی درباره وضعیت قطعه سازی واحد سیرجان اظهار کرد: در این کارگاه مهندسی معکوس با تلاش فناوران مرکز رشد این دانشگاه صورت می‌گیرد و  تاکنون  بسیار از قطعات مورد نیاز صنایع و معادن شهرستان تولید شده است که بسیاری از  قطعات‌ که فناوری پیشرفته‌ای دارند، طراحی و ساخته شده‌اند که از قطعات مشابه خارجی با کیفیت‌تر هستند.

رئیس مرکز خدمات آزمایشگاهی و کارگاهی استان کرمان گفت: تجهیزات ماشین ابزار کارگاه مهندسی معکوس دانشگاه آزاد واحد سیرجان شامل دستگاه تراش CNC، دستگاه فرز دستی، دستگاه سنگین تراش ۵ متری،  دستگاه تراش دستی TN۵۰، دستگاه صفحه تراش، دستگاه ابزار تیز کن، دستگاه سنگ زنی تخت، دستگاه دریل ستونی، دستگاه اره نواری، کوره‌­های القایی، زمینی، دوار – ذوب و  ریخته گری فلزات آهنی و غیرآهنی، کوره‌های عملیات حرراتی اکسایتون،کوره حمام نمک، دستگاه کوانتومتر فلزات پایه سنگین(XRF) دستگاه تست خستگی، دستگاه سختی سنج برینل،راکول و ویکرز اتوماتیک،  دستگاه‌سختی سن، دستگاه پرس ۱۰ تن، ماشین جوش زیرپودریاینورتری، دستگاه جوش CO۲، دستگاه جوش آرگون و دستگاه جوش اینورتری سه فاز است.

وی افزود: خدماتی که در کارگاه مهندسی معکوس ارائه می‌شود، شامل خدمات هیدرولیک است و شامل برخی از قطعات مورد نیاز شامل بیل‌ها و ماشین‌آلات سنگینی است که در معادن کار می‌کنند. ساخت این قطعات هم کیفیت و هم علمی بودن کار دانشگاه را برای صنایع استان اثبات کرده است. به عنوان مثال، درمورد قطعات پرمصرفی مانند رولیک نوار نقاله که عمر مفید آن ۶ ماه است، محققان نه تنها این قطعه را تولید کرده‌اند بلکه با نوآوری‌هایی که انجام شده  عمر آن را بیش از دو برابر کرده است، این موضوع هم برای صنعت مقرون به‌صرفه بوده و هم موجب شده واحد سیرجان بتواند قراردادهای بیشتری را در این حوزه منعقد کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1141471

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =