مردم بیماری تب کریمه کنگو را جدی بگیرند

به گفته معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی شیراز با توجه به افزایش دما و افزایش فعالیت «کنه‌ها»، لازم است مردم از خرید گوشت از مراکز غیربهداشتی خودداری کرده و بیماری تب کریمه ‌کنگو را جدی بگیرند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، عباس رضاییان‌زاده گفت: با توجه به فصل گرما و افزایش فعالیت «کنه‌ها»، لازم است خطر ابتلا به بیماری تب کریمه کنگو را جدی گرفته و از انجام اقدامات خطرآفرین مثل کشتار غیرمجاز، تماس با خون و ترشحات دامی آلوده و استفاده از گوشت گرم و تازه‌ای که دوره‌ پیش سرد را نگذرانده، خودداری شود.

او با تاکید به خرید گوشت موردنیاز از مراکز مجاز تحت نظارت دامپزشکی افزود: همچنین توصیه می‌شود از کشتار دام و مصرف گوشت تازه دام پرهیز شود.

رضائیان زاده تاکید کرد: بعد از کشتار دام، لازم است گوشت را به مدت ۲۴ ساعت و جگر را به مدت ۴۸ ساعت درون یخچال نگهداری و سپس مصرف کرد.

این مقام مسوول در دانشگاه علوم پزشکی شیراز ضمن بیان اینکه خوردن جگر نیمه پخته ( آبدار) بسیار خطرآفرین بوده و باید از مصرف آن به طور جدی خودداری کرد، گفت: دامداران توصیه‌های سازمان دامپزشکی در خصوص سم‌پاشی محل‌های نگهداری دام را جدی بگیرند و در صورت مشاهده «کنه»، از جدا کردن آن از بدن دام و یا له کردنش با دست خودداری کنند.

 رضائیان زاده ادامه داد: تا کنون هفت مورد محتمل ابتلا به تب کریمه کنگو به مراکز تحت پوشش دانشگاه علوم پزشکی شیراز مراجعه کرده اند که از این تعداد پنج مورد ساکن استان فارس و دو مورد ساکن استان های بوشهر و لرستان بوده اند و با انجام نمونه گیری، نتیجه آزمایش دو نفر از هفت مورد مشکوک به ابتلا، مثبت اعلام شد که در حال دریافت درمان های ضد ویروسی لازم هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به نزدیک بودن عید سعید قربان و افزایش موارد ذبح دام از مردم استان خواست تا برای جلوگیری از انتقال بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، از هرگونه کشتار غیرمجاز دام خودداری کرده و ذبح را تنها در مراکز مجاز انجام داده و با جدیت، شیوه نامه های بهداشتی را رعایت کنند.

منبع: فارس

کد خبر: 1146059

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =