تصویب قطعنامه شورای حکام نشانه خوبی نیست / اجماع بین‌المللی علیه ایران در حال شکل گرفتن است

طهمورث غلامی با بیان اینکه تجربیات ایران در دهه 80 نشان می‌دهد که احتمال ارجاع پرونده هسته‌ای به شورای امنیت وجود دارد، اظهار کرد: ایالات متحده و شرکایش با صدور این قطعنامه نشان دادند که قصد دارند به سیاست بلاتکلیفی در مورد برجام پایان دهند.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین المللی انرژی اتمی نگرانی زیادی در بین گروهی از تحلیلگران سیاسی و افکار عمومی ایجاد کرده است. این افراد معتقدند قطعنامه مذکور می‌تواند منجر به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت سازمان ملل شده و اتفاقات دهه 80 را تکرار کند. اتفاقاتی که می‌تواند تبعات اقتصادی و امنیتی خطرناکی برای کشور به دنبال داشته باشد. هر چند که گروه دیگری بر این باورند که غرب در حال حاضر برنامه‌ای برای ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت ندارد. در همین راستا گفتکویی با دکتر «طهمورث غلامی» –کارشناس مسائل بین الملل- انجام شد.

از نظر وی، صدور قطعنامه شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نشانه خوبی برای امنیت کشور ایران و برنامه هسته‌ای نیست. ایشان با بیان اینکه این صرفا یک ادعای نظری نیست و مبتنی بر واقعیت است و ریشه در گذشته دارد، اظهار کرد: آژانس در سال 1384 چندین بار علیه برنامه هسته‌ای ایران بیانیه صادر کرد و از ایران درخواست همکاری داشت. در آن زمان ابتدا توصیه، سپس تهدید و در انتها در اسفند 1384 پرونده ایران به شورای امنیت انتقال و در آذر 1385 اولین قطعنامه علیه جمهوری اسلامی ایران صادر شد. غلامی افزود: اینکه می‌گوییم تصویب قطعنامه نشانه خطرناکی می‌تواند باشد، مربوط به تجربیاتی است که ما در گذشته داشته‌ایم و نتایج آن را به ویژه در بخش اقتصادی دیده‌ایم.

این کارشناس مسائل بین الملل خاطر نشان کرد: تصویب قطعنامه شورای حکام از این جهت خطرناک است که از زمان توقف مذاکرات احیای برجام از اسفند سال گذشته، یک وضعیت بلاتکلیفی در مورد پرونده هسته‌ای ایران و در مورد روابط تهران-واشنگتن به وجود آمد. یعنی هیچ یک از طرفین حاضر نشدند که به صراحت شکست مذاکرات را اعلام کنند و یا اینکه مذاکرات می‌تواند با موفقیت منجر به احیای برجام شود. وی افزود: آنچه که شاهد بودیم اتهام افکنی هر طرف به طرف مقابل بود که مانع اصلی موفقیت مذاکرات وین است. به اعتقاد غلامی، تصویب قطعنامه و اتفاقات پس از آن، نشانگر تغییر سیاست بلاتکلیفی و معلق بودن برجام است.

وی تصریح کرد: تصویب قطعنامه علیه ایران توسط ایالات متحده و شرکایش نشان می‌دهد که آنها قصد دارند به سیاست بلاتکلیفی پایان دهند. به عبارت دیگر، آنها فرایندی از فشار را علیه جمهوری اسلامی ایران آغاز کرده‌اند. غلامی در ادامه به بیان اهداف فشارهای مذکور پرداخت. به گفته او: هدف نخست این است که با فشار بر ایران از طریق مواضع جدید ایران را مجبور به رضایت به برجام شود. زیرا آمریکایی‌ها می‌گویند ایران با طرح خواسته‌های فرابرجامی مانع احیای برجام است. طبیعی است در شرایطی که جمهوری اسلامی ایران را مانع احیای برجام می‌دانند، با فشار ایران را مجبور به کنار گذاشتن خواسته‌های فرابرجامی بکنند.

این کارشناس مسائل آمریکا در ادامه به بیان هدف دوم پرداخت که از نظر او برای ایران به مراتب خطرناک‌تر است. به گفته وی، شاید مقامات غربی به این نتیجه رسیده باشند که امیدی به احیای برجام و توافق هسته‌ای نیست و به همین دلیل خود را برای دوران پس از شکست برجام آماده می‌کنند. لذا تصمیم گرفته‌اند که از اکنون به استقبال شکست برجام بروند و کارهای مقدماتی مانند طرح مسئله ایران در نهادها و سازمان‌های بین‌المللی، امنیتی کردن ایران،  خطرناک جلوه دادن برنامه هسته‌ای ایران در سطح منطقه و دنیا را پیش ببرند تا از فردای شکست مذاکرات هسته‌ای کشورهای غربی یک پله جلوتر باشند و بتوانند فشارها را تشدید کنند.

به اعتقاد غلامی، باید به این نکته توجه داشت که پشت صدور این قطعنامه اجماع بین المللی قرار دارد. لذا علاوه بر اینکه در دو سوی آتلانتیک اجماع در مورد برنامه هسته‌ای ایران شکل گرفته، حداقل سی کشور در داخل آژانس از این اقدام حمایت کردند و این امر برای کشور ما خطرناک است. وی افزود: همانطور که قبلا گفتم در سال 84 هم چنین اجماعی باعث انتقال پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بود. لذا تداوم این اجماع و صدور بیانیه‌ها، اخطاریه‌ها و قطعنامه‌های آژانس می‌تواند به ارجاع پرونده هسته‌ای ایران به شورای امنیت منجر شود.

این کارشناس مسائل آمریکا با اشاره به محتوا و مخاطب قطعنامه آژانس به بیان سناریوهای محتمل برجام پرداخت. از نظر غلامی، سناریوی نخست این است که برجام احیا شود.  حتی در صورت احیای برجام، قطعنامه شورای حکام به مثابه یک پرونده برای جمهوری اسلامی ایران باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر، آژانس توضیح معتبر و فنی در خصوص پیدا شدن آثار اورانیوم غنی شده در سه سایت را از ایران خواهد خواست.

سناریوی دوم این است که برجام احیا نشود. در این صورت، قطعنامه ادعایی آژانس می‌تواند در کنار پرونده هسته‌ای ایران به طور مکمل به طرح پرونده ایران در شورای امنیت سازمان ملل کمک کنند و وضعیت را برای ما بدتر کنند. غلامی در انتها تاکید کرد: باید قطعنامه اخیر توجه قرار بگیرد و دستگاه سیاست خارجی ما مراقب باشد اتفاقات دهه 80 و 90 علیه ایران تکرار نشود که منجر به ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت و صدور 5 یا 6 قطعنامه شد. زیرا تکرار آن اوضاع اقتصادی را بسیار بدتر خواهد کرد و امنیت ملی را با مخاطره مواجه خواهد کرد.

وی در تشریح خطرات این امر برای امنیت ملی تصریح کرد: ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل بدان معناست که این پرونده ذیل فصل هفتم منشور سازمان ملل قرار گرفته و به مثابه تهدیدی برای صلح و امنیت بین الملل خواهد بود. غلامی یاداور شد کشورهایی مانند عراق و لیبی که ذیل این فصل قرارگرفته‌اند، دچار چه وضعیتی شدند که بدترین سناریوی مرتبط با آن احتمال حمله نظامی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144318

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =