فواید شلیل و خواص درمانی و زیبایی این میوه تابستانی

شلیل یک میوه بسیار خوش طعم و پرطرفدار است که مصرف آن فواید مناسبی برای بدن دارد، جوان نگه داشتن پوست، بهبود خواب خوب و جلوگیری از کم خونی نمونه هایی از خواص میوه عالی شلیل است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، شلیل به عنوان نوعی از میوه هلو یا به لفظ علمی پرونوس پرسیکا وار است. هر دوی هلو و شلیل می توانند در یک درخت رشد کنند. شلیل با هلو متفاوت است به علت پرز هایی که بر روی پوست هلو است. بر خلاف هلو، پوست شلیل بدون پرز است و این به علت جهش ژنتیکی است. شلیل در رنگ های مختلفی مانند نارنجی، قرمز، زرد و حتی سفید نیز یافت می شود و رنگ شلیل با توجه به نداشتن پرز، از رنگ هلو شفاف تر است.

بیشتر بخوانید:

برنامه‌ی غذایی برای درمان کم کاری تیروئید

ارزش غذایی شلیل

شلیل مملو از مواد مغذی مانند فیبر و آنتی اکسیدان است. شلیل منبع عالی از بتا کاروتن، پتاسیم، ویتامین ث و مواد مغذی دیگر است که برای بدن مفید هستند.

فواید شلیل

جلوگیری از سرطان

شلیل حاوی مقداری ویتامین ث و آ و دیگر پلی فنول هایی است که مانند آنتی اکسیدان عمل می کنند. آنتی اکسیدان موجود در شلیل می تواند از بدن در مقابل اثرات رادیکال آزاد که منجر به آسیب DNA می شود، محافظت کنند. همانطور که می دانید آسیب دیدن DNA یکی عوامل ایجاد کننده سرطان است. چنانچه در بخش سلامت نمناک اشاره شده است مطالعات گزارش دادند که آنتی اکسیدان های شلیل در مبارزه با سرطان های دهان و رحم موثر هستند.

فواید شلیل برای جلوگیری از سرطان

شلیل برای بهبود گوارش سالم:

فیبر در رژیم غذایی جهت سالم نگه داشتن گوارش سالم بسیار ضروری است. مصرف فیبر می تواند روند سیستم گوارش را بهبود دهد. شلیل برای شما مقداری فیبر غذایی را فراهم آورد که به سلامتی سیستم گوارشی شما کمک می کند.

شلیل برای التیام یبوست:

یبوست مشکل رایجی است که در دستگاه گوارشی اتفاق می افتد. شلیل حاوی فیبر است که می تواند روده را نرم و به آن حرکت توده ای اضافه کند. این اقدام هم چنین به حرکات روده بزرگ کمک می کند که می تواند فرآیند دفع را تسهیل کند.

شلیل برای جوان نگه داشتن پوست:

اگر میخواهید پوست محکم و جوانی داشته باشید، مصرف شلیل انتخاب خوبی است. شلیل نه تنها لذیذ و آب دار است بلکه حاوی مقدار زیادی ویتامین ث است که می تواند تولید کلاژن را در لایه های پوست افزایش دهد. کلاژن یک پروتئین است که بافت پوست را محکم و سفت نگه می دارد.

شلیل برای التیام سریعتر زخم:

ویتامین ث موجود در شلیل نه تنها پوست شما را محکم و جوان نگاه می دارد بلکه می تواند التیام زخم ها را تسریع و تولید سلول های جدید به خصوص در پوست را افزایش دهد.

شلیل برای حفظ سلامتی قلب:

فوایدی که شلیل برای سلامتی شما به همراه دارد، می تواند بهترین میوه از این لحاظ بر روی زمین باشد. شلیل حاوی مقدار زیادی پتاسیم و فیبر است. این دو ماده در سالم نگه داشتن قلب مهم هستند. پتاسیم می تواند سطح تپش قلب را در دامنه ی معمولی نگه دارد و از طرفی فیبر نیز احتمال ایجاد لخته در رگ های خونی را کاهش می دهد.


شلیل برای کاهش سطح کلسترول:

کلسترول می تواند یک خطا و اشتباه در بدن انسان باشد. کلسترول بد می تواند شروع کننده ایجاد لخته درون شریان ها شود و عامل مشکلات قلبی عروقی گردد. مصرف شلیل می تواند به شما در کاهش کلسترول کمک کند، از آنجا که محتوای فیبری شلیل می تواند جلوی کلسترول را گرفته و بدن را از دست آن راحت کند.

شلیل برای افزایش متابولیسم:

شلیل حاوی ویتامین ب کمپلکس است که کلید فرآیند متابولیسم است. متابولیسم فرآیندی در بدن است که انرژی مورد نیاز برای ثابت نگه داشتن عملکرد سلول ها و اندام ها را تامین می کند.

شلیل برای کمک به کاهش وزن:

شلیل انتخاب خوبی برای مصرف در رژیم غذایی است، اگر می خواهید وزن خود را کم کنید و بدن لاغری داشته باشید. شلیل تنها حاوی 63 کیلو کالری است و سطح بالای فیبری دارد که می تواند به کاهش چربی در بدن کمک کند.

شلیل برای کاهش فشار خون:

پتاسیم یک ماده معدنی است که سطح PH و فشار خون را در حد نرمالی نگه می دارد. فقدان پتاسیم می تواند باعث افزایش فشار خون شود که این می تواند برای افرادی که از فشار خون بالای مزمن رنج می برند، خطرناک باشد. شلیل منبع عالی پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون در بدن کمک کند.

شلیل برای جلوگیری از ریزش مو:

محتوای مواد مغذی موجود در شلیل می تواند پوست سر را تغذیه دهد و رشد ریشه مو را افزایش دهد. مصرف منظم شلیل می تواند به جلوگیری از ریزش مو و تقویت مو کمک کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145170

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =