آشنایی با عوارض نوشابه‌های انرژی زا

مصرف نوشیدنی انرژی زا یا نوشابه انرژی زا برای کسانی که به آن معتاد هستند، مانند شهد و نکتار است. این نوع نوشیدنی سرشار از کافئین و شکر بوده و ضربه ای فوری به مغز و بدن وارد می کند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، نکته مهم اینجاست که مصرف این نوشیدنی ها جای بحث دارد! زیرا برخی از این قوطی‌ها با ۲۱ قاشق چایخوری شکر و همان مقدار کافئین به اندازه سه فنجان قهوه پر شده‌اند؛ مقداری که اصلا برای دور کمر یا سلامتی شما مفید نیست.

بیشتر بخوانید:

بعد از ترک نوشابه چه اتفاقاتی در بدن ما رخ می‌دهد؟

کافئین به طور کلی برای مصرف و لذت بردن بی خطر است، اما در دوزهای بزرگتر می تواند مضر باشد.

البته، شرکت‌های تولیدکننده نوشیدنی های انرژی زا باید مقدار کافئین را در هر قوطی محدود کنند. زیرا مردم ممکن است چندین بار در روز نوشیدنی انرژی زا بنوشند.

الزام ممنوعیت و محدودیت مصرف نوشابه‌های انرژی‌زا

دولت ولز ایده ممنوعیت فروش نوشابه‌ انرژی‌ زا به افراد زیر ۱۶ سال را مطرح کرده است.

این بخشی از یک استراتژی برای کاهش چاقی فزاینده در ولز است، زیرا از هر چهار کودک یک کودک هنگام شروع مدرسه ابتدایی بسیار سنگین است.

محققان دانشگاه یورک هشدار داده اند که طرفداران جوان نوشیدنی انرژی زا بیشتر از دیگران از سردرد، مشکلات خواب، تحریک پذیری و محرومیت از مدرسه رنج می برند.

آنها با خوردن نوشیدنی های کافئین دار شانس خود را برای مشروب کردن و کشیدن سیگار افزایش می دهند.

اما محققان هشدار داده‌اند که قوطی‌های مواد شیرین گاهی «ارزان‌تر از بطری‌های آب» هستند و برای جوانان جذاب هستند.

وزیران پیشنهاد کردند در سال ۲۰۱۸ فروش نوشیدنی های انرژی زا به افراد زیر ۱۶ سال ممنوع شود، اما هنوز آن را اجرا نکرده اند.

در همین حال، در استرالیا، یک رئیس ساختمان سازی خواستار ممنوعیت نوشابه‌ انرژی‌ زا در محل‌های کاری شده است، زیرا باعث کاهش سرعت کار کارکنان می‌شود.

سازمان جهانی بهداشت نوشیدنی های انرژی زا را “خطری برای سلامت عمومی” خوانده است.

چرا نوشیدنی های انرژی زا اینقدر نگران کننده هستند؟

داده‌های سایت هدیه Personalize نشان می‌دهد که ساعت به ساعت بعد از اتمام یک قوطی و حتی ۱۲ روز بعد دقیقاً چه اتفاقی برای بدن می‌افتد.

این گزارش با استفاده از اطلاعات منابعی از جمله خدمات بهداشت ملی بریتانیا (NHS)، سازمان غذا و داروی ایالات متحده (FDA) و تولید کننده نوشیدنی انرژی زا ردبول ایجاد شده است.

خواندن این مطلب ممکن است باعث شود دوباره به عادت خود فکر کرده و دوباره ارزیابی کنید که آیا نوشیدن نوشابه انرژی زا و بالا و پایین کردن انرژی با یک ضربه سریع ارزش آن را دارد یا خیر.

جدول زمانی اتفاقات بدن بعد از مصرف نوشیدنی انرژی زا

ده دقیقه اول

این زمانی است که کافئین شروع به ورود به جریان خون می کند و باعث افزایش ضربان قلب و فشار خون می شود.

۱۵ تا ۴۵ دقیقه

زمانی که سطح کافئین شما به اوج می رسد، باعث می شود احساس هوشیاری کنید و تمرکز را بهبود ببخشید.

۳۰ تا ۵۰ دقیقه

در حال حاضر تمام کافئین جذب شده است و کبد شما اغلب با جذب قند بیشتر واکنش نشان می دهد.

یک ساعت

این زمانی است که احتمال ابتلا به “افت قند” وجود دارد، زمانی که سطح قند خون و کافئین شما کاهش می یابد و ممکن است احساس خستگی کنید.

۵ تا ۶ ساعت

تقریباً ۵ تا ۶ ساعت پس از مصرف، بدن شما محتوای کافئین در جریان خون شما را ۵۰ درصد کاهش می دهد.

۱۲ ساعت

حدود ۱۲ ساعت پس از اتمام نوشیدنی انرژی زا، کافئین از جریان خون اکثر افراد خارج می شود، اما به دلیل سن و فعالیت متفاوت است.

بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت

اگر به طور منظم نوشیدنی های انرژی زا مصرف کرده اید، بین ۱۲ تا ۲۴ ساعت زمانی است که علائم ترک را احساس می کنید. بنابراین، ممکن است از سردرد، تحریک پذیری و یبوست رنج ببرید.

۷ تا ۱۲روز

مطالعات نشان داده اند که این مدت زمانی است که بدن در برابر دوز روزانه کافئین شما تحمل می کند. این بدان معناست که اگر سطح را ثابت نگه دارید، بعید است در این مرحله هیچ تأثیری احساس کنید.

در حالی که نوشابه انرژی زا حاوی کافئین هستند، اما با یک قوطی ۲۵۰ میلی‌لیتری حاوی ۸۰ میلی‌گرم، در محدوده ۴۰۰ میلی‌گرم توصیه‌شده قرار دارند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145160

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =