آثار اقتصادی روابط روسیه و ایران تا کنون ملموس نبوده / برخی اقدامات دو کشور نمادین است

کارشناس اندیشکده شورای امور بین‌الملل روسیه با بیان اکنون برای ارزیابی آثار اقتصادی افزایش روابط دو کشور زود است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد آثار تقویت روابط اقتصادی بیش از آنکه در عمل قابل مشاهده باشد، نمادین بوده است.

به گزارش خبرنگار بین‌الملل ایسکانیوز، شرایط جهانی موجب نزدیکی دو کشور روسیه و ایران شده و به نظر می‌رسد دو کشور تلاش می‌کنند در مقابل دشمن واحد خود جبهه‌ای مشترک تشکیل دهند. رفت‌وآمدهای اخیر مقامات دو کشور و اخبار مربوط به تفاهمنامه‌های تجاری گویای همین موضوع است. برخی جریان‌های سیاسی غربگرا در ایران با هرگونه نزدیکی ایران و روسیه مخالفت می‌کنند و به سیاه‌نمایی می‌پردازند. از دیدگاه آنها رویکرد روسیه در قبال ایران یک طرفه و منفعت‌طلبانه است. برای بررسی بیشتر مزایای اقتصادی نزدیکی دو کشور، مصاحبه‌ای با «پیوتر کورتونوف» -کارشناس اندیشکده «شورای امور بین الملل روسیه»- انجام شد.

از نظر این کارشناس روس، موقعیتی که دو کشور ایران و روسیه در آن قرار دارند، هم از منظر اقتصادی و هم از منظر سیاسی شباهت‌های زیادی به یکدیگر دارند. وی در پاسخ به سوالی در خصوص عوامل موثر بر نزدیکی هرچه بیشتر دو کشور اظهار کرد: غرب به طور مستمر در تلاش است تا مسکو و تهران را منزوی کرده و تا حد امکان به اقتصاد آنها آسیب برساند تا آنها را برای اعمال تغییرات در سیاست‌های خارجی و داخلی خود تحت فشار قرار دهد. ایشان افزود: فشارهای اخیر علیه روسیه در پی جنگ اوکراین، این دو کشور را بیش از هر زمان دیگری به سمت یکدیگر سوق داده است. در حال حاضر، روسیه و ایران غیر از اهداف دیگری که دنبال می‌کنند، مجبور به یافتن راه‌هایی برای تضعیف تأثیرات رویارویی خود با غرب و کم‌اهمیت جلوه دادن هر چه بیشتر کشورهای غربی هستند که قصد دارند از نظر دیپلماتیک و اقتصادی آنها را منزوی کنند.

به اعتقاد کورتونوف اهداف دوکشور را می‌توان در دو دسته ارزیابی کرد: 1) تقویت ارتباطات اقتصادی با کشورهای بیشتر و 2) نشان دادن این موضوع به مردم داخل و جامعه جهانی که غرب در نهایت نتوانست روسیه و جمهوری اسلامی را به کشورهای منفور تبدیل کند. وی افزود: در حال حاضر ارزیابی اینکه مسکو و تهران تا چه حد در این زمینه موفق بوده‌اند کمی دشوار است. از نظر این کارشناس روس، تا کنون آثار تقویت روابط اقتصادی بیش از آنکه در عمل قابل مشاهده باشد، نمادین بوده است؛ ایشان در ادامه خاطر نشان کرد: هدف اقدامات مذکور این است تا نشان دهند که علیرغم تلاش‌های حداکثری جهان غرب، سیاست به انزوای اقتصادی کشاندن این دو کشور ناکام بوده‌اند.

این کارشناس روس با اشاره به اینکه نباید مزایای نزدیکی دو کشور را دست‌کم گرفت، تصریح کرد: اینگونه لفاظی‌های در روسیه و ایران موضوع جدیدی نیست. وی افزود: از زمان اعمال مجدد تحریم‌های آمریکا علیه اقتصاد ایران، تهران و مسکو به تدریج روابط دوجانبه را تقویت نموده‌اند و اقدام اخیر به عنوان بخشی طبیعی از همان روند تلقی می‌شود. به اعتقاد ایشان، تاثیر اقتصادی تقویت روابط تجاری دوجانبه نیز هنوز پیشرفت بزرگی برای هر یک از طرفین به ارمغان نیاورده است.

کورتونوف با بیان اینکه جریان کالا بین دو کشور تاکنون نسبتا ناچیز بوده است، گفت: در سال 2019 ارزش خالص تجارت دوجانبه بین روسیه و ایران حدود 2 میلیارد دلار تخمین زده شد که در مقایسه با سایر شرکای تجاری هر یک از آنها رقم چندان چشمگیری نیست. وی افزود: تصمیم برای ایجاد مراکز تجاری می‌تواند افزایش تجارت دوجانبه را تسهیل کند، اما به احتمال زیاد در آینده نزدیک حتی با حداکثر تلاش دو کشور تغییر قابل توجهی به وجود نخواهد آورد. او در پایان تاکید کرد: مسکو و تهران می‌توانند از این وضعیت به عنوان ژستی برای ناکام نشان دادن تلاش برای به انزوا کشیده شدن استفاده کنند، اما اهمیت و تأثیر کلی آن را نباید بیش از حد ارزیابی کرد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1145426

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =