فعلا برنامه‌ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود ندارد / شکست توافق تنش در منطقه را افزایش خواهد داد

استاد دانشگاه جرج تاون آمریکا معتقد است: تهیه‌کنندگان پیش‌نویس قطعنامه ضدایرانی تلاش کردند از تخریب پیشرفت‌های به دست آمده اجتناب کنند و به نظر نمی‌رسد در حال حاضر برنامه‌ای برای ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت وجود داشته باشد.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی روز چهارشنبه هفته گذشته مورخ 18 خرداد قطعنامه‌ای انتقادی را با اکثریت آراء علیه ایران به تصویب رساند. پیش نویس این قطعنامه که به اعتقاد برخی تحلیلگران لحنی ملایم داشت، توسط چهار کشور انگلیس، فرانسه، آلمان و آمریکا تهیه و به شورای حکام ارائه شد. هر چند که علیرغم لحن نسبتا ملایم، این هشدار توسط گروه دیگری از تحلیلگران مطرح شد که احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل وجود دارد. در متن این قطعنامه از ایران خواسته شده هرچه سریعتر تعهدات قانونی‌اش را اجرا و بدون اتلاف وقت به پیشنهاد مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای همکاری بیشتر جهت شفاف‌سازی و حل‌وفصل مسائل باقی‌مانده پادمانی عمل کند.

این در حالی است که جمهوری اسلامی ایران همواره اعلام کرده حتی فراتر از تعهدات بین المللی با آژانس همکاری کرده است. علاوه بر این، بر اساس آنچه از سوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران «رویکرد غیرسازنده آژانس و تصویب این قطعنامه» خوانده شده، سازمان انرژی اتمی با انتشار ویدیویی از خاموشی تعداد قابل توجهی از دوربین های نظارتی آژانس بین المللی انرژی اتمی خبر داد. تمام موارد مذکور موجب قوت گرفت احتمال شکست در توافق هسته‌ای شده است.

پل پیلار -استاد دانشگاه «جرج تاون» و از کارشناسان ارشد اندیشکده بروکینگز- در گفتگوی خود با ایسکانیوز در خصوص علت اقدام شورای حکام و تصویب قطعنامه علیه ایران اظهار کرد: ایران در موارد زیادی با آژانس همکاری کرده اما ظاهرا در نحوه پاسخگویی به سؤالات آژانس در مورد آثار اورانیوم یافت شده در چندین سایت اعلام نشده همکاری نکرده است. این تحلیلگر آمریکایی با بیان اینکه قطعنامه انتقادی واکنشی اجتناب‌ناپذیر بود، گفت: آژانس بین المللی انرژی اتمی در مواجهه با این عدم همکاری و همچنین توجهی که به موضوع «ابعاد نظامی احتمالی» در چنین سایت‌هایی مطرح شده، دست به این اقدام زده است.

وی در پاسخ به سوالی در ارتباط با فضای بسیار منفی ایجاد شده و میزان نتیجه بخش بودن دیپلماسی برای دستیابی به توافق هسته‌ای تصریح کرد: لحن قطعنامه‌ای که علیه ایران به تصویب رسید، نسبتا ملایم بود. وی افزود: به طور واضح مشخص است که همه دست اندرکاران در تصویب این قطعنامه تلاش کردند از تخریب کامل جو برای احیای احتمالی برجام جلوگیری کنند.

پیلار در خصوص احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل و واکنش احتمالی روسیه و چین در قبال این رویداد خاطر نشان کرد: در رابطه با قطعنامه انتقادی علیه ایران تصمیم گرفته شده که پرونده به شورای امنیت ارجاع نشود. لذا فکر نمی‌کنم در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای انجام این کار وجود داشته باشد.

این تحلیلگر آمریکایی در پاسخ به سوالی در مورد پیامدهای شکست توافق هسته‌ای برای منطقه و جهان اظهار کرد: بدون تردید شکست توافق، تنش در منطقه و احتمال حمله نظامی اسرائیل به ایران را افزایش خواهد یافت. وی همچنین افزود: شکست توافق احتمال افزایش فعالیت عربستان سعودی برای دستیابی به سلاح هسته‌ای را نیز در پی خواهد داشت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1143948

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =