کنکور و آزمون| دفترچه انتخاب رشته آزمون ارشد امروز منتشر می‌شود/ داوطلبان نگران اعمال سوابق تحصیلی نباشند

رییس سازمان سنجش آموزش کشور با تاکید بر اینکه داوطلبان کنکور نگران دریافت سوابق تحصیلی نباشند، گفت: اگر کسی نمرات خوبی در مقطع دیپلم نگرفته، اما مصمم به تغییر رویه و ورود به دانشگاه است یا باید ضریب سوابق تحصیلی نامطلوب خود را بپذیرد یا در آزمون‌های ترمیمی شرکت کند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، فرصت ثبت درخواست دانشجویان در سامانه انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی جهت نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ باتوجه به مهلت تمدید شده، امروز ۳۱ خرداد به پایان می‌رسد. دانشجویان تا امروز سه شنبه ۳۱ خرداد ماه ۱۴۰۱ فرصت دارند مدارک خود را ارسال کنند.

داوطلبان باید توجه داشته باشند امکان ثبت درخواست جدید، پیگیری و در صورت اعلام نقص توسط دانشگاه امکان اصلاح اطلاعات و مدارک درخواست میهمانی و در صورت ارسال به دانشگاه یا دانشگاه های مقصد امکان تکمیل اطلاعات و مدارک مقصد وجود دارد.

فرم های میهمانی و انتقال به صورت مجزا است و متقاضیان که هر دو درخواست میهمانی و انتقال را دارند باید در هر دو فرم ثبت درخواست کنند.

سامانه انتقال و میهمانی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور برای نیمسال اول ۱۴۰۲-۱۴۰۱ از ۲۰ فروردین ماه ۱۴۰۱ فعال شده است و پیش از این دانشجویان تا ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ فرصت داشتند نسبت به ثبت درخواست، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضا اقدام کنند.

ثبت درخواست، رسیدگی و پاسخگویی به تقاضاهای انتقال و میهمانی دانشجویان تنها بر اساس سامانه اینترنتی انتقال و مهمانی و با رعایت شرایط مصوب مطابق آیین‌نامه‌های آموزشی شورای‌ عالی برنامه‌ریزی علوم پزشکی در رشته مقاطع مختلف و در بازه های زمانی اعلامی صورت می گیرد.

مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت اعلام کرده است در صورتیکه سامانه در برخی دانشگاه‌ها فعال نباشد، پذیرش هرگونه مکاتبه و یا ارجاع دانشجو به وزارت بهداشت در خصوص انجام انتقال یا میهمانی خارج از سامانه مذکور، در مرکز خدمات آموزشی امکان پذیر نیست.

نتایج اولیه آزمون دستیاری پزشکی امروز منتشر می شود

چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی صبح پنجشنبه ۲۲ اردیبهشت ماه ۱۴۰۱ در تعداد ۳۲ حوزه امتحانی و ۳۰ شهر کشور برگزار شد. در این دوره از آزمون تعداد ۱۲ هزار و ۷۲۵ نفر در چهل و نهمین دوره آزمون دستیاری پزشکی ثبت نام کردند که از این تعداد ۱۱ هزار و ۸۴۷ نفر حائز شرایط بودند. از میان افراد واجد شرایط تعداد ۱۱ هزار و ۶۷ نفر کارت ورود به جلسه خود را دریافت کردند. تعداد ۵ هزار و ۸۶۱ نفر معادل ۴۶ درصد از داوطلبان مرد و ۶ هزار و ۸۶۴ نفر معادل ۵۴ درصد از داوطلبان زن بودند.

نتایج اولیه و کارنامه داوطلبان امروز ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ در سایت مرکز سنجش آموزش پزشکی منتشر می شود.  افرادی که طبق ضوابط مجاز به انتخاب رشته محل شده اند، می توانند از شنبه ۴ تیرماه ۱۴۰۱ نسبت به انتخاب رشته محل خود اقدام کنند.

 جزئیات آزمون عملی برای رشته­‌های هنر و علوم ورزشی در کنکور

زمون عمومی و اختصاصی هر یک از گروه‌های آزمایشی کنکور سراسری در روزهای ۸، ۹، ۱۰ و ۱۱ تیرماه در ۴۱۷ شهرستان و بخش مختلف کشور برگزار خواهد شد.

آزمون گروه آزمایشی هنر صبح چهارشنبه ۸ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم انسانی و آزمون گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی صبح پنجشنبه ۹ تیر، آزمون گروه آزمایشی علوم تجربی صبح جمعه ۱۰ تیر و آزمون گروه آزمایشی زبان های خارجی صبح شنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۱ برگزار می شود.

داوطلبان گروه آزمایشی هنر در صورت علاقه‌مندی به ۱۲ رشته اعلامی به منظور شرکت در آزمون عملی باید نسبت به انتخاب حداکثر دو مجموعه از رشته‌های تحصیلی و منحصراً به صورت اینترنتی از روز یکشنبه ۵ تیرماه همزمان با پرینت کارت تا روز شنبه ۱۱ تیرماه از طریق سایت سازمان سنجش اقدام کنند.

رشته های هنری دارای آزمون عملی در کنکور سراسری سال ۱۴۰۱ شامل: «نقاشی، ارتباط تصویری، طراحی پارچه، طراحی لباس و آموزش هنر»، «طراحی صنعتی»، «ادبیات نمایشی»، «مجسمه‌سازی»، «موسیقی ایرانی»، «موسیقی جهانی»، «کتابت و نگارگری»، «آهنگسازی»، «بازیگری»، «طراحی صحنه»، «نمایش عروسکی» و «عکاسی» است.

پذیرش دانشجو در رشته‌های تحصیلی مورد نظر در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به صورت متمرکز و با شرایط خاص صورت می‌پذیرد، داوطلبانی که اقدام به انتخاب ۱ مجموعه از مجموعه رشته‌های تحصیلی گروه آزمایشی هنر برای شرکت در آزمون عملی می‌کنند باید مبلغ ۲ میلیون و ۲۵۰ هزار ریال (معادل ۲۲۵ هزار تومان) بابت هزینه آزمون عملی به صورت اینترنتی به وسیله کارت‌های بانکی عضو شبکه شتاب، در روزهای ۵ تا ۱۱ تیر در سایت سازمان سنجش پرداخت کنند.

داوطلبان در صورتی که داوطلب و علاقه مند به شرکت در آزمون عملی ۲ مجموعه از مجموعه های گروه آزمایشی هنر هستند باید مبلغ ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار ریال (معادل ۴۵۰ هزار تومان) به صورت اینترنتی پرداخت کنند.

عدم پرداخت هزینه آزمون رشته های تحصیلی عملی در تاریخ تعیین شده، به منزله عدم امکان پذیرش آنان در این رشته‌ها خواهد بود.

داوطلبان لازم است برای اطلاع از جزئیات برگزاری آزمون عملی، زمان پرینت کارت ورود به جلسه و آدرس محل برگزاری آزمون رشته‌های اعلام شده، به اطلاعیه‌ سازمان سنجش در روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ مراجعه کنند.

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون عملی خواهند بود که اولاً نسبت به پرداخت هزینه برگزاری آزمون عملی در بازه زمانی اعلام شده اقدام کرده و ثانیاً در جلسه آزمون گروه آزمایشی هنر که در روز چهارشنبه ۸ تیرماه ۱۴۰۱ برگزار می شود، حاضر باشند.

همچنین داوطلبان هریک از گروه های آزمایشی علوم ریاضی و فنی، علوم تجربی و علوم انسانی در صورت علاقه مندی به رشته علوم ورزشی و آموزش تربیت بدنی باید نسبت به انتخاب مورد مربوط منحصراً به صورت اینترنتی همزمان با پرینت کارت از روز یکشنبه ۵ تیر تا شنبه ۱۱ تیر از طریق سایت سازمان سنجش افدام کنند.

با توجه به اینکه پذیرش دانشجو در این رشته در آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ به صورت متمرکز با شرایط خاص صورت می پذیرد، داوطلبانی که نسبت به انتخاب مورد مربوط اقدام کرده اند باید مبلغ یک میلیون و ۵۰ هزار ریال (معادل ۱۰۵ هزار تومان) به صورت اینترنتی به وسیله کارتهای بانکی عضو شتاب پرداخت کنند.

داوطلبان برای اطلاع از روزهای برگزاری آزمون عملی رشته علوم ورزشی به اطلاعیه‌ سازمان سنجش در روز چهارشنبه ۲۲ تیرماه ۱۴۰۱ مراجعه کنند.

داوطلبانی مجاز به شرکت در آزمون عملی خواهند بود که اولاً نسبت به پرداخت هزینه برگزاری آزمون عملی در بازه زمانی اعلام شده اقدام کرده و ثانیاً در جلسه آزمون یکی از گروه‌های آزمایشی علوم ریاضی، علوم انسانی و علوم تجربی که در روزهای پنجشنبه و جمعه ۹ و ۱۰ تیرماه برگزار می شود، حاضر باشند.

داوطلبان کنکور نگران اعمال سوابق تحصیلی نباشند

عبدالرسول پور عباس با تاکید بر اینکه مصوبه جدید کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی اگر تا نیمه تیر ماه ابلاغ شود، کنکور ۱۴۰۲ را مطابق آن برگزار می‌کنیم، گفت: طبق قانون، سازمان سنجش موظف است یک سال قبل از برگزاری کنکور سراسری، شیوه برگزاری را برای داوطلبان تشریح کند. اگر تا این تاریخ، مصوبه ابلاغ نشود کنکور ۱۴۰۲ به شیوه کنکور امسال برگزار می‌شود و ما نمی‌توانیم بیشتر از نیمه تیر ماه برای ابلاغ مصوبه کنکوری صبر کنیم.

وی افزود: مهمترین تغییر در این مصوبه، لحاظ ضریب ۴۰ درصد نمرات ۱۰ درسی است که آموزش و پرورش به شکل آزمون سراسری برای دانش آموزان پایه دوازدهم برگزار می کند.اما کنکور ۱۴۰۱ نسبت به سال قبل تغییری نکرده و سهم آزمون تاثیر ۶۰ درصد دارد و ۴۰ درصد سوابق تحصیلی به شکل تاثیر مثبت اجرا می‌شود ولی برای کنکور ۱۴۰۲ یعنی سال آینده به شکل تاثیر قطعی به شکل مثبت و منفی لحاظ خواهد شد.

این مقام مسئول همچنین به تشریح جزئیات اعمال سوابق تحصیلی در کنکور و نگرانی‌های دانش آموزان در این خصوص پرداخت و گفت: قرار است نگرانی دانش آموزان سال دوازدهم درباره فرصت جبران نمرات سوابق تحصیلی با برگزاری آزمون های ترمیمی برطرف شود و این موضوع را قانون گذار با مصوبه جدید برای آموزش و پرورش به صورت تعهد ایجاد کرده است.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور در خصوص احتمال بروز برخی تبعیض ها با اعمال تاثیر قطعی سواق تحصیلی در کنکور نیز تصریح کرد: سطح آموزش در کشور متفاوت است در نقاط دور دست ممکن است معلمانی با سطح دانش معلمان مناطق و مدارس برخوردار وجود نداشته نباشند و امکانات آموزشی و کمک آموزشی نیز برابر نیست. لذا تاثیر قطعی سوابق تحصیلی در کنکور نیز یک چالش بزرگ دیگر است که آموزش و پرورش باید برای حل آن اقدام کند.

پور عباس با اشاره به وضعیت سوابق تحصیلی داوطلبان نظام قدیم نیز گفت: در مصوبه کنکوری جدید، ماده ۹ وجود دارد که بر اساس این ماده شورای سنجش و پذیرش به رسمیت شناخته شده و اختیارات کامل درباره تطبیق دروس و سوابق تحصیلی و میزان تاثیر آن به این شورا داده شده است.

وی ادامه داد: به عبارت دیگر وقتی این سوابق تحصیلی موجود نیست شورای سنجش و پذیرش تصمیم گیرنده است که چه میزان سوابق تحصیلی و چه میزان آزمون سراسری برای داوطلب لحاظ شود. یعنی به میزانی که این سوابق تحصیلی وجود ندارد، چند درصد کنکور و چند درصد سوابق تحصیلی برای داوطلب لحاظ شود. اگر کسی نمرات خوبی در دیپلم نگرفته اما مصمم به تغییر رویه و ورود به دانشگاه است یا باید ضریب سوابق تحصیلی نامطلوب خود را بپذیرد یا در آزمون های ترمیمی شرکت کند.

رییس سازمان سنجش آموزش کشور همچنین در پاسخ به نگرانی دانش آموزان از صحت امتحان‌های تشریحی، احتمال تقلب در امتحانات و تصحیح برگه ها نیز افزود: اگر این کار با همین زیرساختی که فعلا در آموزش و پرورش موجود است اجرا شود جای این گونه نگرانی ها هست ولی بنا بر این است که این وزارتخانه خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و آزمون های هوشمند الکترونیک را در برنامه برگزاری آزمون های سراسری خود داشته باشد.

به گفته وی، برگه های امتحانی دانش آموزان پایه دوازدهم دبیرستان بدون سربرگ است و در سراسر کشور توزیع می شود، بنابراین معلوم نیست کدام برگه امتحانی در کجای کشور و توسط چه کسی تصحیح می شود و برای اطمینان از رعایت عدالت هر برگه را دو مصحح می بینند. نمرات دانش آموزان که به سازمان سنجش می رسد خام است و این دروس را با ضرایب تراز می‌کنیم.

پور عباس که در یک برنامه تلویزیونی سخن می‌گفت، تاکید کرد: در سازمان سنجش به عنوان مجری کنکور این زیرساخت ها را آماده کرده ایم و در دو سال آینده آزمایش هایی را اجرا می کنیم و امیدواریم کنکور را از سال ۱۴۰۳ به شکل هوشمند و الکترونیکی بدون کاغذ برگزار کنیم.سازمان سنجش، آزمون سراسری را برگزار می کند و آموزش و پرورش آزمون سوابق تحصیلی که همان ۱۰ درس سال دوازدهم دبیرستان را برگزار می کند، بنابراین دو آزمون به طور جدا خواهند بود، اما ما در جریان الکترونیکی شدن آزمون ها در آموزش پرورش نیستیم.

وی تاکید کرد: قرار است نگرانی دانش آموزان سال دوازدهم درباره فرصت جبران نمرات سوابق تحصیلی با برگزاری آزمون های ترمیمی برطرف شود و این را قانون‌گذار با مصوبه جدید برای آموزش و پرورش به صورت تعهد ایجاد کرده است.

دفترچه انتخاب رشته ارشد امروز منتشر می‌شود

 نتایج اولیه آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۱ دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی روز یکشنبه ۲۹ خرداد ماه بر روی سایت سازمان سنجش آموزش کشور اعلام شد.

دفترچه راهنمای انتخاب رشته‌های تحصیلی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ که شامل شرایط، ضوابط و ظرفیت پذیرش رشته‌ها است، از امروز سه‌شنبه ۳۱ خردادماه ۱۴۰۱ در سایت سازمان سنجش قابل دریافت است.

به متقاضیان مجاز به انتخاب رشته‌های تحصیلی توصیه شده است ابتدا نسبت به مطالعه دقیق دفترچه  اقدام کرده و با توجه به نتیجه اعلام شده در کارنامه اعلام نتایج اولیه، کدرشته محل‌های مورد نظر خود را استخراج و به ترتیب علاقه مرتب کرده و پس از آن در فرم پیش‌نویس درج کنند.

داوطلبان پس از اطمینان از صحت رشته محل‌های انتخابی خود، می‌توانند از فردا چهارشنبه اول تیرماه تا ساعت ۲۴ شنبه چهارم تیر ماه جاری با وارد کردن اطلاعات کارت اعتباری، شماره شناسنامه و یا کد رهگیری که در پایان ثبت‌نام اولیه توسط سیستم به متقاضی داده شده است (درج این اطلاعات برای ورود به برنامه انتخاب رشته ضروری است)، نسبت به ثبت کد رشته محل‌های انتخابی (حداکثر تا ۱۰۰ کدرشته‌محل) و تکمیل فرم مذکور اقدام کنند.

پس از تایید نهایی رشته‌های انتخابی توسط متقاضی، رسید توسط سیستم در اختیار وی قرار داده خواهد شد، در غیر این صورت انتخاب رشته آنان تکمیل نشده است.

انتخاب رشته برای رشته‌های دانشگاه آزاد اسلامی با استفاده از کد دسترسی مندرج در کارنامه اعلام نتایج اولیه آزمون به طور مجزا و از طریق دانشگاه مذکور انجام می‌پذیرد. متقاضیانی که در یکی از رشته‌های دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و یا دانشگاه آزاد اسلامی پذیرفته شوند، می‌توانند به دلخواه خود منحصراً در یکی از مؤسسات ثبت‌نام کنند و مشغول به تحصیل شوند.

مجموع ظرفیت پذیرش کارشناسی ارشد ناپیوسته ۱۴۰۱ در دوره‌های مختلف (دوره‌های روزانه و غیرروزانه) ۱۳۶ هزار و ۷۸۶ نفر است که تعداد ۴۵۰ هزار و ۴۲۲ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند و در صورت هرگونه اعلام ظرفیت پذیرش جدید توسط دانشگاه‌ها از طریق سایت سازمان سنجش اطلاع‌رسانی خواهد شد.

در مجموع، در گروه‌های مختلف آزمایشی آزمون کارشناسی ارشد ۱۴۰۱، اقبال بیشتری نسبت به آزمون رشته‌های علوم انسانی صورت گرفت و بیش از ۴۰۰ هزار داوطلب، در گروه علوم انسانی شرکت کردند. تعداد زیادی از داوطلبان رشته‌های فنی مهندسی و ریاضی به سمت رشته‌های علوم انسانی گرایش پیدا کردند.

نتایج نهایی آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۱ نیمه اول شهریورماه اعلام می‌شود تا پذیرفته‌شدگان از اول مهرماه بتوانند در کلاس‌های دانشگاه محل پذیرش حضور یابند.

در مجموع ۶۴۷ هزار و ۲۰۹ داوطلب با احتساب علاقه‌مندی به شرکت در مجموعه امتحانی دوم، متقاضی شرکت در آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال جاری بودند و از این تعداد ۳۳۹ هزار و ۹۰۶ نفر داوطلب زن و ۳۰۷ هزار و ۳۰۳ داوطلب مرد هستند.

انتهای پیام

انتهای پیام/

کد خبر: 1144988

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =