مشکلات زانو بعد از رانندگی طولانی

بسیاری از مردم بخش قابل‌توجهی از عمرشان را در جاده‌ها می‌گذرانند. چه راننده کامیونی باشید که از چند استان می‌گذرد، چه فاصله محل زندگی تا کارتان حداقل یک ساعت باشد یا پیکی باشید که خریدهای مشتریان محدوده را به دستشان می‌رساند، ساعت‌های متمادی را در حال رانندگی می‌گذرانید.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، زانوی بسیاری از رانندگان در اثر ساعت‌ها رانندگی به شدت ساییده می‌شود. خم کردن پا، ترمز گرفتن و حرکت کردن و محدود بودن قابلیت حرکت در موقعیت رانندگی فقط چند نمونه از عامل‌هایی است که باعث زانودرد مزمن می‌شود. در این مقاله با مشکلات شایع‌تر زانو بعد از رانندگی طولانی و روش‌های درمان مناسبشان آشنا می‌شوید تا رانندگی از این به‌ بعد برایتان آسان‌تر شود.

آرتروز

رانندگی مکرر و طولانی در یک موقعیت باعث ساییدگی شدید و درد کاسه زانو می‌شود. غضروف به مرور زمان ساییده می‌شود و در نتیجه نوعی آرتریت، موسوم به آرتروز بروز می‌یابد. رانندگانی که مسافت‌های طولانی را رانندگی می‌کنند، به مرور زمان به دلیل توقف‌ها و حرکت‌های مکرر پشت چراغ قرمز دچار آرتروز می‌شوند. برای مثال وقتی مدتی طولانی در شهر رانندگی می‌کنید، به دلیل جابه‌جایی مداوم بین ترمز و گاز، پیوسته باعث ساییدگی زانو می‌شوید.

آرتروز زانو باعث درد جلوی زانو می‌شود، درد به مرور زمان بیشتر می‌شود و حس می‌کنید که زانو قفل می‌کند. بهتر است درمان را به محض شروع شدن آرتروز آغاز کنید. اگرچه فیزیوتراپی درد کلی را کاهش می‌دهد، اما ممکن است لازم باشد نوعی جراحی یا روش درمانی برای افزایش انعطاف‌پذیری و حرکت پاها انجام شود.

همچنین برای ادامه دادن به رانندگی لازم است از محصولات حمایتی مختلف مانند زانوبند استفاده کنید. بستن زانوبند فشار مستقیم وارد بر زانو را کمتر می‌کند.

استرین یا کشیدگی مفصل زانو

زانو درد

هتگام رانندگی احتمالاً ساعت‌های متوالی در یک موقعیت  می‌نشینید. وقتی امکان دراز کردن یا ورزش دادن پاها را نداشته باشید، فشار زیادی به مفصل‌های زانو وارد می‌شود و درنتیجه وقتی بلند می‌شوید و سعیی می‌کنید راه بروید دچار درد شدیدی می‌شوید یا احساس می‌کنید زانو قفل می‌کند« قفل شدن زانو به عارضه‌ای گفته می‌شود که در طی آن، زانوی بیمار در یک موقعیت گیر می‌کند و نمی‌توان آن را خم و راست کرد.  »

استرین مفصل زانو در رانندگان قدبلند یا دارای اضافه‌وزن شایع‌تر است. رانندگان قدبلندتر زانوها را هنگام رانندگی با زاویه بیشتری خم می‌کنند. رانندگان چاق هم به دلیل داشتن اضافه وزن، فشار بیشتری را روی زانوها تحمل می‌کنند. از روش‌های درمان استرین مفصل زانو می‌توان به ترمیم مفصل، توان‌بخشی و کاهش وزن اشاره کرد. زانودرد مزمن به کمک درمان، ورزش و رعایت توصیه‌های متخصص به تدریج کمتر می‌شود.

کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو

دقیقاً زیر کاسه زانو مقدار زیادی غضروف وجود دارد که به محافظت از زانو و جلوگیری از ساییده شدن استخوان‌ها روی هم کمک می‌کند. وقتی زانوها را هنگام رانندگی بارها و بارها خم می‌کنید، غضروف نرم می‌شود و به عارضه‌ای به نام کندرومالاسی یا نرمی کشکک زانو (پاتلا) دامن می‌زند.

زانوها در اثر ابتلا به نرمی کشکک زانو هنگام ایستادن، راه رفتن یا خم شدن برای نشستن در وسیله نقلیه صدا می‌دهند و استخوان‌های‌شان روی هم ساییده می‌شود. نرمی کشکک زانو گاهی اوقات به عدم‌هم‌ترازی کاسه زانو یا درد شدید هنگام راه رفتن یا کشیدن زانو و در نهایت منجر به سستی و خالی شدن زانو در هنگام راه رفتن می‌شود. نرمی کشکک زانو را در مراحل اولیه می‌توان با فیزیوتراپی درمان کرد، اما ممکن است عارضه به نقطه‌ای برسد که چاره‌ای جز جراحی آرتروسکوپی باقی نماند.

جراحی زانو به برطرف شدن مشکلات کمک می‌کند و پایه‌ای را تشکیل می‌دهد که به بهتر شدن زانوها در بلندمدت کمک می‌کند. متخصص بهترین حرکات اصلاحی و کششی را برای کاهش فشار وارد بر زانوها به شما آموزش می‌دهد تا بتوانید زانوها را سال‌ها سالم نگه دارید.

پیشگیری از زانودرد هنگام رانندگی

بلندی و تنظیمات صندلی، از جمله فرمان را کنترل کنید.

زانو درد

دقت کنید که ارتفاع صندلی مناسب باشد و فرمان به درستی تنظیم شده باشد. درست نیست که دست‌ها را هنگام رانندگی بیش از حد بالا یا پایین ببرید تا به فرمان برسد. اگر صندلی بیش از حد بلند یا کوتاه باشد، دردی را در پشت زانو احساس خواهید کرد. درد از زانو شروع می‌شود، اما باعث احساس ناراحتی و تنش در کمر و مفصل ران نیز می‌گردد. سپس تنش بیشتر می‌شود و به احساس درد در نقاط دیگر دامن می‌زند.

لازم نیست مدتی طولانی توقف کنید، فقط آن‌قدر که استراحتی کوتاه بکنید و عضلاتی را بکشید که ساعت‌ها در یک موقعیت بوده‌اند. یک قاعده کلی مفید این است که زانو باید هنگام استراحت کمی خمیده باشد. آرنج نباید هنگام نگه داشتن فرمان بیش از چند اینچ کشیده شود.   

استراحت‌های کوتاه‌مدت و کمی راه رفتن

حتماً هر چند ساعت یک‌بار به خودتان استراحت بدهید. از ماشین پیاده شوید و راه بروید یا پاها را به صورت دورانی حرکت بدهید. نباید بگذارید که زانوها هنگام نشستن قفل کند، چون قفل کردن زانو کشش و فشار بسیاری را به مفصل زانو وارد می‌کند. همچنین پاها را روی هم نیاندازید، چون این کار فشار وارد بر مفصل زانو را افزایش می‌دهد. حتی‌الامکان سعی کنید که مدتی طولانی بی‌حرکت در ماشین ننشینید و مدام تکان بخورید! همچنین در صورت امکان همراه داشته باشید تا به نوبت رانندگی کنید.

انجام دادن حرکات کششی قبل و بعد از رانندگی

انجام دادن حرکات کششی قبل و بعد از رانندگی از خسته شدن زانو جلوگیری می‌کند و اجازه می‌دهد که روی رانندگی تمرکز کنید و دچار درد نشوید. فکر خوبی است که حرکات کششی را پیش از رانندگی انجام بدهید، چون گرم کردن عضلات و مفصل‌ها از آسیب‌دیدگی جلوگیری می‌کند. همچنین حرکات کششی پس از مدت معینی رانندگی از وارد شدن فشار به پاها و کمر و درنتیجه بروز درد جلوگیری می‌کند. عضلات پا را در بیشترین حد ممکن بکشید تا از قفل شدن زانوها هنگام رانندگی طولانی‌مدت جلوگیری کنید. البته مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید.

تغییر موقعیت هنگام رانندگی

منظورمان از تغییر موقعیت این است که قوز نکنید و صاف بنشینید. البته صاف نشستن دشوار به نظر می‌رسد، کار راحت‌تر این است که به جلو خم شوید و روی صندلی قوز کنید. اگر قرار است مسافت‌های طولانی رانندگی کنید، هر چند وقت یک‌بار پیاده شوید و حرکات کششی را برای مدت کوتاهی انجام بدهید. پیاده شوید، راه بروید و چند حرکت کششی ساده انجام بدهید ـ مثلاً دستتان را به نوک پنجه برسانید یا با هر دو دست از یک پا بگیرید و آن را پشت سرتان بالا ببرید. 

سعی کنید نگذارید زانوها حین نشستن قفل کند

اگر متوجه شدید زانوها هنگام نشستن قفل می‌کند، سعی کنید از این وضعیت جلوگیری کنید، چون قفل کردن زانوها فشار شدیدی را به کاسه زانو وارد می‌کند و به درد دامن می‌زند. همچنین پاها را روی هم نیاندازید، چون با این کار فشار مضاعفی به دور مفصل زانو وارد می‌شود.

مادامی‌که موقعیتتان را مرتب تغییر بدهید و حواستان باشد که مفصل زانو مدتی طولانی در یک موقعیت قفل نکند، مشکلی وجود ندارد. برای کشیدن گروه‌های عضلات مختلف می‌توانید رو به جلو و عقب خم شوید و ذهنتان را از زانودرد منحرف کنید. به‌این‌ترتیب فشار و کشش کمتری به کمر وارد می‌شود و زانودرد هنگام رانندگی کاهش می‌یابد.

این مطلب تبلیغاتی است

کد خبر: 1141531

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =