آژانس انرژی اتمی در کنترل قدرت‌های بزرگ است

رابرت شاپیرو معتقد است قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای منافع آمریکا و متحدانش صادر می شود.

به گزارش گروه بین الملل ایسکانیوز؛ پروفسور«رابرت شاپیرو» استاد دانشگاه کلمبیا درباره نشست شورای حکام اظهار کرد: معمولا قطعنامه های شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی در راستای منافع ایالات متحده آمریکا و متحدان آن صادر می شود اما ارسال پیش نویس قطعنامه لزوما به معنای صدور آن علیه ایران نیست و این پیشنهاد مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

وی افزود: دولت بایدن تلاش خود را جهت احیای برجام انجام می دهد اما از طرف برخی گروهها و سیاستمداران داخلی در جریان مذاکرات با ایران تحت فشار بوده است. اگر بایدن نتواند این گروهها و افراد را جهت احیای برجام قانع کند احتمالا به قطعنامه خواهد پیوست.

این استاد دانشگاه کلمبیا با بیان اینکه مخالفت اسرائیل با برجام از مهمترین علت های خروج دونالد ترامپ از این توافق مهم بین المللی بود، خاطرنشان کرد: این کشور اکنون نیز تمام تلاش خود را جهت عدم احیای برجام انجام داده و درصدد ترغیب واشنگتن جهت انعقاد توافقی به مراتب سخت تر از برجام علیه ایران است.

رابرت شاپیرو تصریح کرد: بیانیه اسرائیل ارزش چندانی ندارد زیرا به تنهایی توان انجام اقدامی نظامی یا هر گونه اقدامی دیگر علیه ایران جهت توقف برنامه هسته ای تهران را ندارد. به نظر من بهترین راه حل جهت بررسی برنامه هسته ای ایران دیپلماسی و مذاکرات است.

وی با اشاره به اینکه توافق موقت می تواند تا حدودی مسائل و مشکلات بین ایران و ایالات متحده آمریکا را حل کند، گفت: رسیدن به توافقی پایدار و جامع در شرایط کنونی به ویژه با ادامه بحران اوکراین تقریبا ناممکن است.  متاسفانه بایدن فرصت کافی جهت انعقاد توافق با ایران را از دست داد و اکنون فرصت کمی جهت انجام این کار دارد. اگر جمهوریخواهان کنترل کنگره را به دست گیرند میزان مخالفت با احیای برجام بیشتر خواهد شد.

منبع: خبرگزاری بازار

کد خبر: 1143235

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =