چند عامل برای افزایش تورم در دنیا

خبرگزاری دویچه آلمان به سه دلیلی که باعث افزایش تورم در همه کشورها شده اشاره کرد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، افزایش تورم در همه کشورها از توسعه یافته تا فقیر وجود دارد که در این میان سه عامل نقش عمده ای دارد.

«جولیا هاهن» کارشناس اقتصادی که در برنامه تلویزیونی دویچه آلمان صحبت می کرد، گفت: اختلال زنجیره عرضه در تمام کشورها وجود دارد و باعث شده موادغذایی و نهاده ها به درستی حمل نشود، شیوع بیماری کووید 19 و نیز جنگ بین روسیه و اوکراین هم این مسئله را تشدید کردند.

وی ادامه داد: بیماری کووید 19 کشورها را به قرنطینه برد و بر اقتصاد آنها تاثیر منفی داشت و رکود اقتصادی شدیدی بر دنیا حاکم شده به طوری که امروز بانک جهانی پیش بینی خود از رشد اقتصاد جهان را به یک سوم کاهش داد.

بانک جهانی اعلام کرد: با ادامه این وضع رشد اقتصاد جهانی می تواند در سال 2022 به 2.1 درصد و در سال 2023 به 1.5 درصد کاهش یابد.

این کارشناس اقتصادی تصریح کرد که نرخ تورم در کشوری مثل آلمان به بیشترین میزان از زمان اتحاد دوباره  دو کشور رسیده است.

«هاهن» در باره افزایش نرخ تورم در ترکیه هم گفت: سیاست های نادرست اردوغان عامل رشد نرخ تورم در این کشور شده و به بیش از 70 درصد رسانده است.

وی گفت: در حالی که در شرایط تورم سیاست های بانکی در جهت افزایش نرخ بهره باشد اما اردوغان رئیس جمهور این کشور با افزایش نرخ بهره مخالف است.

اگرچه اردوغان ابراز امیدواری کرده که نرخ تورم را به زودی در این کشور به 19 درصد برساند اما بسیاری از کارشناسان و اقتصاددانان به این مسئله خوش بین نیستند.

منبع: فارس

کد خبر: 1143534

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =