مشکلات اقتصادی با تشکیل وزارت بازرگانی حل نمی‌شود/ آزمون و خطا در ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها عقلانی نیست

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی معتقد است که آزمون و خطا در ادغام یا تفکیک وزارتخانه‌ها عقلانی نیست و اثرگذاری بسیار در اقتصاد، سیاست، بین‌الملل و وضع و اجرای قوانین و بازارهای داخلی دارد.

عباس علوی‌راد در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به موافقت دولت با تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: وزارت صنعت، معدن و تجارت با نام اختصاری صمت حدود ۱۰ سال پیش از ادغام چند وزارتخانه تشکیل شد؛ اما در حال حاضر دولت تلاش دارد تا بخش بازرگانی این وزارتخانه را جدا کند. در نتیجه سوال بنده و بسیاری از کارشناسان دیگر حوزه اقتصادی این است؛ چرا از ابتدا این وزارتخانه‌ها ادغام شدند که اکنون باز تفکیک شوند. 

وی با بیان اینکه اجرای آزمون و خطا در ادغام یا تفکیک چند وزارتخانه در کشور عقلانی نیست، گفت: اجرای این سیاست، تبعات بسیار تاثیر گذاری در حوزه‌های مختلف مانند اقتصادی، سیاسی، بین‌الملل و وضع و اجرای قوانین و بازارهای داخلی دارد. در نتیجه مسئولان اسبق در دولت‌های گذشته باید توضیح دهند اگر این ادغام سازی نادرست بوده، هزینه‌های آن را چه کسانی باید پرداخت کنند چرا که فقط مردم هزینه اشتباهات را می‌پردازند. 

عضو انجمن اقتصاددانان ایران با اینکه ۲۰ سال از جریان ادغام وازتخانه‌ها در کشور می‌گذرد، گفت: از همان دو دهه گذشته به خوبی مشخص نبود که دولت‌ها با چه اهدافی موافق این ادغام سازی هستند. کاهش تصدی‌گری، افزایش کارایی و تخصصی کردن وزارتخانه‌ها از جمله اهدافی بوده که می‌توان برای این امر در نظر گرفت ولی هیچ گاه محقق نشد.

تشکیل وزارت بازرگانی؛ ضروری یا غیرضروری؟

وی با اشاره به نظرات موافق و مخالف کارشناسان درباره تشکیل وزارت بازرگانی عنوان کرد: برخی از صاحب نظران اعتقاد دارند که بخش بازرگانی و تجارت خارجی نمی‌تواند از صنعت جدا باشد؛ چرا که این حوزه‌ها مانند دانه‌های یک زنجیر به هم متصل هستند، در نتیجه طرح جدا سازی تجارت و صنعت مناسب نیست. برخی دیگر از کارشناسان نیز موافق این جدا سازی بوده و اعتقاد دارند که با توجه به تلاطم‌های قیمتی در بازار داخلی، تشکیل یک وزارتخانه تخصصی برای ساماندهی به بازارها ضروری است. 

علوی‌راد در پاسخ به این پرسش که آیا شما موافق تشکیل وزارت بازرگانی هستید یا خیر، گفت: من اعتقاد دارم تشکیل وزارتخانه جدید مشکلات صنعت و اقتصاد را حل نخواهد کرد، در نتیجه مخالف جداسازی بخش بازرگانی از وزارت صمت هستم. تشکیل این وزارتخانه فقط منجر به اشتغال آفرینی می‌شود؛ چرا که با اضافه شدن یک وزیر باید یک وزارتخانه با تعداد بیشماری مدیر و کارمند، ۳۱ مدیر استانی نیز استخدام دولت شوند.

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از اینکه ناآکارمدی دولت‌ها در حوزه اقتصادی با ادغام یا جداسازی وزارتخانه‌ها برطرف نمی‌شود، گفت: اگر وزارت صنعت، معدن و تجارت بدون جداسازی مسائل و سیاست گذاری‌هایی را در نظر و اجرا کند، بهتر است تا جداسازی صورت گیرد. به عنوان مثال اجرای نظام شایسته سالاری در این وزارتخانه، به این معناست که افراد متخصص و متناسب با نیازهای واقعی این وزارتخانه به کار گرفته شوند؛ چرا که هرم نیروی انسانی در وزارت صنعت مناسب نیست و نوع تخصص افراد با جایگاه شغلی‌شان تناسبی ندارد. 

انتهای پیام/

کد خبر: 1146409

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • 0 + 0 =