امیرعبداللهیان: هدف آمریکا از طرح قطعنامه، امتیازگیری سیاسی است

وزیر امور خارجه در گفت‌وگوی تلفنی با همتای عراقی با بیان این‌که هدف آمریکا از طرح قطعنامه در آژانس، امتیازگیری سیاسی در میز مذاکره است، تصریح کرد: در مقابل رفتار قلدرمآبانه، واکنش ما بر مبنای اقتدار است.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز، حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه و فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق امروز (پنجشنبه) ۲۶ خرداد ماه در گفتگویی تلفنی درباره مسائل دوجانبه، تحولات منطقه‌ای و گفتگوها برای رفع تحریم‌ها در وین بحث و تبادل نظر کردند.

وزیر امور خارجه ایران در این گفت‌وگو با قدردانی از اقدامات دولت عراق در زمینه تسهیل گفت‌وگوها برای حضور حجاج ایرانی بیت الله الحرام در حج امسال، ابراز امیدواری کرد با تلاش مسؤولان حج عربستان سعودی، فریضه حج تمتع به خوبی و بدون هرگونه مشکلی برای حجاج تمامی کشورهای اسلامی و از جمله حجاج ایرانی انجام شود.

وی در خصوص مناسبات ایران و عربستان  هم گفت: ارزیابی ما از دور اخیر مذاکرات در بغداد مثبت است و تهران از اجرایی کردن نتایج مذاکرات فیمابین استقبال می‌کند.

تاکنون پنج دور گفت‌وگو بین ایران و عربستان در بغداد برگزار شده است.

بیشتر بخوانید:

امیرعبداللهیان: آمریکا با وجود پذیرش ابتکار جدیدما بر صدور قطعنامه آژانس تاکیدکرد

امیرعبداللهیان با اشاره به سفر اخیر وزیر کشور عراق به تهران توافقات انجام شده در خصوص تردد زمینی زوار در آینده نزدیک و از جمله اربعین را حائز اهمیت خواند.

گفتنی است وزیر کشور عراق هفته گذشته به دعوت همتای ایرانی به تهران سفر و با امیرعبداللهیان هم دیدار کرد.

رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان همچنین با قدردانی از مهمان نوازی مردم و دولت عراق از زوار ایرانی در ایام اربعین حسینی (ع)،  ابراز امیدواری کرد در بازگشایی مرزهای زمینی، تسریع شود.

امیرعبداللهیان درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها نیز گفت: در حالی که تبادل پیام‌ها بین آمریکا و ایران از مسیر (انریکه مورا) نماینده اتحادیه اروپا تداوم داشت، به یک باره کاخ سفید ایده صدور قطعنامه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی را مطرح کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: هدف آمریکا از طرح قطعنامه در آژانس، امتیازگیری سیاسی در میز مذاکره است.

امیرعبداللهیان در ادامه تاکید کرد: ما همواره غرب را به مسیر دیپلماسی فراخوانده‌ایم و حتی به ابتکار ایران و چند روز قبل از نشست اخیر آژانس، طرحی سیاسی برای تداوم گفت‌وگو تا رسیدن به توافق نهایی روی میز قرار گرفت.

وزیر امور خارجه کشورمان افزود: در مقابل رفتار غیرسازنده آمریکا در آژانس، اقدام متقابل ما نیز افزایش فعالیت هسته‌ای صلح آمیز ایران در چارچوب قانون مجلس شورای اسلامی بود.

امیرعبداللهیان اضافه کرد: ما دیپلماسی را بهترین مسیر برای نیل به توافق خوب، قوی و پایدار می‌دانیم اما در مقابل رفتار قلدرمآبانه، واکنش ما بر مبنای اقتدار است.

گفتنی است، در ساعات پایانی چهارشنبه ۱۸ خرداد ماه قطعنامه پیشنهادی سه کشور اروپایی عضو برجام به همراه آمریکا در شورای حکام آژانس با ۳۰ رای موافق، دو رای مخالف (چین و روسیه) و سه رای ممتنع پاکستان، هند و لیبی تصویب شد. ایران پیش از این نسبت به صدور قطعنامه هشدار داده بود و بعد از گزارش سیاسی مدیرکل آژانس درباره برنامه هسته‌ای ایران، سازمان انرژی اتمی بعدازظهر چهارشنبه از توقف تعدادی از دوربین‌های فراپادمانی آژانس خبر داد و بعد از صدور قطعنامه نیز محمد اسلامی اعلام کرد که فعالیت بقیه دوربین‌های پادمانی آژانس در روز جمعه متوقف می‌شود.

* اراده دولت عراق برای تسهیل گری گفت‌وگوها بین ایران و عربستان

فؤاد حسین وزیر امور خارجه عراق نیز در این گفت‌وگوی تلفنی با ابراز خرسندی از روند گفت‌وگوها بین جمهوری اسلامی ایران و عربستان، بر اراده دولت عراق در زمینه تداوم تسهیل گری در این خصوص تا برقراری گفت‌وگوهای مستقیم بین وزرای خارجه دو کشور و بازگشت مناسبات به حالت طبیعی تاکید کرد.

وزیر خارجه عراق همچنین آمادگی عراق برای اجرای توافقات انجام شده در ارتباط با بازگشایی مرزهای زمینی و تردد زائران از جمله در اربعین را مورد تاکید قرار داد.

فؤاد حسین همچنین دیدگاه کشورش در خصوص ضرورت نیل به نتایج نهایی در حوزه گفتگوهای مربوط به برجام را مورد تصریح قرار داد و افزود: عراق همواره آمریکا و طرف‌های غربی را به حل مشکلات و برطرف کردن تحریم‌ها تشویق کرده است.

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه ۲۴ فروردین ماه میزبان فؤاد حسین همتای عراقی و هیأت بلندپایه این کشور بود.در این دیدار آخرین وضعیت روابط دوجانبه، تحولات منطقه و برخی موضوعات مورد علاقه بین‌المللی از جمله تحولات یمن، افغانستان، سوریه و اوکراین مورد بحث و گفت‌وگو قرار گرفت

 این دومین سفر فؤاد حسین به تهران در دولت سیزدهم بود. او دوم دی ماه ۱۴۰۰ نیز به تهران سفر و با امیرعبداللهیان دیدار کرد. وزیر خارجه کشورمان نیز ششم شهریور برای شرکت در نشست بغداد به عراق سفر کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1144466

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =